En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 10 juni 2012

Vattensjukt

Skogen är full av dom nu, blåbärsblommorna. Frågan är om dom hinner bli polinerade, för inte ens insekterna vill vara ute i vädret som råder. Nu har det regnat i 18 timmar i streck! Allt fler fåglar av vadande och simmande sorter samlas ute på lägdorna. I dag räknade jag till tjugo tranor bort mot Nide till. Vem har hittat på att man ska åka till Hornborgarsjön för att skåda dansande tranor? Dom hoppar och flaxar här så det står härliga till.


I går hade vi ett litet uppehåll i regnandet fram till sex-tiden på eftermiddagen. På den tiden hann jag ta med hundarna på en skogsrunda och försöka mig på lite makrofotograferande. Det kommer att ta tid innan jag får någon ordning på det, kan jag tala om. Snacka om kort skärpedjup! Det blir till att skaffa lite litteratur i ämnet. Hundarna börjar i alla fall acceptera att matte plötsligt kan lägga sig raklång på marken med kameran framför sig. I början trodde dom att det var en rolig lek och kom springande och sabbade det jag försökte fota. Nu förstår dom att dom ska hålla sig undan. I alla fall de flesta gångerna.


Jag hann också med ogräsrensning i några rabatter, bland annat den här pyttelilla blomman, som sprider sig över gräsmattan och in i rabatterna. Nu har vi inte så mycket gräsmatta, det är mera en ogräsmatta och det märks särskilt nu på försommaren, för då är det maskrosor och allehanda annat grönt som dominerar över gräset. Det brukar bli bättre när man har fått klippa några gånger. I alla fall syns ogräset mindre och gräset mera då.

I morgon ska jag iväg på mitt livs första PRO-resa. Det bär av till Gallejaur och bussen plockar upp oss vid halvtiotiden. Jag känner mig ännu inte riktigt bekväm med att vara med i PRO och jag tror att det hänger ihop med att jag jobbat inom äldreomsorgen i många år. Jag ser i alla fall fram emot en trevlig dag och eftersom även S är med förväntar jag mig att solen ska lysa över oss. För säkerhetsskull stoppar jag ner stövlar och regnkläder i packningen, för det kommer nog att bli en hel del utevistelse. Stora kameran får förstås också följa med och blir det några bra bilder får ni kanske se dom här i morgon kväll.




14 kommentarer:

  1. Hoppas ni får trevligt på er utflykt. Ska bli kul att se dina bilder sen.

    Makrobilder är inte lätt, men det blir så fint och kul att få se saker riktigt nära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utflykten blev väldigt trevlig.

      Makro är roligt och svårt och kommer att kräva en massa övning.

      Radera
  2. Ser att jag inte missar ngt skönt sommrväder! Här på andra sidan gränsen har det varit en härlig helg. Vi har bl a åkt kustvägen från Bodö ner till Sandnessjöen. Strålande sol och fantastiskt vackert....

    Tycker du lyckats riktigt bra med dina bilder. Det är inte lätt att få skärpan på rätt ställe och oskärpan där den ska vara. Tur vi lever i den digitala världen! Oj så många bilder som åker i soptunnan...
    En helt ny värld öppnar sig med macro-fotandet. Så spännande... Många blommor t ex, men framförallt knoppar är ju ludna! Sånt ser man inte på avstånd.

    Kan tänka mig att hundarna blir lyckliga när matte kastar sig ner på backen. Busdags!!! Precis när du fått in skärpa och vinkel...

    Ser fram emot bilder från den gamla byn!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter flera semesterturer utmed norska kusten vet jag hur vackert där är, men också hur smala och slingrande vägarna är. Att behöva åka färja är helt ok tycker jag men däremot fasar jag för de långa tunnlarna.

      Makro får jag ta som något roligt så där vid sidan av det vanliga fotandet. Det blir ju knappast bilder som intresserar som många bloggläsare precis. Kul att prova på i alla fall och att upptäcka att smått som inte syns med blotta ögat.

      Radera
  3. Ha nu en trevlig utflyckt. Med fina motiv för din kamera. Ser fram emot att se spännande foto

    margareta och en trevlig resa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, utflykten blev både trevlig och givande och jag skriver om den i de kommande inläggen, med foton förstås.

      Radera
  4. Jaha ja, på god väg ner i makroträsket, ser jag. Och, för all del, den undre världen har förvisso många spännande upplevelser att erbjuda för den som söker kickar av det slaget.
    /Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Träsk kan ju vara rätt ord i detta väder. Hur man ska kunna ställa in skärpan och hinna med för att ta bilder på insekter förstår jag inte riktigt, men det kanske ger dig.

      Radera
  5. Haha! Ja, välkommen ner på gräsrotsnivå då får jag väl säga, gammal i gamet som "kräldjur" :o) Makrofoto är jädrans roligt, fast jag nog gärna skulle ha bättre utrustning än min enkla FinePix.

    Att insekterna inte vill vara ute och i farten när det spöregnar är väl sin sak, men här är det väldigt tunt om pollinerare trots att vi fått förhållandevis lite regn. För kall vår..? För torrt? För ... Ja, vem vet vad det beror på, men det är alldeles för lite flygfän i farten för att blomster, fruktträd och bärbuskar ska gilla läget :o/

    Hoppas nu att ni slipper väta under er utflykt, för vad jag förstått har ni fått regn så det räcker för så gott som hela sommaren! Ha så kul oavsett vädret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flygfän har vi gott om men dom är av det större slaget, tranor, svanar, gäss och en massa annat. Inget för bärblommorna i alla fall.

      Vi hade riktig tur med vädret på utflykten, mulet en stor del av tiden, två regndroppar och så sol den sista timmen. Kan inte bli bättre. Det får ju inte vara för varmt och soligt heller om man ska orka knata uppför alla branta backar.

      Radera
  6. Som tur är så är ju pensionärer nu för tiden ungdomliga. Det blir säkert en trevlig resa Vad tragiskt det skulle vara om det inte blir några bär i år. Jag är ingen storplockare men lite till husbehov vill man ju ha. Det kan ju smälla till och dra in Afrika värme till midsommar om vi har tur och då går det undan i naturen
    ha en trevlig resa
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu börjar vi vara tacksamma för en dag med bara lite regn, och en sån har det varit i dag, tisdag. Då gäller det att passa på att klippa gräset, för det växer och frodas i blötan. 18 grader på eftermiddagen är inte fy skam, ganska lagom faktiskt.

      Radera
  7. Fullt så blött har vi inte här. Har idag suttit och stickat på balkongen ett par timmar, så då var det varmt i solen. Fina foton som vanligt, ser fram emot bilder från resan. Jag är inte med i PRO utan SPF och i Köping var det de enda aktiviteter som fanns. Jag gick med för att få en billigare försäkring än Lärarnas försäkring. I Sollentuna är det större utbud på allt möjligt. Ha en skön resa!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flera av pensionärerna i Norrlångträsk är med i både PRO och SPF och det beroende på resorna som de senare tydligen är duktiga på att ordna. Vi kan ju ha lite svårt att åka med på resor eftersom vi har hundarna att tänka på, så än så länge får PRO räcka för vår del.

      Radera