En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 24 juni 2012

Så vänder vi blad

Så vänder vi blad - igen! Jag tycker det var nyligen som vi vände från mörker mot ljus och nu vänder vi åt andra hållet. Här i norr har vi ljust dygnet runt vid denna tid på året. Vi har inte midnattssol men solen försvinner precis nedanför horisonten innan den tittar upp igen, vilket innebär att det är dagsljus även vid midnatt.
Midsommarhelgen har inneburit trevligt sällskap av yngresonen och hans familj, alltså en tredjedel av mina barn och två tredjedelar av barnbarnen, samt sonhustrun. Vi har ätit gott, vi har tillbringat den mesta tiden utomhus i det perfekta midsommarvädret, vi har besökt Byske och varit med om dans runt midsommarstången, även om vi bara var åskådare och vi har ätit söndagsmiddag på restaurang i Fällfors.
I Byske finns det en karamellfabrik och där tillverkas de godaste polkagrisar, livsfarliga för tänderna med svåra att låta bli. Vid Torget vid kyrkstugorna i Byske där midsommarfirandet ägde rum fanns det förstås ett stånd där det såldes både karamellpåsar och polkaklubbor i olika storlekar. Elsa och Lisa valde varsin klubba till lördagsgodis, och det var ett godis som varade i dagarna två. 
Skolmuseet, som ligger alldeles bredvid Torget, var öppet och vi passade på att göra ett besök. I skåpen fanns diverse mindre djur i glasburkar, döda och förvarade i sprit. Det fanns olika modeller på gammeldags skolbänkar, kulramar, studielitteratur, planscher, mm.
Museet var ett populärt besöksmål denna dag, så populärt att hon som hade ansvar för lokalerna denna dag fick jobba övertid. Men det gjorde inget sa hon, hon hade inget annat för sig. Det lät som om hon menade det hon sa, men jag hade ändå lite svårt att ta det på allvar, så vi sökte oss mot utgången.
Och där, vid sidan av dörren, fanns denna roliga dricksfontän. Den måste vara jättegammal, jag har då aldrig sett något liknande, och jag är gammal, jag.


Nu har skelleftefamiljen återvänt hem till sig, men i morgon kommer nästa tredjedel barn och en tredjedel barnbarn. Det ska bli spännande att höra hur dom har haft det på sin medelhavssemester, som dom just har kommit hem från.



16 kommentarer:

  1. Ja du Cici, som sonen min sa, precis 6 månader till julafton.
    Ni har en stor fördel däruppe just nu, de ljusa nätterna.
    Det ser ut som ert midsommarfirande var trevligt, härnere har det regnat nu i dagarna tre.
    Tänk jag minns de där plancherna med måttenheterna så väl, men så var det också en hel evighet sedan jag gick i skolan.
    Ha en fin fortsättning på sommaren.
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom ljusa nätterna är fina. Just nu kl 21.42 strålar solen från en blå himmel efter en eftermiddag som varit lite mulen. Vädret var fint hela midsommarhelgen, inget att klaga på vad gäller det.
      Jag känner inte alls igen den där planschen, men jag gick nog i ganska moderna skolor de första åren. Däremot kommer jag ihåg bokstavsväskorna och hur spännande jag tyckte att det var när man fick dom.

      Radera
  2. Det känns så sorgligt när man tänker på att ljuset ska dra sig tillbaks. Det har ju inte varit någon riktig sommar. De ljusa sommarnätterna har lyst med sin frånvaro. När jag gick ut lärarhögskolan fick jag jobb utanför Sundsvall i en mycket gammal byskola. Allt det gamla fanns kvar så mysigt att jobba där. frågan: Var det bättre förr är väl befogad i skolan för det var det på många sätt. Så klart är vissa saker bättre men jag saknar den gamla skolans sätt att se på saker och ting. I alla fall den som fanns i slutet av 70-talet
    Ha en fin start på veckan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började första klass 1952 och gick de fösta åren i en ny modern skola. På den tiden tror jag att man satsade mycket på skolan. När jag började realskolan i femman blev det ganska annorlunda och vi hade en hemsk klassföreståndare i femman och sexan, en som knäckte många elevers självförtroende och avverkade många pekpinnar genom att slå dom i flisor under sina raserianfall. Honom drömde jag mardrömmar om ända upp i vuxen ålder. Under 70-talet tror jag att det var väldigt ojämnt. Äldste sonen grundskola i Hallunda var ingen höjdare kan jag säga.

      Radera
  3. Det går knappt att hinna med längre känns det som, maj försvann i sjukans tecken och jag har inte hunnit fatta att juni snart är slut. Undrar när jag ska hinna ikapp?
    Ni hade iaf tur med vädret under midsommar, vi också men sen var det slut på det roliga, sol och regn om vartannat i dagarna två och nu öser det ned. Det är väl det fruktade Englandsvädret som kom....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med lite tur slipper vi det där ovädret från England. Vi fick ju vår beskärda del tidigare i månadsskiftet så vi vill inte ha något mer regn.
      Tiden går bara fortare ju äldre man blir, så tänk hur det ska kännas för mig som är mycket äldre än vad du är!

      Radera
  4. Ni verkar ha haft ett fint midsommarfirande och även fint väder. Spännande att se hur det var i skolor förr och bra att de bevarar och gör skolmuseum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska absolut inte klaga på midsommarvädret, det var i det närmaste perfekt. Och med det kom förstås massor med mygg och knott, precis som det brukar. Det är ju mindre angenämnt. Att gå skogspromenader är inte lika mysigt när man ska slåss mot alla insekter hela tiden.

      Radera
  5. Ljus dygnet runt. Läsa tidni gen på natten. För oss sörläningar svårt att förstå! Då växer potatisen dubbelt så fort.

    Kul att ni har ett gammalt skolmuseum. För ungarna säkert spännande

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidningen läser jag aldrig i sängen eftersom jag måste ut och hämta den en bit från stugan = klä på sig = inte lägga sig igen för hundarna vill gå sin kissrunda. Men ljuset kan göra att jag vaknar tidigt, vid fyra, fem-tiden, och då kan jag ta fram boken jag håller på att läsa och läsa några sidor innan jag blir sömnig och somnar om ett par timmar.

      Vi får hoppas att det blir en varm period nu så att potatis och bär hämtar in den försening som det har blivit detta år. Gräs och ogräs växer nu så att det knakar och blommor i rabatter och dikeskanter likaså.

      Radera
  6. Jahadu, det är bara att konstatera att monsunregnen ni lidit av däruppe nu har förflyttat sig söderöver :o/ Dumt, dumt att jag inte klippte gräset i förrgår som jag tänkte, för nu är det spöregn för andra dagen i rad och gräset börjar bli höögt och vingligare rabattväxter lägger sig ner av regnets hårda slag. Undrar hur det ska gå för jordbrukarna och deras spannmålsodlingar..?

    Skolmuseum har vi här på Åland också, fast jag måste erkänna att jag än så länge inte besökt det. gammal är t.o.m. jag att jag använt räknesticka på matematiklektionerna, men en dricksvattenfontän av den där modellen har jag förskonats från i alla fall :o) Sen kommer jag bra ihåg planscherna som användes i undervisningen och som skulle hämtas i "kartrummet". Då var det klassens ordningsman som fick följa med fröken eller magistern för att hjälpa till att bära. Däremot minns jag inte att jag skulle ha varit ordningsman någon gång, men det har jag säkert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte är då vi skyldiga till ert monsunregn, det kommer ju från England via Danmark och förhoppningsvis gav det sig av österut sen det passerat norra stockholmsområdet. Här har det ännu inte torkar upp ordentligt efter den regnvecka vi hade i början av månaden, så vi vill inte ha mer av den varan.

      Faktiskt har jag varit "ordningsman" ett år och det var i sjuan. Huvuduppgiften för ordningsmannen var att föra klassboken och skriva in vilka som var borta från lektionerna, på den tiden på grunad av sjukdom, aldrig att vi skolkade.

      Man valdes ut från gång till gång vem som skulel få äran att följa läraren till kartrummet och hämta kartor och/eller planscher.

      Hoppas nu att ovädret tynar bort och ger sig av österut så att ni får tillbaka finvädret.

      Radera
  7. Visst är det härligt med ljuset. Brukar inte fälla persiennerna så här års, vill ligga och titta ut på skymningen innan jag somnar.Här blir det ju mörkt en stund på natten men vid fyra när jag är vaken en stund är det ju ljust igen.
    Annars har juni varit ovanligt kall o regnig här nere så nu måste det väl vända snart. Men ovanligt stora blåbär ska det bli så det är ju en liten tröst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara samma eländesväder över hela landet men det är ju ingen tröst. Nu får vi hoppas på juli.

      Jag fäller ner persiennerna för det stora norra fönstret för annars får vi solen i ögonen på morgonen. I alla fall de dagar soleln lyser. Men det lilla fönstet, det under snedtaket som jag kan sitta i min säng och titta ut över byn genom, det ska helst stå på vid gavel och alltid utan persiennerna nere.

      Såg just i dag att de första blåbären börjat sätta kart. Stora bär kan tyvärr vara ganska vattniga, lagom är bäst.

      Radera
  8. Att det blir mörkare gör inget än på ett par månader om du frågar mej, bara det blir sommar nångång!
    Och det är jag och elsan som du fb:ar med;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gissa att du och jag inte är ensamma om att längta efter lite mera sommarvärme nu. Vi är nog sisådär en åtta miljoner eller så.

      Radera