En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 3 juli 2012

Mellan skurarna

Lördag morgon den 30 juni. Ja, vad säger man? Inte konstigt att folk blir deppiga, särskilt dom som arbetat i veckan och sett fram emot en varm och skön helg. Nej, den här dagen är inget att lägga på minnet. Bäst att glömma den så fort som möjligt. Om det hade varit så att det var torrt i markerna kunde man kanske ha glatts åt en dag av det här slaget, men när det liksom aldrig hinner torka upp mellan regnskurarna ...
Det enda som bröt monotonin denna regniga lördag var den konstiga fågel som flög runt, runt över byn i snäva svängar och på låg höjd under ett fasligt bullrande. Så konstig var den nu inte utan de flesta bybor insåg nog ganska snart att det var E som var igång. Det är ofta det när det brummar och låter mycket. En annan bybo jag pratade med i veckan trodde sig veta att E övade start och landning i dåligt väder. Om det stämmer var det här en bra dag för en sån övning, helt klart.
Söndagen bjöd på ett bättre väder även om det inte var en direkt solig dag. Nu grönskar det överallt och börjar bli nästan trångt på stigar och skogsvägar. Det är inte läge att stå stilla någon längre stund för att fota för myggen går genast till attack. Det fuktiga vädret har varit gynnsam för myggpopulationen, alltså ogynnsam  för oss som tycker om att vandra i skogen.

Fynd av det här slaget sätter fart på fantasin. Vad är det? Varför har det hamnat här? Var det en olyckshändelse eller är det någon som helt enkelt har slängt denna mojäng i skogen? Hur som, blev det en vacker färgkombination i mina ögon.
Ögonfägnad fick jag även på måndagskvällen då jag i sällskap med två vänner begav mig till Brännbergets natureservat för att se om nattviolerna blommade och, inte minst, doftade. Så mycket av den doften kände vi inte, däremot den av liljekonvalj. Dom växte i massor och var ovanligt kraftiga med stora blommor. 
Något annat det fanns gott om var ögonpyrola, en väldigt söt liten blomma.

Och så guckusko förstås, i stora bestånd. Denna orkidé som ser ut som om den hamnat helt fel. Den ser så orientalisk ut att den nästan blir lite lite vulgär. Jag kommer aldrig att glömma mitt första möte med denna blomma för ett par år sedan. Helt otroligt!
Jungfru Marie Nycklar växer runt hela Hundtjärn men man blir ändå glad när man hittar den på en sån här kvällstur i orkidémarker.
Man fick se upp var man satte ner fötterna så att man inte trampade på de små skönheterna. Tätörtens lilla skira blå blomma kan vara svår att upptäcka, men när vi väl hade fått upp ögonen för den fanns det ganska många exemplar. Tätörten som förr användes när man skulle göra långfil.
Vi hittade många exemplar av Nattviol men de flesta hade inte hunnit slå ut ännu och doftade därmed inte heller. Det här var nog den enda som var till hälften utslagen och det är klart, stoppade man ner näsan helt nära, så nog kände man en svag doft. Tyvärr hade vi tre skogsbesökare smort in oss med myggmedel och den lukten tog överhand. I alla fall i min näsa.

Vädret hade varit lite osäkert under dagen men vi hade tur och slapp traska runt i regn, även om det blev blött om knäna när man la sig ner för att titta och fotografera.

Desto mer regnade det under natten efter att vi kommit hem straxt före tiotiden på kvällen. Det riktigt öste ner och lät såpass att jag vaknade flera gånger av ljudet. Ingen kvalitetssömn den natten alltså. 

Annars hade det varit bra att få det eftersom jag och dottern hade planerat en shoppingresa till antingen Luleå eller till Piteå. Vi valde det senare eftersom det ligger så mycket närmare och så är ju piteborna kända för att dom är så trevliga. Det stämmer faktiskt, i alla butiker vi besökte möttes vi att glada och hjälpsamma expediter, oavsett om det blev en affär eller inte. Dessutom var det rea överallt, solen sken och luften var lagom varm, en riktig turistdag. Dottern letade kläder till bröllop i sommar. Ja, det är inte hon som ska gifta sig, utan hon har flera vänner som ska göra det och nu behövde hon något lämpligt att ha på sig. 
En riktigt god lunch hann vi med mitt på dagen och så ett besök på ett kondis för att styrka oss med lite kaffe på eftermiddagen. Min börs kom lindrigt undan. Förutom mat och fika blev mitt enda inköp en kartong av det kravodlade Shiraz Cabernet Sauvignon 2011 Cape Original Organic.

I dag skiner solen och jag har skurat upp de två potatisbehållarna så att dom är riktigt rena utifall att det skulle behaga bli någon potatis detta år. Än har dom inte börjat titta upp. Jag har också avslutat gräsklippningen som jag till största delen klarade av i går kväll. Det gäller att passa på när det är uppehållsväder för gräset växer snabbt i det här fuktiga vädret.


6 kommentarer:

  1. Tänker på min älskade morfar som lärt mig nästan allt här i livet. På tomten hade han en Guckcusko som han inte ville visa för andra. Den var fridlyst och jag lyfte på bladen i andakt och såg på den. Här har vi klarat oss ifrån vätan. ser man på väderkartorna så är det som ett hål där solen tittar fram just där vi bor. Så klart det ska bli potatis. Vi pratade just om morötter vid middagsbordet. När ska de svenska komma i butik De lyser ännu med sin frånvaro och priset vill inte gå ner.
    Ha en fin morgondag
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så underbart att ha en morfar av det slaget att tänka på!
      Det är nog mycket av de svenska primörerna som är sena i år, men morötterna kommer nog så småningom.

      Radera
  2. Så fina blomsterbilder och blommorna också givetvis.

    Vi har också fått en mygginvation och det är inte kul :-(.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myggorna är kanske bra för pollinationer och till fågelmat, men jag avstår gärna från dom.

      Radera
  3. Fantastiska foton av de vilda blommorna. Har bara sett guckusko en gång, ja i Västerbotten, men jag älskar den lilla liljekonvaljeblomman. Du slapp lindrigt undan med inköp men lunch är alltid trevligt att äta med dotter. Vinets namn tar jag till mig. I morgon ska jag hämta en reserverad bok på bibblan och köpa vin. Vädret var fantastiskt fint idag, så jag ville inte gå i affärer alls utan har varit ute mycket i naturen. Edsvikens promenadslinga blev det.
    Ha det gott!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så roligt att höra att du verkar så mycket piggare. Promenader är nog bland det bästa man kan företa sig, både fysisk och psykiskt.
      Någon vinkännare att tala om är jag inte, men jag tar ofta ett halvt glas rödvin under kvällen och då ska det vara något jag tycker om och är det kravodlat är det ännu bättre.
      Skulle du upp till Ume snart?

      Radera