En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 13 juli 2012

Ankrace i Fällfors

I går var det aktiviteter i Fällfors och eftersom vi köpt en lott till ankracet for vi dit för att se hur det gick till. Det var lite svårt att veta riktigt var man skulle stå, var ankorna tippades i och var målet var, men alla följde med folkströmmen och till slut stod nog de flesta på rätt plats.

Trots att Fällfors, till skillnad mot Norrlångträsk, hade fått sig en ordentlig regnskur lite tidigare på dagen, var det varmt i luften och det var uppehåll under de två timmar K och jag befann oss där. Gråväder förvisso men uppehåll. Utsikten från Byskeälvens norra strand var det inget fel på och vi fick sällskap av flera norrlångträskbor som också dom ville heja på just sin anka.

Dessvärre var det helt omöjligt att se vilket nummer den anka som först korsade mållinjen hade, den var ju bara som en liten gul prick på andra sidan älven. Det som i går hade tagit en provanka en halvtimme att flyta, tog denna dag dubbelt så lång tid. 
Det visade sig att det inte vara vår anka som kammade hem förstapriset på 10 000:-, vem hade trott det,  utan en något yngre mans, en man som jag inte kände igen. Så var hans dag gjord i alla fall.

Grå är himlen men på marken blommar det som aldrig förr. Jag har två syrener, en ungersk och en preston och jag har alltid haft för mig att det här är prestonsyrenen och den stora jag visade på ett tidigare inlägg är den ungeska, men nu börjar jag bli osäker. Det är i vilket fall en fin färg på denna rosa buske.

Jag gör mina försök vad gäller rosor men det går väl sisådär får jag säga. Det här är i alla fall en sort som verkar trivas där den står. En buske med långa slanka grenar och små fyllda rosa rosor. Jag vet inte vad det är för sort och jag kommer inte ihåg var jag har fått den ifrån. Det är i alla fall inte något jag köpt.
Dagliljorna har nu börjat blomma. Det är synd att dom har så kort blomningstid för dom är ju väldigt dekorativa.
Jag läste i gårdagens Norran att ortens jordgubbsodlare ännu inte har några mogna bär att erbjuda, bara kart. Det kan ju vara en tröst att det inte bara är mina som är sena. Blommar gör dom däremot för fullt och i går rev jag av en massa blad så att blommorna får mera ljus och eventuellt knyter sig fortare. Det är bara att hoppas på att sommaren blir lång och hösten mild.

I dag öser regnet ner och prognosen säger att vi ska få sisådär 100 mm! Inget att göra något åt, jag får väl ägna mig åt att bli klar med påbörjade inomhussysslor, som det där myggnätet till exempel.


10 kommentarer:

  1. En helt underbar ros. Men du ser det finns växter som trivs uppe hos er för ljusets skull. Sen finns det växter som inte trivs hos oss, men däremot hos er och det är stäppljuset, som är så fantastisk.
    Helt fantastisk så det blommar och blommar. Har för mej att den ungerska ej doftar.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försökte googla på stäppljuset men det blev hela tiden stoppljuset! Undrar ljust vad det finns för annat namn på denna spännade växt?

      Radera
  2. Ankrace kan vara rätt kul. De brukar köra en under Drakfestivalen här i stan. De går i Selångersån som är rätt smal så en viss chans finns att hålla koll på sin egen adept. Det är roligare än man tror när man hör det att promenera längs med strömmande vatten. Nu gjorde du min dag genom att visa en lilja. älskar dem för det är något magiskt över dem som jag inte riktigt kan ta på
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska lägga på minnet att du älskar liljor och fota åtminstone krolliljan då den blommar.

      Radera
  3. Som det regnar så kan vi snart ha ankrace i vartenda dike. Att det aldrig tar slut. Men växtligheten tycks ju trivas. Vilken fin syren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det verkar aldrig ta slut, detta regn. Lika bra att ställa in sig på det och njuta av de enstaka fina dagar som eventuellt dyker upp. Mycket växer väldigt bra denna sommar men så har vi det mystiska som härjar bland framförallt björkarna och gör att dom plötsligt står där helt kala.

      Radera
  4. Din ros tror jag heter Tornedalsros den är vacker och den har även inte lika mycket taggar att sticka sig på som andra rosor har vilket är ett plus.I Fällfors var jag alldeles nyligen och köpte mig en glass det är ju så vackert där med älven.Kyrkan den står ju även den så fint på sin höjd jag är för övrigt konfirmerad i den så det väcker även en del minnen.
    Hälsningar Maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit Maggan! Först tänkte jag att det var en av mina bloggvänner som har bloggen maggan, men förstod av bilden att det var en annan med samma namn. Tack så mycket för namnet på min ros. Jag har nu googlat och ser att det stämmer. Jag tror föresten att den jag har kommer från ett rotskott jag fick av en av mina vårdtagare i Fällfors på den tiden jag jobbade.
      Jag har gjort ett snabbesök på din fina trädgårdsblogg men inte skrivit någon kommentar än. Roligt med en besökare som nästan bor granne!

      Radera
  5. Våra jordgubbar är klara nu och vi äter för fullt av dem. Likaså med smultronen, som vi har massor av på tomten. Allt är bra mycket senare hos er än här, för mina dagliljor har blommat över för ett tag sen. Så vacker rosen är.

    Ankrace verkar kul, men trist att ni inte kammade hem vinsten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får väl tänka som så att den som spar han har. Det gäller bara att det blir några soliga dagar så att bären mognar. Smultron har jag också gott om och dom har jag i första hand för barnbarnen så att dom kan få plocka var och när dom vill då dom är här.

      Äsch inte spelade det någon roll att inte vi vann. Vi får hoppas att det gick till någon som bättre behövde det.

      Radera