En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 3 maj 2012

Fotojobbigt

Inte ens björktrastarna, som brukar snattra på dygnet runt, lät höra ett minsta lilla ljud ifån sig när jag nyss tog kvällsrundan med hundarna. Det känns som om hela naturen väntar på ett oväder. Nu lät det i och för sig inte så farligt när vädret presenterades på TV i kväll, inte vad gäller morgondagen i alla fall. Däremot blir det tydligen busväder på lördag.

Om inte ett snöoväder sätter käppar i hjulet är det meningen att jag ska köra in till stan och barnbarnen där i morgon. Är det snö stannar jag hemma för nu är volvon omskodd till sommardäck. Det blir spännande att titta ut genom fönstret i morgonbitti när man vaknar.
När jag vaknade i morse sken solen från en klarblå himmel och efter en kall natt bar skaren både mig och hundarna. Då stör det inte att Cilla lägger omkull sig och rullar runt, trots att hon är nybadad. Annat var det i går när vi gick påd en sörjiga skogsvägen och hon hittade en fläck som tydligen luktade mumma, naturligtvis där det var som geggigast! Därav den nytvättade hunden i morse. Man vill ju inte ha vad som helst i sängen.

 

För övrigt har dagen gått i fotokonstens spår. Klockan åtta befann jag mig nere vid båtfabriken, Sandströms Innovation för att vara formell. Jag hade gjort upp med chefen där att få komma och fotografera. Jag har ju ett examensarbete som väntar, "Människor och miljö",  6 bilder plus en dokumentation på min 3000 max 6000 tecken.


Maken till människor som ställer upp får man nog leta länge efter. Jag var där i 1½ timme och tog 217 bilder, jag guidades runt av Gulliga Gun och man ändrade arbetsordningen bara för att jag skulle få bilder på kaminskyddet då det var monterat och klart. Någon frågade till och med om jag skulle börja om och arbeta där. Alltså, jag har jobbat där ett par månader för åratal sen och ändå kom denna person ihåg det. Det säger mera om den mannens personminne än om min arbetsförmåga som luckslipare, det är då säkert.

Överhuvudtaget verkar det råda en hjärtlig, och kanske en aningens rå, stämning bland arbetsgänget på båtfabriken. Ja, vi säger nog båtfabriken även om det tillverkas annat än bara båtar där. Badtunnor verkar vara en produkt som går bra och finns i tre storlekar. Jordkällare finns också på menyn och är tydligen populära i Danmark.





Man har ett projekt på gång i fabriken, som går ut på att göra arbetsmiljön trevligare för dom som jobbar där, och på vissa ställen hade man hunnit en bra bit på väg.


















De rostfria kaminerna som monteras i badtunnorna tillverkas av byns andra fabrik, Poro. Vad sägs om det,va? Två fabriker i en liten by på ett 90-tal personer, gamla och barn inräknade. Därtill kommer lantbruket och minst tre till egna företagare. Va, tycker ni att jag skryter över Norrlångträsk? Naturligtvis gör jag det. Så är det bara.

Nu har sovklockan ringt för länge sedan så det är dags att stänga ner här för ikväll. I morgon ska jag försöka få tid att lägga in ett collage av andra bilder jag tagit på fabriken i dag.

Nattinatti!


6 kommentarer:

  1. Fantastiskt att dom ställer upp så för dig på båtfabriken! Då har du ett nätt jobb med att redigera nu. Och välja sex bilder. Kan vara nog så knepigt.
    Samtidigt blir det ju en suverän dokumentation av fabriken och deras produktion för dem.... En fotobok kanske?!

    Jag våndas över tre bilder som jag ska redigera på ett likartat sätt och som ska lyfta fram ett budskap. Får ta ett pass på gymet och fundera....

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dag, söndag morgon, har jag skickat in min fjärde uppgift. Är dock osäker om bilderna verkligen gick iväg, men dom hör väl av sig om något saknas.
      Nu fortsätter jag att repetera lektionerna och Görans bok innan jag törs mig på testen.
      När den är klar ska jag ta itu med fabriksbilderna och en tanke är att göra en bok och ge den till fabriken. Än så lägne är det som ssgt bara en tanke.

      Radera
  2. Du, vad kul med en sån där kursuppgift! Känner man sig rentav inte lite proffsig under såna omständigheter..? Men jag instämmer med Beppan här ovan och säger att det svåraste är kvar: att välja ut de bilder man är mest nöjd med.

    Det är faktiskt helt otroligt att ni har så gott om arbetstillfällen på en så pass liten ort som Norrlångträsk ändå är. All heder åt företagarna!

    Fabrikens miljöstation får ett stort plus i kanten av mig, det kan du hälsa dem vid tillfälle :o) Ska bli kul att få se fler av fabriksbilderna när du hunnit med redigeringen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag förstod det ska man fortsätta att göra det fint på de andra avdelningarna också. Toppen, tycker jag också, med miljöstationen.

      Kameran är ju bra på det viset att man kan gömma sig lite bakom den. Jag tycker fortfarande att det är lite genant att fota människor jag inte känner och så kan jag bli lite orolig att inte bilderna ska bli bra nog, att dom som finns med på biderna blir besvikna när dom får se dom.

      Radera
  3. Så klart du ska var stolt. Det visas nästan bara ex på bygder där allt läggs ner. Ju mer negativt som skriv ju fortare går spiralen nedåt. Vem vågar satsa då. Intressant att få gå med och se hela produktionen. Förstår att nästa steg blir högskolearbetet. Det kan säkert bli bra för du skriver ju väldigt intressant och målande. Inte lätt i och för sig att begränsa antal ord men du får köra tekniken att skriva fritt och sedan skära ner.
    Lycka till
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilderna är utvalda och texten är skriven och insänd efter diverse nedbantningar här och där. Inte lätt att skriva så att man får med både beskrivning och hänvisning med så snålt tilltaget mått, inte över 6000 tecken, blanksteg inräknat.

      Radera