En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 14 juli 2012

Sammanhang

Vädret är inte att lita på men har man tur så klarar man sig från blötan, och tur hade jag i dag mitt på dan när jag tog hundarna och kameran med mig upp i skogen. Precis när vi kommit hem och klivit in genom dörren började det regna men när vi var ute höll det upp.
Liksom blommorna har högsäsong under vissa tider verkar också fjärilarna ha det. Denna dag var det skogsnätfjärilarnas dag. Det var inte helt lätt att få en fjäril att sitta still så pass länge att jag hann få en skaplig bild på den och i regel skrämmer hundarna upp dom innan jag hinner fram. Den här skönheten trodde nog att den var kamouflerad där den låg alldeles stilla i en grop i marken. 

Allt har ett sammanhang, eller i alla fall väldigt mycket. När jag letade på insektssidan för att kunna artbestämma fjärilen kunde jag läsa att fjärilshonan helst söker föda och lägger sina ägg i kovall. Och se så bra det stämde för är det något som blommar överallt i skogen just nu så är det skogskovall. En liten, till synes oansenlig blomma som vid närmare beskådan ser riktigt spännande ut med sin lurviga överläpp och sina tuffa blad.

Runt Hundtjärn blommar nu också Jungfru Marie Nycklar för fullt.

På aftonen fick jag plötsligt en idé och plockad fram en del agilityprylar, tunneln, slalompinnarna och tre hopphinder. Dom har inte varit framme sen sommaren 2010 och ändå blev hundarna som galna när dom fick syn på dom. Helen fick nog lite korsdrag i huvudet för hon tog ett hopp rakt upp och hamnade ovanpå tunneln, men det var bara kul tyckte hon och gjorde om samma sak igen. Till slut kom hon på att man skulle springa igenom den och gjorde det i stället. Sen försökte jag köra en liten bana och gissa om jag blev överraskad av att Cilla genomförde slalombanan perfekt. Trots att vi alltså inte tränat den på två år!
Efter den lilla träningsstunden gick vi in och hundarna slocknade på direkten. Där ser man vad lite träning har för verkan.

Nu ska hundarna och jag gå upp och lägga oss i det nystädade sovrummet. Godnatt!


18 kommentarer:

  1. Där fick du ju en fin användni g av dina fotokunskaper. Fint med stort F.

    STimulans stimulans, oxå djur behöver stimulans. Fantastisk att de kommer ihåg!

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från den tiden jag tränade hundarna lite mera metodiskt vet jag att en paus från ett moment kunde göra susen när man sedan tog upp det igen, men att komma ihåg sånt man gjort för två år sen, överraskade mig.

      Radera
  2. Ooooo, den där rosen ... Ooooo! *vill ha, vill ha, vill ha* Den är verkligen nätt och en underbar rosa färg. Synd att du inte vet namnet på den.

    Igår tog jag ett par toppsticklingar av mina egna rosor; en från 'Wrams Gunnarstorp', som ju verkar trivas utomordentligt hos mig, och en från lilla 'Frühlingsduft', som sent om sider behagade blomma efter åratal av vägran. De sticklingar jag för några veckor sedan tog av väninnans ljuvliga midsommarros ser ut att rota sig bra, så jag tänkte att det kan vara värt ett försök att föröka min egna helt gratis.

    Det är extremt ont om fjärilar här hos mig i år. Trots att lavendeln går i blom nu ser man nästan inte till något fladdrande alls. De följer väl samma linje som övriga insekter, som verkar vara som bortblåsta från Åland :o/

    Idag är det regnsjukt här i havet. Det gör rakt ingenting, för jag är lite sugen på att virka på mina mormorsrutor :o) Egentligen stör det mig inte nämnvärt att sommaren är lite "konstig" i år. För mycket sol och hetta är faktiskt värre, om någon frågar mig.

    Ha en fin söndag! Du och jyckarna tar väl en runda agility idag igen, när du nu en gång släpat fram hindren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Nina, nu har jag fått veta namnet, tack vare Maggans blogg, en ny bekantskap från en av grannbyarna. Rosen heter alltså Tornedalsros och om jag inte minns fel har jag fått ett rotskott av en vårdtagare i Fällfors för flera år sedan. Det lär ska vara en mycket härdig kanelros.

      De fjärilar jag har sett mest av är skogsfjärilar. Dom har kanske lättare att klara sig denna regniga sommar.

      Efter en natt utan regn och lite blåsigt nu på morgonen ska jag ta fram gräsklipparen och försöka hinna klippa innan gräset blir för långt.

      Håller som bäst på med 60+ nu och om du senare är intresserad har jag en del synpunkter, små petitesser, som jag kan maila till dig. Men bara om du vill veta.

      Radera
  3. Vad du tar fina bilder! Det är så himla härligt att se! Känns ju som man är där!
    Kul med hundarna, att de kände igen det!

    Sv: TACK fina du för kommentarer hos mig. Det är en svår tid nu men jag håller näsan ovanför ytan ändå. Man måste ju! Om jag kan dela med mig något som får betydelse för någon annan så blir det ju någon mening med det ändå! "Vad är det för mening" är en känsla som är svår att hantera, men det blir bra! Det är jag övertygad om och bär mig. Varje dag!!!!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att livet inte är en dans på rosor varje dag inser man när man följer olika bloggar och jag tycker du är beundransvärd som skriver om ditt liv som du gör.

      Radera
  4. Vilka vackra växter du hittar och även lyckas ha kameran med för att fånga dem på bild. Har aldrig sett dem tidigare och kanske växer de bara där uppe hos er.

    Samma sak här med våra agilityprylar, som inte varit framme sen 2010. Förra året var det så mycket annat med byggandet av altanen, så jag glömde bort dem och i år har det regnat så mycket. Men jag kanske också skulle plocka fram dem, så hundarna får lite skoj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är övertygad om att det finns skogskovall även i skogarna hos dig, det är bara det att det är en så pass blygsam och oglamorös blomma att man inte tänker på den. Hur det är med orkidén Jungfru Marie nycklar vågar jag däremot inte säga. Orkidéer vill ju gärna ha kalkrik mark men annars ska den finnas i mest hela landet.

      Radera
  5. Både två- och fyrbenta behöver hjärngymnastik med jämna mellanrum. Kul att få uppleva hundarnas glädje!

    Nu fick jag lära mig en ny blomsort igen. Tack för det!

    Antar att du fått OK från Jönköping?!

    Beppan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra av dig igen!
      Jodå, jag har fått besked att jag är antagen till höstkursen Digital Bildbehandling och det ska bli riktigt spännande. Själv då, ska du gå någon kurs i höst?

      Radera
  6. (Det gick inte att fortsätta på samma diskussionstråd genom att trycka på "svara", så det får bli en ny trådstart.)

    Tornedalsros har jag aldrig hört talas om, men jag ska höra mig för med min "hovleverantör", trädgårdsmästaren med handelsträdgård alldeles i närheten av "Rucklet". Den verkar väl värd att försöka få tag på!

    Du får gärna mejla dina åsikter om du bara ids själv! Blir det eventuellt en minimal extraupplaga är det ju bra att kunna korrigera både det ena och det andra, som de typografiska missar jag själv uppdagat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att trycka på rätt svara. Det kan vara ganske rörigt ibland det här systemet.

      Jag har just mailat dig om Solveig.

      Radera
  7. Tack för skogsrundan med de fina bilderna av fjärilar, blommor och molnen är också vackra med sina olika grå nyanser. Allting i naturen har, som du beskriver, sammanhang. Dagarna rusar iväg här, utan sammanhang känns det som ibland. Jag kommer att vara hos dottern den här veckan och bloggandet ligger antagligen nere då.Vi ska göra utflykter, bada i den tempererade poolen, gå stavgång. För att vi ska gå tillsammans har hon köpt de nya bungystavar med extra avikt- Hon hade inge tidigare och köpte dem på rea.
    Ha en skön vecka!
    Jag minns då dottern var liten och hon tränade hoppning med vår cairnterrier, det var roligt!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som om du har en trevlig vecka framför dig. Hopps att ni får fint väder också!

      Radera
  8. Vilka fina bilder! Jag har också fotograferat Jungfru Marias nycklar idag i skogen (men jag visste inte vad dom hette, tack för det).
    Jag har också märkt detta att poletterna kan trilla ner efter ett tag på hundarna. Triss fixade spåret i söndags, efter en tids uppehåll. Skorpan fixade äntligen apportering efter ett års uppehåll i träningen p.g.a. valpning och andra orsaker för träningsuppehåll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är alltid roligt att hitta orkidéer och Jungfru Marie nycklar är väldigt vacker och gör sig bra på bild.

      Jag får lite dåligt samvete för att jag inte aktiverar hundarna mer än jag gör men dom får gott om motion eftersom vi har skogen runt knuten och små övningar kan man ju alltid lägga in under en skogspromenad. Men det här med agilityn var kul, att dom mindes alltså. Jobbigast är att jag måste ta bort banan varje gång jag ska klippa gräsmattan!

      Radera
  9. Hej!
    Fotokursen vi gick i våras var intensiv och rolig och det är inte utan att jag saknar allt engagemang och alla intressanta bilder. Men det är skönt att konstatera att all din snö äntligen smält bort och att du har gröna vackra motiv att fotografera runt knuten!

    Själv drunknar jag i sommarjobb och mer eller mindra bra och dåliga bilder från Sri Lanka-semestern. Men framöver kommer med all säkerhet höstmörker och tid för att ligga på soffan och rulla tummarna.

    Hälsningar
    Margareta, Växjö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta, jätteroligt att du hör av dig!
      Jag har alltid tyckt att sommaren är en jäktig tid, den är kort och mycket man ska hinna göra.
      Jag har kommit in på Digital bildbehandling till hösten, så nu har jag sysselsättnig även efter sommaren. Ska du gå någon mer kurs?

      Tänk så skickligar fotograferna måste ha varit före den digitala tiden, då när man inte kunde slösa på bilder som man kan göra i dag. För många bilder är det som hamnar i papperskorgen!

      Ha det gott!

      Radera