En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 23 juli 2012

Planering pågår eller Ondskan som vill ut

Molnformationer från söndagen.
I kväll har jag skrivit ut resvägar och kartor inför morgondagens utflykt till Robertsfors och Umeå. Det ska bli en riktig kulturresa för två kulturhungriga tanter. Synd bara att jag dras med mina fula blåsor på händer och armar. Jag skulle kanske införskaffa såna där tjusiga näthandskar som kvinnorna hade förr i tiden. Dom var ju till just för att dölja arbetshänderna vid festliga tillfällen. Men dom kanske är svåra att få tag på nu för tiden.
Stjärnflocka
Värre än händerna är det faktiskt med munnen. Även den är full av blåsor och dom gör ont och det passar inte riktigt in i planeringen inför morgondagen, då jag har tänkt att vi ska inta både en och flera läckerheter. Jag har införskaffat en klorhexidinlösning som jag sköljer munnen med morgon och kväll och det brukar vara effektivt. 
Jag fattar inte vad det är jag drabbats av men undrar om det kanske är alla elakheter jag bär inom mig som tränger ut. I så fall får jag väl stå ut ett tag för vem vill inte bli av med sina inre elakheter?!
Lammöron
Dagar med Leo går fort. I dag har vi spelat  jag vet inte hur många partier Uno och i början försökte jag vara lite snäll och låta honom vinna, men efterhand har jag slutat med det för han vinner så bra utan min hjälp. 
Yatzy, modell Cars, är också ett spel som passar 5-åringen, men där händer det att han blir sur och avslutar spelet mitt i ett match då han börjar inse att det inte är han som kommer att ta hem spelet.
Kransveronika
Farfar och Leos pappa har hållit på med bilreparation mest hela dagen. Det är vår gamla SAAB 9000 som börjar rosta sönder efter alla tiotusentals mil på vägarna. K har svårt att göra sig av med denna relik, kanske för att den mer eller mindre räddade livet på honom då han krockade med en älg när bilen var ny. Älgen gled över motorhuven, över framrutan och taket, krossade bakrutan och föll av svårt skadad. K klarade sig utan en skråma. Den nya bilen blev så illa tilltygad att försäkringsbolaget länge funderade på om det verkligen skulle löna sig att repa den, men så blev det till slut. 
Nu är bilen utlånad till Lyckseleborna som andrabil, så behöver inte K ta ställning till om han ska sälja den.

I morgon bitti reser Leo och hans pappa hem till Lycksele. K får vara hemma som hundvakt och jag och Inger far ut på äventyr. Det ska bli skoj!



12 kommentarer:

  1. Spännande med kulturresa med likasinnade! Vädret verkar ju bli perfekt för utflykter - inte så blött och lagom varmt. Ska bli spännande att läsa och se dina bilder efteråt!
    Blåsorna verkar ju vara ett elände. Hoppas du får bukt med dom snart!
    Vad heter den där rosa skönheten på bild två??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra med lite väderrapporter och att dom låter optimistiska!

      Blomman på bild två heter stjärnflocka.

      Radera
  2. Kanske barnbarnet har smittat dig med något? Barn brukar ju bära omkring på allehanda virus och baciller.
    Hoppas ni får en fin dag i morgon. Och om det är Inger från "Ingersord" du ska roa dig med så hälsa så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I detta fall är barnbarnen helt oskyldiga. Alla tre har varit bortresta så jag har inte gnuggat mig mot någon av dom på minst ett par veckor innan jag fick blåsorna.

      Jag är ledsen men jag glömde hälsa till Ingersord i går. Men jag kan ju göra det nästa gång vi hörs eller ses.

      Radera
  3. Jättefina bilder som vanligt och jag njuter :-).

    Blåsorna låter inte alls kul och kanske ska du låta en läkare titta på det. Min bror fick blåsor i munnen när han var liten och det blev väldigt besvärligt, för han blev först felbehandlad och sen fick han ligga på sjukhuset i flera veckor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din omtanke om min hälsa. Jag har alldelse nyss pratat med vårdcentralen och sköterskan där sa att vad man kan göra är det jag redan gör; badda med alsol och stryka ett tunt lager cortisonsalva runt om.

      Radera
  4. Nog måste du visa upp dina blåsor det kan ju vara nått som smittat dig.Eller ring 117.Planera en sväng förbi här också nån gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nu pratat med VC och dom rekommenderade det jag redan gör, att badda med alsol. Hon trodde det berodde på ett virus. Blir det värre ska jag återkomma.

      Om du är i stugan nästa vecka och inte har fullt av besökare, kommer jag gärna förbi en stund. Vi kan väl höras.

      Radera
  5. Men hörru, du måste ju gå och söka för blåsorna, så där kan du ju inte ha det.
    Hoppas trippen till Umeå ändå blev trevlig. I Umeå har jag kusiner på mammas sida. Har också en gammal vän härifrån som flyttade till Hörnefors för många år sen . Vi var där på besök för två år sen.
    Glöm inte att ringa doktorn!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag varit duktig flicka och pratat med VC och enligt sköterskan gör jag det enda rätta just nu, baddar med alsollösning.

      Umeå är en trevlig stad, betydligt större än Skellefteå. Utflykten och besöken blev mycket lyckade. Vi var nöjda och trötta när vi kom åter till Skellefteå efter nästan tolv timmar.

      Radera
  6. Trevlig resa med likasinnad!. Jodå det finns näthandskar, ibland har t o m H/M. Men jag tycker nog du ska söka för blåsorna.

    Så bra med gamla bilar, där kan gubbarna meka själv. De nya modellern med kretskort kostar massor med pengar att lämna till verkstan.

    margareta och ha en skön sem.tripp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var en mycket trevlig resa med ett mycket trevligt ressällskap.

      Jag har pratat med VC och fått rådet att badda med alsol vilket jag gjort hela tiden. Bara att kämpa på, men blir det värre skulle jag höra av mig igen.

      Radera