En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 27 juni 2012

Det surrar och far överallt


Nu är bråda tider, och det gäller inte bara här i stugan där barn och barnbarn avlöser varandra, utan naturen överlag. Vid ett besök uppe vid Hundtjärn häromdagen fick jag syn på ett gäng skräddare som dansade runt, runt vid en sten. Jag gissar att det var någon form av parningslek.
I rabatter, i dikeskanter och i buskar och träd som blommar surrar det för fullt av humlor i alla de storlekar. Häggen har i det närmaste blommat ut, äppelträden likaså och nu är det rönnarna som står i högblom. Syrenerna hos mig kommer nog att slå ut i morgon om vädret tillåter.
Det svartvita flugsnapparparet har ett fasligt schå med att mata sina ungar i holken som finns mitt på vår gård. Dom, liksom blåmesarna i holken intill, räds varken stojande barn, skällande hundar eller hammarslag. Troligen är det inte första gången dom häckar här och dom har förstått att det inte är så farligt som det låter.
I skrivande stund sitter son och make framför tv:n och stönar över förlorade målchanser. Ändå påstår dom att det inte spelar någon roll om det är Spanien eller Portugal som vinner. Sonsonen sover sött på övervåningen efter en dag med många bestyr. Några omgångar av Uno har vi hunnit med. Ett kortspel som var obekannt för mig men faktiskt riktigt roligt att spela, både för stora och små.
Han och jag har också varit ute på jakt efter lämpligt material  till en ny pilbåge eftersom den vi gjorde i fjol sommar gick itu i går. Har man hittat ett par lämpliga grenar av sälg kan man ju låtsas att man är gammal och krokryggig och går med käpp.
Låt er inte luras av den här filuren, han är inte alls så där stillsam och foglig som han ser ut här. Men han är hur gullig som helst!

Till sist vill jag göra lite reklam för bloggen Pockethexorna, där det just nu är ett boklotteri på gång. Man har chans att anmäla sig fram till den 2 juli och är man en bokmal, som jag, så kan man gärna anmäla sig som följare av bloggen.





18 kommentarer:

  1. Förstår att du har lika fullt upp som fåglarna har med ditt besök. Du lyckades i alla fall fånga ditt gulliga barnbarn på bild, även om han sällan är stilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men i morgon bär det av hemmåt för de båda lyckseleborna och då lägger sig lugnet i stugan.

      Radera
  2. Nej du inte luras jag inte. om man ser in i hans vackra ögon så kan man se en liten filur där inne. I fjol tillverkade vi pilbågar och konstigt nog så håller de ännu. Det här med ytspänning har tilltalat mig ända sedan jag var liten. jag kan sitta hur länge som helst och se när de springer på vattnet.
    Ha en fin morgondag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa saker växer man visst aldrig ifrån. Att titta på vattendjuren är ett, att göra kanaler i snösmältningstider är ett annat. I alla fall vad gäller mig.

      Radera
  3. Inte är han busig som är så söt!

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halva han är full med bus, den andra halvan är full av nyfikenhet och kelighet.

      Radera
  4. Ja det är mycket som händer i naturen just nu med växter å alla små å stora djur.Men var har vi sommarvärmen?Har åkt två svängar till Byske idag å vad det blommade fint vid E4an överallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också varit en sväng till Byske i dag eftersom det var i det närmaste tomt i kylskåp och frys. Även utmed inlandsvägarna är det fullt med blommor och djurliv. Värmen såg jag däremot inte till. Det verkar bli en högst ombytlig och osäker sommar detta år. Har inte ens fått lust att göra i ordning de stora blomkrukorna som brukar stå ute på gården. Jordsäckarna ligger och väntar på plantor som inte är inköpta ännu.

      Radera
  5. Ja naturen är fylld av under så här års. Jag vet att små gossar kan se ut som små änglar (träffade mitt barnbarn E i förrgår), men sedan kommer det något litet busstreck. Det jag tycker är konstigt att min lille kille har en sån humor. Jag har anmält mig till Pockethexans tävling, verkar vara en intressant bok. Ha det gott!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så det ska vara med ungar, fulla av bus, och blåmärken på benen efter alla upptäcksfärder.
      Det ska bli spännande med boklotteriet även om jag vet att chansen att vinna är minimal.

      Radera
  6. Att du lyckades fånga busfröet på såna fina bilder, det var bra gjort!

    Vilken fin fågelholk, hackspettsäker dessutom!

    Ja var är sommaren?? Solchanserna denna helg är just nu, fredag förmiddag! Har redan druckit te på bron i solen, tror jag måste ut igen, fryser om fötterna här inne! Och snart är det första juli..

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man nu lyckas få gunstig herr´n att sitta stilla en stund gäller det att ställa in kameran snabbt som ögat. Eller så kan man skylla på att man ska fotografera pilbågsbygget, det går också bra.

      Att säga att fågelholken är fin är kanske att överdriva en smula, grå, sprucken och mossbelupen som den är, men flugsnapparen trivs där och det är ju huvudsaken.

      Fredagkväll och egnet hänger i luften. Tjocktröjan är bra både mot kylan och knotten.

      Trevlig helg du också!

      Radera
  7. Gu', så gullig han är din lilleman! Vilka härliga, bruna ögon ... I dem lär det med tiden vara många kvinnfolk som förlorar sig ;o)

    Här i havet är syrenblomningen avklarad med god marginal, så nu är det framför allt rosor och pioner vi (läs: jag) går och väntar på. Och idag är det förvånansvärt nog en riktigt fin sommardag, så det blir nog trädgårdspyssel för hela slanten. Det gäller att passa på, för meteorologerna lovar regn och rusk hela morgondagen. Detta är minst sagt en konstig sommar, med nattemperaturer i JUNI, på Åland, som dyker ner mot 5 (!) grader. Det är nog förklaringen till den osedvanligt dåliga tillväxten i mina utomhusodlingar.

    Trevlig helg på sig, frun!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Leo är den ende i vår familj som har bruna ögon, även om de flesta av oss har lite bruna stänk i det gröna. Ögonfärgen har han nog sitt ryska arv att tacka för.

      Jag har faktiskt jobbat lite i trädgården i dag, kylan och knotten till trots. Jag har en brant mot grannen som är uppallad med stockar och just vid kanten blir det väldigt torrt. Jag har försökt med diverse växter men det brukar sluta med att det är ogräset som tar över. I år är det rödbläran som tagit över. Men jag är inte den som ger mig utan har delat på ett par rosenrotsplantor. Dom har jag gott om och dom verkar kunna växa var som helst.

      Nu väntar vi på regnet som är i antågande.

      Radera
  8. Hej

    De där skräddarna är häftiga djur. Går på vattnet precis som en viss känd person..haha. Pilbåge...va kul och se att någon gör. Det är inte ofta barn får va med om det i dag, mest tv och dator. Mindes när farfar och morfar gjorde både pilbågar och slangbellor till mig och brorsan....så kul man hade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många smådjur är häftiga att titta på bara man ger sig tid.

      Jag önskar mig en slangbella för eget bruk, en liten en som lätt får plats i fickan. Den ska jag ha för att skjuta iväg små frolicbitar med, så att hundarna får leta efter dom. När man kastar de lätta små bitarna för hand kommer dom inte så långt bort som jag skulle önska att dom gjorde.

      Radera
  9. Nu håller ni väl tummarna för Italien på söndag, hoppas jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen det är klart! Sätter ni upp italienska flaggor på husväggen för att markera?

      Radera