En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 6 juli 2012

Ett fönster mot sommaren

Tänk så bra det är att barnbarnen börjar vara så stora att dom kan hjälpa farmor att putsa fönstren. Först mosade Leo några välmatatde myggor mot rutan och det ser ju inte trevligt ut så då tog han lite vått hushållspapper och putsade rutan, så högt han nu nådde.

När han farit hem tog jag en ny omgång med en blöt trasa och torkade rent med tidningspapper. Utsikten blev en smula klarare.

Aklejruta
Och där ute är det varmt värre denna dag, +25 grader. Lite i varmaste laget tycker nog både hundarna och jag. Husse som tog röjsågen med sig och for ut i skogen, blev så slut att han knappt orkade sig hem. Nu har han hämtat sig efter en tupplur på kökssoffan sedan han ätit lunch.
Taklök
 I två dagar har jag nu försett knotten med mat genom att ligga i rabatterna och försöka röja bort  det mesta ogräset. Det är inte ett dugg mysigt att känna knott som kryper in i öronen och ögonen och det hjälper inte heller att hålla sig i solen, dom går till attack oavsett.


Ibland känns det som om det vore lika bra att ge upp och låta naturen ta över, men så får man plötsligt lite extra energi och tänker att så roligt ska vi inte ha det. Men en skogstomt kanske inte vore så dumt.

Tovsippa
Det är när sommarblommorna börjar slå ut och man bedåras av deras skönhet som energin återvänder. Den sommar som hittills har varit har ju inte heller varit så inspirerande och de växter som blommat tidigt har nästan slagits till marken av vätan. På holgerstomten har två grova häggstammar börjat lägga sig ner mot marken. Det är bara att kapa dom.

Jordnäva
Utekrukorna gapar tomma, förutom dom som står på varsin sida av trappen där jag stoppat ner två paradisträd som jag ledsnade på att ha inomhus. Dom har inte ens fått ny jord utan står i sina  innekrukor. Jag får nog ta mig i kragen och göra ett besök hos närmaste växtförsäljare, fylla jord i krukorna och ge paradisträden sällskap av några färggranna växter.

Skärmtryn blommar nu med sina väldigt speciella blommor.

Så småningom ersätts blommorna av svarta bär men de röda bladen sitter kvar. Om bären går att äta vet jag däremot inte och jag har inte lyckats hitta några uppgifter om det. Så tills vidare får bären sitta kvar på busken.

Nejlikrot
Alla barnbarnen har nu farit och hälsat på släktingar på andra orter. Flickornas mormor gläds nog åt besöket nere i södra Sverige och Leos mormor och morfar gör nog detsamma i Moskva. Jag försöker glömma bort att dom är mycket ute på vägarna och far.

Fjällvallmo
Huruvida jag och K kommer oss iväg på någon semesterresa är osäkert, ingen är i alla fall planerad än så länge. Om det blir någon så blir det nog inte så långt bort för vi måste ju ha hundarna med oss. Men man kan ju säga att vi redan är i vår sommarstuga, för det var just vad den var i många år innan vi renoverade stugan och flyttade hit för gott.


Om man utgår från trädet som står till höger i bild och tittar till vänster om det så ser man vår röda stuga med en flaggstång på gården.




6 kommentarer:

  1. Äntligen sommarvärme men det är ju så klart att man tycker det varit för varmt jag kollade nyss å det har varit upp till 26grader idag.Det är ju skugga som gäller en sån här dag.Tur jag klippte gräsmattan tidigt i morse.Här vid havet är det inga knott,väldigt lite mygg.

    SvaraRadera
  2. Åh, så fint ni bor. Förstår att ni inte längtar efter att resa bort därifrån, för jag känner samma sak. Har inte alls behov av resor längre, sen vi flyttade hit.

    Underbara blomsterbilder. Visste inte att aklejruta fanns i andra färger än vitt, som jag har.

    Så där ser ett av mina fönster ut och altandörren, då hundarna trycker nosen mot glaset :-).

    SvaraRadera
  3. Sommarvärme är skönt, knott är mindre skönt!!
    Ni bor underbart vackert med både blommor o vatten inpå knuten.

    SvaraRadera
  4. vackra bilder och en underbar plats att bo på... härligt med hjälpande händer, om än man får putsa lite efteråt :-)

    kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  5. Många drängar och pigor är bra att ha sen resultatet är ett frågetecken. Jag ler och säger vad bra att du hjälper farmor. Sen gör jag som du ställer det till rätta. Försöker se tillbaks om jag har några minen att det var så när jag var barn. Jag hittar inga men skulle jag kunnat fråga min mormor så hade jag nog fått samma svar. Borta bra men hemma bäst? Vi var ju borta hela förra sommaren och tycker det är jätteskönt att bara var i år. Lite input behöver man men det kan man ju få om man tittar på dina fina blombilder.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  6. Knott och mygg är då sannerligen en plåga. Allt regn här hos ås har bidragit med massor med feta mygg. Du har ju en hel del blommor ändå!

    margareta

    SvaraRadera