En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 20 juli 2012

Sånt som slår ut

Nu finns det hur mycket som helst att fota i trädgården så det gäller att göra ett urval. Den här gången får några balettdansöser visa fram sig. Biokovanävan har börjat slå ut och har massor av knoppar. Det tycks trivas bra där den står i mager och tunn jord och brer ut sig mer för varje år. Jag ska nog norpa några därifrån och sätta ut i rabatten på baksidan.

Det märks att vi har haft några riktigt somriga dagar för knopparna på den vita pionen slog ut snabbt. Den har en sån ljuvlig vit färg med aningen creme inuti. Så elegant!

På mig har det också slagit ut både det ena och det andra. Det här är den största av flera blåsor jag fått på händerna och den blir bara större. Jag är i valet och kvalet om jag ska ta hål på den eller sätta ett plåster över så att jag inte river sönder den. Jag fattar inte vad det är som orsakat det hela. Det är väl bara att avvakta.

För övrigt hinner jag inte grubbla så mycket över kroppsliga skavanker för vi fick fint middagsfrämmande i går, nämligen Leo och hans pappa. Dom blir nog här över helgen och då finns det annat att göra än att sitta och stirra på sina händer.



12 kommentarer:

  1. Jag har också nävan på översta bilden och den är så fin. Men hos mig gillar den inte mager jord, för jag har flyttat en del av den och där trivs den inget vidare.

    Blåsorna ser inte roliga ut. Hoppas de försvinner snabbt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jord är inte bara jord har jag förstått. Man får prova sig fram.

      Blåsorna kliar och har sig men snart är dom nog glömda.

      Radera
  2. Jag älskar nävor i alla former. Vet inte vad det är men de tilltalat mig! De är så fina!
    Blåsorna kan nog vara av bromsar, jag är allergisk mot "stick o bit- fän" och reagerar så där. Jag brukar ha alsolsprit och plåster på för det kliar så.....
    Mysigt med helgbesök!!!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om nävorna, de är tacksamma blommor att odla. Och vackra.
      Jag har aldrig reagerat så här förut men den där kroppen kan ändra sig plötsligt. Kanske ihopp med någon övrig infektion eftersom hag har flera blåsor i munnnen också och dom var jag gärna utan. Jag har köpt gurgelvatten mot dom och hoppas att dom är borta inom ett par dagar. Annars finns det risk att jag tappar många hekton!

      Radera
  3. Vilken söt Näva den har jag inte i mina rabatter de är ju så fina dessa blommor och är dessutom ganska så kravlösa.Vilket gulligt besök du har fått
    en riktig charmör verkar det vara.Sedan hoppas jag att dina blåsor helas fort.
    Ha det bra så länge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur att även charmörer behöver sova emellanåt. Både hundar och folk kan behöva pusta ut emellanåt.

      Blåsorna har gått in i ett kliande stadie. Ska nog badda dom med salubrin innan jag lägger mig.

      Radera
  4. Ett sånt charmtroll, tackar tackar!
    Sedaan grannen fått blodförgiftning i foten, har jag numera alltid ALCOGEL hemma. Låt blåsan var, se vad som händer.
    Nävan har jag massor oxå som marktäckare en del, har flera olika saker. Verkligen en lättskött planta.

    margareta och ha de så trevlig med Leo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den stora blåsan sprack i dag men det var inte mer än väntat, så stor som den var. Nu kliar alla blåsorna på händer och armar och det är svårt att inte riva sig.

      Nävorna tycks vara ett blomsläkte som tilltalar de flesta, inte bara dig och mig.

      Leo charmtroll reser hem i morgon. Mamma och dagis väntar nog otåligt på honom.

      Radera
  5. Konstiga blåsor! Men någonstans i bakhuvudet hör jag en röst som säger att man aldrig ska ta hål på blåsor, det har jag nog lärt mig någon gång. Visst är det vackert just nu i trädgården. Jag går flera svängar varje dag bara för att titta på allting.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej man ska inte ta hål på blåsor men ofta går det hål på dom av olika orsaker. Så blev det med flera av mina. Får se till att hålla det rent bara.

      Trots väder och vind är trädgården som vackrast just nu. Det är bara att titta och njuta. Och rensa ogräs.

      Radera
  6. Om du bara visste hur glad jag blev för min bok! Tack snälla Cici för den fina överraskningen, nu är kvällen räddad - jag var tvungen börja läsa på en gång. En bok helt i min smak :) Kramar från Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde just tänka mig att du skulle gilla Ninas humor. Bra att den kom fram ordentligt.

      Kram

      Radera