En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 11 juli 2012

Tur till stan

Trots att regnet hängde i luften beslöt jag mig för att fara in till Staan i dag. Jag måste försöka bli lite mera social även om det tar emot. Nu hade jag en liten lista på saker som behövde inhandlas, sånt jag skjutit upp en längre tid men i dag skulle det ske. 


Om regnet hängde i luften när jag körde hemifrån så föll det mot marken i samma stund som jag lämnade bilen på parkeringen. Som tur var hade jag ett paraply i bilen, ett sånt där ihopfällbart, så det plockades fram. Det kändes som om det var länge sedan jag gick under ett paraply. Regnar det hemma blir det regnställ och keps som kommer fram, inte sjutton kan man gå i skogen med ett paraply.


Det först på listan som betades av var 4½ meter myggnät. Det ser nästan ut som nätgardiner, tyll heter det väl. Vi måste byta ut längderna som hänger vid ytterdörren. Dom vi har, köpte vi för mycket länge sedan på Noliamässan i Piteå och dom har fungerat utmärkt. Hundarna går lätt ut och in mellan de fyra längderna. Med tiden har dom blivit slitna och korta så alltför många myggor slinker emellan. Nu blir det två breda längder i stället och det ska bli spännande att se om hundarna förstår hur dom ska passera dom. 
Ute i markerna har midsommarblomster, smörblommor och hundkex varit de dominerande blommorna sedan midsommar men nu kommer det så mycket annat. För första gången blommar min björnbärsbuske, den som jag bytte växtplats på i fjol. Återstår att se om det hinner utvecklas några bär också.

I morgon ska jag äntligen ta itu med i utekrukorna. I alla fall ett par av dom. Jag inhandlade i dag flera sorters krukodlad sallad och några kryddor i kruka på Ica. Dom står i vatten nu över natten och ska planteras i krukor i morgon. Det fungerade bra i fjol, så jag försöker igen. Det är så trist att köpa ett salladshuvud på affärn och så får man slänga bort hälften. Då känns det bättre att bara gå utanför dörren och ta några blad åt gången.

Jag köpte tre böcker à 10 kr på Kupan och så lyckades jag hitta en frissa som hade tid med mig. En lamskärm i glas stod också på listan, en som skuller ersätta den jag lyckades slå sönder i förra veckan. Jag tror att det tog fem minuter från det jag gick in i lampaffären tills det jag gick ut med ny skärm inhandlad, en som var ganska lik den trasiga. 

Nu ska jag skrypa till sängs i sällskap med boken jag fick med posten härom dagen.  Det är "60+ och singel" skriven av Nina Backlund jag tänker ta med mig. (Jag hoppas att Nina förlåter att jag lånat bilden här ovan från hennes blogg). Jag har läst det mesta av den förut eftersom jag följt dess tillkomst på Ninas blogg Stjärnkraft, men nu var det ett tag sen och det ska bli roligt att få läsa den i bokformat. För den som är intresserad kan man beställa den via Nina och få den hemskicka med posten. Jag rekommenderar den varmt och lovar att ni kommer att få en trevlig och framför allt rolig läsupplevelse.




14 kommentarer:

  1. Visst är det skönt att få en hel del gjort när man ändå åker in till stan. Jag brukar också samla på mig en hel del ärenden och sen betar jag av dem och känner mig så nöjd när jag kommer hem.

    Underbara blomsterbilder, som vanligt hos dig. Kanske jag ska flytta min björnbär också, för den verkar inte trivas där den står. Den har knappt växt de senaste åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man känner sig i alla fall nöjd om man har fått tag i och fått gjort det man skrivit upp, frustrerad kan man bli om man inte gör det och vet att man snart måste göra om stadsresan.

      Min björnbärsplanta stod soligt men i tung lergjord som är blöt väldigt länge på våren. Nu står det högre upp på tomten där det är fortare torrt och jorden är lättare. Dessutom har jag skärmat in den med två plexiglasskivor. Jag har känslan av att en sån där planta växer nästan för mycket om den trivs riktigt bra. Nu finns det kanske olika sorter för det stod att den jag valde skulle trivas även i växtzon 6 som vi har. Prova du att plantera om den.

      Radera
  2. Så har det blivit, det går längre och längre med besöken till stan. Men jag vet med mej att jag har lätt för att bli lat. En lista på det mesta har blivit en vana numera. Var på biblis och lånade en liten bok som Ann Granhammar har skrivit. Boken handlar om en av Linnes döttrar. - Den indianska krassens blickande - en söt liten berättelse.

    Hoppas verkligen att björnbären hinner mogna. Björnbärssylt som är så gott.


    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir fullkomligt slut efter några timmar på stan. Det går bättre om man har trevligt sällskap.
      Boken du skriver om har jag aldrig hört talas om, men det är alltid bra att få boktips.
      Jag hoppas också på björnbär, i alla fall ett par stycken så att jag får smaka dom.

      Radera
  3. Hu, så lite tid jag haft för att läsa och kommentera hos alla bloggbekanta den senaste tiden ... Jag begriper ärligt talat inte vart alla dygnets minuter tar vägen numera! Det känns som det finns en osynlig tidstjuv någonstans, som i godan ro norpar åt sig minut efter minut tills det känns som man står där med bara nattens timmar till förfogande :o/

    Nåväl, jag ska i alla fall börja med att tacka för din marknadsföring av boken min! All draghjälp mottages med öppna armar, för jag har som bekant inte några slantar över att lägga på "riktig" marknadsföring av mitt litterära försök.

    Sen måste jag få säga att jag tycker det känns skönt att läsa att det är fler än jag som är snudd på asociala :o) Även om jag med dina norrländska mått mätt bor i princip mitt i stan, är det med ren viljestyrka jag någon enstaka gång förmår mig att besöka centrum. Och då enbart om jag har något konkret ärende som behöver uträttas. Tiden för "fönstershopping" och kafébesök är long gone.

    Dina ICA-köp lär säkert klara sig alldeles utmärkt. Jag gör precis likadant sedan ett antal år. Varför betala svindyrt i handelsträdgården när det går lika bra med "material" från grönsaksdisken?

    Och du, tack för att du påminde mig om att jag måste se om jag kan hitta ett nytt beg. paraply på Emmaus nästa gång jag är där! Det som legat bak i bilen i närmare femton år gav ifjol höstas slutgiltigt upp och jag har glömt att skaffa en ersättare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tyvärr inte trösta dig med att tiden blir drygare när du blir äldre för det är tvärtom. Knappt har man kommit sig upp ur sängen förrän det är dags att krypa ner där igen.

      Lättast att komma sig ner till stan är om någon, oftast någon av barnen, ber mig komma dit, men jag känner att jag nog behöver komma ut bland folk lite oftare, tvinga mig ut helt enkelt så att jag inte blir en enstöring. Jag trivs alldeles för bra hemma med mig själv (och hundarna).

      Plantorna har nu kommit ner i jorden, så får vi se hur det går.

      Marknadsföring är ett nytt område för mig men kan nog vara spännande. Med tanke på hur fort tiden går är det bråttom att prova på lite av det som är ogjort.

      Radera
  4. Känns okej att det är ungefär samma skitväder överallt. Kan var jobbigt ibland att vara bland folk då man inte känner för det. Ska lägga denna bok på minnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Badtanten och välkommen!
      Visst är det konstigt att det känns som en liten tröst att även andra har lika dåligt eller till och med sämre väder än man själv. Så kan man gå vidare och se att England har det ännu blötare och i USA torkar majsfälten bort, där är det för varmt. Undrar just vilket år det har varit idealväder? Kanske när man var barn för då sken alltid solen på somrarna förutom någon enstaka åskvädersdag då man satt inne och spelade kort med kompisarna.

      Gå gärna in på Ninas blogg Stjärnkraft och läs lite mer om hennes bok.

      Radera
  5. Jag var i dina trakter igår då vi tog ungdomarna till Maravältan å Laxtrappan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passade ni inte på att besöka Norrlångträsk när ni ändå passerade?

      Radera
  6. Du måste rapportera över hur hundarna reagerar på förändringen. Vilken produktiv dag det blev trots regnet eller kanske för att det regnade. Ica salladen har varit svår för mig att driva vidare. i stället har jag köpt på plantagen där det finns många varianter som man kan odla vidare på. Svärsonen har fulla balkongen av olika kryddväxter. just nu är han mest stolt för sin Mynta. Jag lade in boktipset på favoriter. Just nu är jag fulladdad. Tror att läsning räcker till i september minst
    Ha det så bra
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näten hänger uppe som två gardiner ungefär men jag måste bestämma längden och fålla upp den med några tyngder i. Lilla Helen har lyckats trassla in sig några gånger eftersom hon är van att kunna ta sig ut nästan var som helst, då de fyra längderna gav vika. Nu gäller bara mitten.

      Förra sommaren levde jag gott och länge på ica-salladen så jag hoppas att det fungerar även i år.

      Radera
  7. Tänk om man hade kunnat köpa kaffe i burkar nu för tiden, då hade du sluppit köpa nån lampskärm :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, men då skulle det har varit en mycket liten burk, i stil med såna där små majsburkar som man köper tre åt gången av. Så nästa gång jag öppnar en majsburk ska jag kanske spara den, utifall att:)

      Radera