En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 20 juni 2012

Satt och hittat

Så fick vi då äntligen ner potatisarna i jorden. Nu är det bara att hoppas på sol och värme. Så här blöt jord har vi aldrig haft förut när vi satt potatis och då har vi ändå väntat för att det skulle torka upp någorlunda. Det var ju tur att vi inte hann stoppa ner dom under den där korta varma perioden vi hade, för då hade nog sättpotatisen ruttnat i blötan.
Just nu blommar den här vattenväxten, både i Sörträsket och i Hundtjärn och hur konstigt det än låter så har jag aldrig lagt märke till den förut. Trots det måste den ha funnits där varje sommar, inte annat än jag förstår. Efter att ha letat igenom min fältflora flera gånger  utan att hitta igen växten, hittade jag den så småningom på nätet. Vattenklöver heter den, och den fanns naturligtvis i floran, men det är ritade bilder i den och dom är inte alltid så tydliga. Jag tycker att blommorna både är söta och lustiga med sina fransiga insidor.
Vad jag inte såg när jag nöp av blomklasen var att det satt en liten skalbagge i en av blommorna. Det upptäckte jag när jag hemma hade fotat blomman en stund. Jag tror att den satt där inne och sov, men nu var jag så fräck att jag försiktigt bröt sönder blomman och fick ut baggen på fönsterbrädan för att kunna få en bild av den.

Den var nog lite yrvaken och inte så snabb i benen utan stod långa stunder och kanske funderade över livets överraskningar. Det gav mig tillfälle att försöka få till en skaplig bild på den knappt centimeterlånga krabaten innan jag till slut släppte ut den. Jag är inte helt övertygad om att den uppskattade flytten från vattenklövern till pelargonen. 
Då blev det till att gå in på sidan www.entomologi.se för att  försöka hitta igen vad för sorts skalbaggen det rör sig om. Jag är ganska säker på att jag hittade igen rätt, men har jag fel är jag tacksam för rättelse. Sävbagge påstår jag i alla fall att det här är.


I dag fick vi besök av dottern, hon behövde hämta en del sommarkläder som var kvar i Holgers sedan hon bodde där. Apropå ingenting säger hon plötsligt: "Den där stugan som som står nere i Marranäsvältan...". "Har du läst min blogg" säger då jag, varvid hon ser väldigt förvånad ut. Det visar sig att hon och sambon funderat över den där stugan, som jag visade i mitt förra inlägg. Utan att dom hade läst mitt blogginlägg. Dom funderade över hur stugan såg ut, för det var länge sedan dom varit där. Fanns den kvar överhuvudtaget? Detta undrande angående ett  filmteam som sökte en lämplig plats för en inspelning. Ibland är det konstigt hur ens tankebanor kan korsa varandra.







22 kommentarer:

  1. Ovanligt sent i år för potatisen! Hoppas på en lång varm höst.... Ljuset har vi ju i alla fall här uppe i norr!

    Vacker vattenväxt du hittat! Ny för mig. Baggen kan man ju inte beskylla för att vara vacker i alla fall - men snyggt fotad!!

    Önskar dig en riktigt trevlig midsommar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt känns sent i år men bara det inte blir blötväder igen så ska det nog ordna sig. Myggorna har då piggnat till.
      Jag tror inte att vattenklövern är särskilt sällsyn, det ltår då i boka att den är allmän i hela landet. Det är därför jag blir lite förvånad över att jag inte noterat den tidigare.
      Sävbaggen hade en väldigt vacker guldglimrande grön färg, så han var nog vacker på sitt sätt.

      Ha en trevlig midsommar du också!

      Radera
  2. Det är ju som jag hela tiden har sagt..... Här inne hos dig lär man sig hela tiden något nytt! Vattenklövern var ju oerhört fascinerande men krypet Sävbaggen ser ju gör läskig ut!

    Ha det riktigt bra framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa av allt är kanske att jag själv lär mig en hel del då jag letar upp fakta om det jag lagt ut på min blogg. Är det någon som läser och är intresserad blir det ett plus.

      Trevlig midsommar!

      Radera
  3. Visst är det spännande med makrofotografering. För helt plötsligt upptäcker man saker man inte sett tidigare.

    Önskar dig en riktigt glad midsommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande men inte helt lätt att få till bra bilder. Jag har ju inte ett makroobjektiv utan bara extra ringar och jag misstänker att man har bättre ljusförhållande med ett riktigt makro. Men ett sånt kostar en hel del och jag vill se först om jag verkligen använder makro så pass mycket att det är värt vad det kostar.

      Ha en riktigt fin midsommar du också!

      Radera
  4. Håller tummarna för potatisen. Egen potatis, såå gott! Vilka intressanta blombilder! Så nära tittar man sällan på en blomma. Naturens underverk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar hålla oss med egen potatis året runt, men landet krymper lite för varje år och frågan är om det här är sista året. Det är ganska tungt att dra upp fårorna och det behöver ju göras några gånger under en sommar.

      Vattenklövern är ganska stor och dom växer många tillsammans så den är egentligen inte svår att upptäcka. Varför den är så där hårig på kronbladens ovansida kan man ju fundera över.

      Trevlig midsommar!

      Radera
  5. Tror jag hade slängt ut blomman i skräck om jag upptäckt den baggen!
    Men den var ju där först iof! ;)

    Ha nu en varm och skön midsommarhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lilleputten var då inget att bli förskräckt över.

      Vi torde väl ha ungefär samma väder, i alla fall om du håller dig hemmavid, och det såg ju lovande ut på väderrapporten. Så mycket till värme är det inte just nu, det får gärna bli varmare och blåsa mindre.

      Ta det lugnt nu när du svänger dina lurviga runt midsommarstången! Glad midsommar!

      Radera
  6. Så kul för dej att makrofota! Du får ju komma till en annan värld hos isekterna. Personligen tycker jag insekter är spännande! Ofta mycket vackra!

    De är solälskare, och då glänsar metalliskskölden.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul och ganska svårt är det att makrofota. Jag behöver mycket träning om det ska bli något att ha. Och då finns ju chansen att upptäcka och lära sig nya arter. Nya för en själv alltså. Många insekter kan se lite monsteraktiga ut när man förstorar upp dom, men dom har ofta vackra och glänsande färger.

      Trevlig midsommar!

      Radera
  7. Insektsskådande, till skillnad från fågeldito, har inte riktigt slagit igenom i Sverige ännu på samma sätt som det har gjort i en del andra länder.
    Men det kommer så varför inte införskaffa ett exemplar av den nyutkomna "Bärfisar i Sverige - en fälthandbok" och traska ut i skogen och börja kryssa.
    /Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske inte är en sån dum hobby. Jag är ju i alla fall i skogen dagligen och stöter på de där fisarna lite då och då.

      Trevlig midsommar!

      Radera
  8. Kikar in fram och tillbaks för att önska dig en trevlig midsommar
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för titten och trevlig midsommar du också!

      Radera
  9. Kikar runt litet medan mat puttrar på spisen. Vilken tur att ni inte satte potatisen tidigare. Finns inget godare än färska pärer som man tagit ur sitt eget land. I alla fall har jag köpt fin färsk potatis till midsommaraftonens sill. Jorden var kvar och inte tvättad som de har på ICA. Hoppas ni också får fint väder på midsommaraftonen.
    Glad midsommar
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir en sen middag hos dig ser jag.
      Jag har också köpt förskpotatis i dag, på Ica. Den såg riktigt fin ut tycker jag och duger säkert bra till helgens måltider.

      Trevlig midsommar!

      Radera
  10. Härligt och livsbejakande inlägg som vanligt hos dig! Vilken/vilka sorters potatis brukar Ni odla? Har på landet utanför Uppsala så dålig jord att det enda som fungerar är den här tråkiga och smaklösa röda varianten Asterix! Fast den fungerar med gräddfil och gräslök, sedan är den ju så bra att skörda långt in i oktober utan problem.
    Ha en fortsatt fin helg!
    Kram ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utanför Uppsala... det beror ju på hur man ser det, men det är klart att bor man i norra Västerbotten, nästan uppe vid gränsen till Norrbotten så är det helt klart utanför Uppsala.

      Vad gäller potatisen så sätter vi hälften mandel och hälften runda och maken kommer inte ihåg vilken sorts runda det var han köpte. Det är i alla fall inte Astrix.

      Ha det gott!

      Radera
  11. Vi brukar sätta potatis i hinkar på balkongen.Det ger iaf. så det räcker till ett par kok :-)
    Du har verkligen "tumme" när det gäller fotografering för sååå fina bilder du tar! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert jättegoda potatisar ni får i dom hinkarnaoch så blir dom kanske klara till midsomar också. Vår potatis blit inte klar förrän tidigast i augusti, men bättre sent än aldrig.

      Det glädjer mig att du tycker om bilderna. Ibland blir man nöjd över det man har tagit men många hamnar direkt i papperskorgen.

      Radera