En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 3 juni 2012

Blöt, blötare, blötast

Jag kan inte påstå att vädret det senaste dygnet på något sätt har varit orginellt utan det följer nog en allmän trend för hela vårt avlånga land, i alla fall om man tittar på väderrapporterna dessa dagar. Så sent som i fredags klagade jag över att det var kruttort i markerna. Det är det inte längre kan jag konstatera.


I skogen har stigarna blivit till bäckar...

och Sörträsket översvämmar vägen.

Vi mötte ovädret i går när vi satt i bilen på väg till stan för att fira yngresonen som fyller år. Att det regnar är en sak, men det började blåsa alltmer och när vi några timmar senare kom hem var det stormvindar som drog fram över lägdorna. Jag tog med hundarna ut på en kvällsrunda, men det hade jag kunnat hoppa över och lika gärna släppt ut dom på tomten, för dom kissade varsin gång och drog i kopplet på vägen hem. Det sved i ansiktet av de hårda regndropparna och vi var alla tre genomblöta innan vi hunnit in under taket igen.

Nu på eftermiddagen har vinden lagt sig och även om det fortfarande regnar är en skogspromenad helt genomförbar. I alla fall om man klär på sig ett ordentligt regnställ och helst vantar på händerna. Lilla kompaktkameran som går att stoppa ner i fickan fick följa med ut i detta väder. 
Kom nu matte! Vi vill in och bli ordentligt torkade med handdukar och fön. Nu!

Ja, ja, jag ska bara lägga ut en ny efterlysning. Denna gång är det inte någon som sprungit bort utan mera en som blivit upphittad och nu behöver en identitet. Jag har sökt igenom alla tillgängliga böcker och nätsidor jag kommit på och inte hittat vad detta är för en fin skalbagge som jag hittade i en av mina rabatter i veckan.
Och namnet på baggen är Större frågeteckensbock, Brochyta interrogationis.
Det kunde Kjell upplysa om. Närhelst det är något man undrar över som gäller djur och natur, så 
har han ett svar, denne fantastiskt kunnige man.





20 kommentarer:

  1. Insekter är intressanta. Kan! var en fläckig blombok. Vanlig på blommor där den livnär sig på nektar. Larverna lever i stubbar. Det finns 7 arter av leptura maculata.

    Vi oxå har fått ordentligt med rotblöta. Växterna är bara tacksamma. Just nu lyser solen - och regnar!

    hasågott margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också varit inne på fläckig blombock men inte hittat någon bild med samma teckning som min skalbagge. Dessutom tycker jag att den här ser kortare och tjockare ut. Tack för tipset!

      Radera
  2. Oj vad jag är glad att ha en korthårig hund! =) Jisses så de där två såg ut! Här har det också mer eller mindre regnat två dygn i sträck men marken har sugit åt sig det mesta så fullt så blött är det inte här.
    Ha en trevlig söndagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är korthårshundar att föredra! Att ha en nästan vit, krullhårig hund som springer som en tok på de nysådda, leriga och blöta lägdorna är inte så där jättekul. Särskilt som duschen finns på övervåningen! Men det finns andra tillfällen då pälslaget har stora fördelar.

      Radera
  3. Jag vet att jag vetat vad din insekt heter någonstans i min bakhuvud finns namnet blombock. Det var en av de insekter som fanns på lärarhögskolan och som ingick i en tenta. Jag har sett den men jag kan ha fel om namnet. Nästan på gräns att plocka fram flytvästarna nu i Sverige. Vi får starta turism där vi ror runt ankommande med ekor. Nej det ska stabilisera sig till slut
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har säkert rätt vad gäller baggen, men vad jag förstår finns det mångar arter av blombockar och än har jag inte hittat någon som liknar den jag hittade i rabatten.

      Just nu ser det lite ljusare ut på himlen, men det är om möjligt ännu högre vatttenstånd i dag eftersom regnet har fortsatt oavbrutet, och prognosen ser inte alltför bra ut de närmaste dagarna. Det blir nog en sval 6 juni.

      Radera
  4. Hahaha vilka blöta sötingar på bron! Annars är vädret inget att vara glad över minsann. Vad gäller försommarväder är det av en oerhört bedrövlig karraktär. Den enda lilla trösten är att det för en gångs skull är rättvist surt över hela landet.

    Mjaa den där baggen vet jag inte...tycker inte alls om sånna kryp.
    Hoppas den inte bits! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det! Ska det va, så ska det vara rättvist. På ett sätt misstänker jag att folk i södra Sverige lider mera av detta bakslag än vad vi här i norr gör. Vi har ju liksom inte kommit igång med sommaren ännu. Men snart ska du se att det blir sol och värme.

      Baggen var inte av den bitska typen, verkade mera allmänt förvirrad, som om den hamnat fel.

      Radera
  5. Jag tror att du får anställa en kines och börja med risodling. Fy vad ni har fått mycket regn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Badtant och välkommen till min blogg!
      Det var ett bra förslag du kom med, kanske bärplockarna kunde komma lite tidigare och börja plantera ute på lägdorna innan det är dags för dom att bege sig ut i bärskogen.

      Radera
  6. Krypet ifråga heter frågeteckenbock. Det vetenskapliga namnet har jag glömt.
    /Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag visste väl att du skulle kunna ge mig svar! Vilket roligt namn, frågeteckensbock. Jag har med ledning av ditt svar nu listat ut att det handlar om Större frågeteckensbock, Brochyta interrogationis. Det svenska namnet kommer jag aldrig att glömma, det latinska blir nog svårare att komma ihåg.
      Nu ska jag lägga in namnet under bilden så kanske någon mer än jag kan känna igen och namnge den om man skulle stöta på den igen.

      Radera
  7. Tyvärr så är jag väldigt dålig på skalbaggar och kan inte hjälpa dig.

    Det är hemskt jobbigt med all väta som kommer nu och alla blöta hundar. Mina är lika tålmodiga och väntar snällt tills jag torkat dem med handduk, fast jag använder ingen fön och de får självtorka sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver inte grubbla över skalbaggen för Kjell kom med svaret: Större frågeteckensbock. Visst är det ett spännande namn och något man lätt kan komma ihåg, liksom baggens utseende.

      Cilla älskar att bli blåst, hon lägger sig alltid bakom mig när jag torkar mitt hår och Helen vill jag få torr så fort som möjligt när hon har blivt genomvåt. Är det bara som i dag på morgonen, lite småvått av lättare regn, får även hon självtorka.

      Radera
  8. Väta och stormvindar har jag fått nog av för lång tid framåt. Törstar efter värme nu. Faktiskt har vi haft altanväder både måndag och tisdag. Vilken tur att jag lever lyxhustruliv just nu!

    Intressant bagge det där - undrar var den fick sitt namn ifrån? Kommer säkert att minnas namnet i alla fall....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vått dagarna i ända. Ett bra regnställ är en nödvändighet när man har hundar. Vilken tur att jag fått ärva makens då han växte ur sin.

      Jag skulle gissa att namnet på baggen kommer från teckningen på vingarna, jag tyckte i alla fall att det var ett logiskt namn när jag fick reda på det.

      Radera
  9. Hej Cici, först vill jag tacka för kommentaren på min blogg. Har inte varit så aktiv på ett tag, men hoppas det ska bli bättre framöver.
    Vart tog det fina vädret vägen, vi hade en super fin vecka (21), då vi gick i schorts och linne, men i helgen slog det om med besked. Fast så mycket regn son ni fått har inte vi. Men halvstorm och kallt brrr...

    Skalbaggen är fin, jag är inte så bra på sådana, det finns ju otaligt många sorter.
    Men liljebaggen går en säker död tillmötes när den dyker upp trots att den är vacker. Det är lijorna också ifall baggarna inte fördärvar dem.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så med många, att blogglusten kommer och går. Roligt om du är på gång igen.
      Liljebaggen har jag inte stött på ännu, och jag ser gärna att den inte trivs på våra breddgrader, för jag har förstått att den är besvärlig att ha att göra med.

      Radera
  10. Vad man får lära sig - har aldrig hört talas om vare sig blombok(som insekt alltså) eller frågeteckensbagge. För ni driver väl inte med en som inte vet nåt om detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tag trodde jag att det var du som drev med mig, men sen såg jag att jag faktiskt hade skrivit fel i ett kommentarssvar. Större frågeteckensBOCK ska det förstås vara och inget annat. Jag har rättat det i kommentaren också för det är inte kul med såna där förargliga skrivfel. Inte för den som skrivit dom i alla fall.
      Vad gäller den där blommiga boken är det nog bara så att ett c fallit bort, så där som det kan göra när man har bråttom vid tangentbordet.
      För övrigt driver jag aldrig med någon här på min blogg. Ha en bra nationaldag! Eller Svenska Flaggans Dag som jag fortfarande säger när jag glömmer bort mig.

      Radera