En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 8 juni 2012

En dag när inget särskilt hände

Jaha, nu vet man var man har gubbarna ett tag framöver. Ja, jag vet att det finns en och annan gumma där framför tv:n också och jag vet att inte alla gubbar är fotbollsintresserade, men om man nu ska dra alla över en kam, vilket jag gör nu, så sitter de flesta gubbar och tittar på fotbollsmatcher några dagar framöver. Jag har ingen aning om hur länge det håller på men med tanke på all förhandssnack så torde det räcka ett bra tag.


En i byn boende hade besked att lämna i dag vad gäller regnmängden vi fått sen förra lördagen, då eländesvädret drog in över oss. 100 mm! Det torde vara något av ett rekord den här årstiden. 

I dag har det emellertid varit uppehåll nästan hela dagen. Det kom några stänk när jag klippte gräsmattan, men det var så lite så det räknar jag inte. Däremot kan jag upplysa om att efter dagens gräsklippning, av den del av tomten som finns innanför staketet och som jag sköter om, är nedre delen numera randig med stövelavtryck, Något nytt trädgårdsmode kanske? Nej, det är helt enkelt så blött att det blev leriga hjulspår efter klipparen och lika leriga spår efter mina stövlar. Men ska jag vänta tills det har torkat upp blir jag tvungen att ta fram lien, för gräset, och framför allt ogräset, växer så det knakar.


På lägdan nedanför Gunnars och Larses blir tranorna allt fler för varje dag. När jag och hundarna i dag gick vägen över lägdorna på väg till Hundtjärn, räknade jag till 18 tranor. Så många tranor har jag aldrig sett här förut på en och samma gång. 


Avståndet till dom var ganske stort, men jag såg att många av tranorna sträckte på halsarna och drog sig så långt bort det gick. Till slut hade dom inte nerver att stanna kvar utan flertalet av dom lyfte plötsligt. Det var då jag kunde se vilka som hörde till byn så att säga, för dom stod kvar och lät sig inte stressas.


Vid Hundtjärn var det lugnt och stilla. Det blir sen badpremiär i år, för jag tror inte att någon har doppat sig än. Jag kan ju ha fel, men ingen har i alla fall lyft ner bord och bänkar från flotten som ännu ligger uppdragen på stranden. Om inte annat så för skolbarnens del hoppas man på sol och värme framöver. Alldeles straxt. Gärna redan i morgon.





12 kommentarer:

  1. Oj! Så mkt regn! Det har iofs regnat mkt här också, men inte alls så mycket!
    Idag mulet igen, synd, vi har studenter i stan idag!
    JA! Värme vill vi ha! IDAG!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önska kan man ju alltid, dessvärre har det regnat hela natten till söndagen och har inte slutat ännu. Vattenspeglarna på bondens nysådda marker växer åter och det lär dröja innnan vi kan sätta vår potatis. Men vi fortsätter att önska oss sol och värme.

      Radera
  2. Jösses, inte underligt man blir genomsur av det vädret!!
    Tycker många klagar på det deppiga vädret, nu får det baske mej ta och vända! Har SMHIs väder app och jag tycker tyvärr att det ser trist ut framöver också. I två veckor har det varit samma väder! Moln,regn 7-10 grader. Inte mycket till sommar i mina ögon.

    Nä i det här huset är det totalt Ointresse för fotbollseländet som ska ta upp alla tv och radiokanaler framöver. Det är inte roligare än vädret om du frågar mej ;-D

    Ha nu en sån fin (väder)helg som det bara går!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr verkar det som om SMHI har rätt i sina prognoser denna gång. Regn och åter regn. Kanske dags att ta fram ritningarna på den där arken vi skrev om i höstas?

      Radera
  3. Här har vi idag äntligen sol mellan molnen och 15 grader. Förra veckan hade vi så mycket regn att balkongblommorna nästan dränktes. Nu har jag lutet dem så vattnet rinner av och hoppas på värme och sol framöver. Fotbollen är ingenting jag ägnarmig åt men jaghör hur pratet går. Så vackert med tranor. Dessutom gillar jag din badsjö med den mysiga bryggan. Ha en skön helg!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har, i likhet med de flesta här i byn, inte ens hunnit sätta ner några blommor i krukorna ännu. Det är endast pelargonerna och två paradisträd som har fått flytta utomhus ännu. Om regnet behagar göra uppehåll under dagen ska jag hälla av vattnet från paradisträden som står kvar i sina inomhuskrukor.

      Radera
  4. Fotboll, vad är de för nåt? Här finns ingen som är intresserat. Däremot motorsport, ridsport och hantverk(jag)

    Vi ska alla hålla tummarna så att skolbarnen kan ha kul vid badplatsen, och värmen kommer.
    Så fin den ser ut. Kan tänka mej att det är stilla och fridfullt där.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur att inte alla är intresserade av fotboll utan att även andra sporter har sina entusiaster.
      Det är nog tyst och stilla även denna dag i Hundtjärn men om, jag menar när det blir sol och värme kommer den lilla badplatsen snabbt att fyllas av badande barn och vuxna. När semestrarna drar igång brukar även de fyra sommarstugorna befolkas.

      Radera
  5. Jag har fått mig informerat att från nästa vecka är det allvar. Sverige ska ut i hetluften. Jag får hitta på något annat för extra tv:n fick dottern ta för en månad sen. Helt ok för mig att han sitter bänkad då kan jag göra vad jag vill. I dag har vi haft sol hela dagen men oj vad kyligt det är i skuggan och vindarna. Vi är glad ändå för som du beskriver med blötan de vill jag inte ha. Allting är lite annorlunda i år. Vi har också haft fler tranor än vanligt. De har varit nära bebyggelsen och stannade länge
    Önskar er riktigt fint väder nu. Det är ni värda
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, när gubbsen sitter framför tv:n är det fritt fram för egna aktiviteter.
      Jag undrar om det kan vara så att det är för kallt och blött för tranorna att ruva och att det är därför dom drar fram som andra strykfåglar. Det kanske blir ont om tranungar detta år.
      Bra att du önskar oss fint väder, vi behöver alla positiva tankar vi kan få. Kanske drar regnvädret bort härifrån då. Inte för att jag önskar att det ska komma över några andra, det kanske kan bli helt tomt på väta. Urvridna som gråa skurtrasor.

      Radera
  6. Ja uch i år kan mam säga att vi nog regnar bort det är ju bara för trist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist är ordet, men det är ju inget vi kan göra något åt. Det är nog värst för bönderna och arrangörer av allehanda sommarfestligheter.

      Radera