En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 6 juni 2012

Sveriges nationaldag

I gammal, eller egentligen ganska ny, tradition firade vi Sveriges nationaldag i Logen här i byn. Där serverades fenka (finka, fänka), också det en tradition. För den som inte vet vad det är kan jag tala om att det är fläsk, som visst är både kokt och stekt serverat med flott uppe på en bädd av buljongkokt skarpkaka, en slags blöta (blaita). Det låter ganska äckligt egentligen men är jättegott och mycket populärt. Jag vet inte hur många som kom till logen i dag, men  jag hörde att det var 140 i fjol och det kanske var ungefär så många i år också. Trots regn och rusk.

Den som ätit sig mätt på fenkan vandrade sedan över till Bygdegården där det serverades kaffe med bakelse och underhållning av den exellenta kvintetten Senadrage. Efter en halvtimmes musikunderhållning och  en och annan rolig historia blev det en kortare paus för påtår och vinstdragning på lotterierna. Sen drog Senadrage igång med allsång och höll på ett bra tag till åhörarnas förtjusning.

Sötast i dag!

Jag hade egentligen inte tänkt fota något i dag men tog med mig kompaktkameran för säkerhets skull. Man vet ju aldrig, och denna sötnos kunde jag inte motstå men eftersom jag inte ville störa publiken med blixt blev det en grovkornig bild.


På aftonen dök dottern och mågämnet upp lagom till middagen och när dom gett sig av hem kom jag på vad jag missat i dag: MIN SYSTER I GÖTEBORG FYLLER ÅR I DAG OCH NU ÄR KLOCKAN FÖR MYCKET FÖR ATT RINGA OCH GRATTA!


Jag får ringa henne i morgon, men nog är det väl den att jag skulle glömma det!





12 kommentarer:

  1. Tur att du hade kamera med dig, för det var en riktig sötnos du fått bild på :-).

    Maten lät inget vidare, men kanske är det något man måste ha växt upp med eller i alla fall lärt sig att äta.

    Visst är det förargligt att glömma födelsedagar och jag gör det titt som tätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag, som är född och uppvuxen i Stockholm, var mycket skeptisk till denna rätt, fenkan, när jag hörde talas om den, men tro det eller ej, det är riktigt gott. Kanske att de flesta landskap har sina former av blöta, alltså krossat, blötlagt bröd. När jag var liten och bodde långa perioder hos min mormors kusin i Frötuna Gård utanför Uppsala, åt vi filbunke med nersmulat knäckebröd, kryddat med ingefära. Det är en kall variant, sen finns det en massa varma varianter också, varav fenka är en. En modern kall blöta är ju fil eller yougurt med cornflakes eller müsli.

      Radera
  2. Så kan det bli när man har fulltecknad dag. Det blir ett flyt i schemat och eftersom de kom främmande efteråt så har jag full förståelse. Tror säkert att hon förstår när du berättar men jag vet hur det känns det är ju i alla en syster.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick tag på syrran i kväll, men det var svågern som svarade i telefon först. Han påstod at min syster hade blivit så trött och slut efter att hon fyllt år och blivit så gammal i går. (Själv är han året yngre.) Det känns faktiskt lite konstigt att lillasyster blivit 62 år!

      Radera
  3. Kakufenka det är något som man åt som barn,men vi smulade ner bröd i en stekpanna å slog på mjölk som fick koka ihop å en nypa salt.Sen ett smörbrunn i det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag förstår finns det många varianter på fenka. För mig som inte tål mjölk så bra passar varianten med buljongkokt kaka bra. Och det kokta fläsket som är stekt är bara såå gott!

      Radera
  4. Kul att byfolket skapat en nationaldagstradition! Det verkar komma mer och mer av sådana. Fast den där fläskanrättningen lät ju lite mysko. Kräver kanske gradvis tillvänjning - om man inte är uppvuxen med den.

    Här har njutits färsk torsk idag. Tyvärr inte altanväder, men gott ändå!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade gärna smakat av dom där pinfärska torskarna du visade på din blogg! Som tur är utesluter ju inte den ena maträtten den andra. Mat ska man ju ha vaje dag. Jag hade inga som helst inkörningsproblem vad gäller fenkan. Och det är väldigt populärt, folk kommer hit från när och fjärran för att spisa det.

      Radera
  5. En sån näpen unge. Trevligt att se.
    Trevlig med eget firande och kul tips på bakelserna!

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från början var det ett jippo för Bagarstugeföreningen för att förstärka kassan och innan vi fick en nationaldag brukade fenkafesten vara på någon av helgdagarna runt juniskiftet. Nu passar det ju bra att fira nationaldagen på detta vis.
      Bakelserna är enkla men goda.

      Radera
  6. Åh jag måste ju bara hålla med om att den ungen är söt. För han är ju min egen ;) Trevlig blogg du har. Blev tipsad av Arne. Ha det gott trots regn och rusk. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Evelina, så roligt att du tittade in här, du är hjärtligt välkommen!
      Det hade inte varit helt fel att ha stora kamerna med för att ta en bättre bild på söta lillkillen, men ibland vill man bara inte släpa på den. Jag får väl passa på vid ett annat tillfälle då ni är här. Tråkigt att vi inte kan bjuda på bättre väder, jag tror att vi har skämt bort er med det förut.

      Radera