En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 9 augusti 2012

Ansning och litteratur

Det är inte bara rabatterna som behöver ansas utan även hundarna behöver en omgång emellanåt.

 Helen före...
mittemellan...
och efter.

 Cilla före...
och efter. (Matte vad har du gjort?!)


Innan jag lämnar in mina senast köpta pocketböcker till byabiblioteket ska jag väl skriva några ord om dom här på bloggen.
                                                                                     
Igelkottens elegans

Först ut är Muriel Barbere: "Igelkottens elegans"
Det är inte bara titeln som är speciell utan hela boken är det. En blandning av satir och filosofi, mycket välskriven, väldigt rolig och väldigt sorglig. En bok man inte bör missa.
Utgiven på franska 2006 och den svenska översättningen är utgiven på [sekwa] förlag 2009 346 sidor.
  
Vinteräpplen
Josefin Sundström: "Vinteräpplen" Bonnier Pocket  363 sidor  utgiven 2010.
En berättelse med självbiografisk grund om tre kvinnors villkor på en ort i Österbotten. Mormor, mamma och dotter, deras kamp för överlevnad på flera plan. Lättläst och gripande.

Någonstans inom oss
Kajsa Ingemarsson: "Någonting inom oss"  Bonnier Pocket  374 sidor  utgiven 2010.
Berättelsen börjar när huvudpersonen begår självmord. Låter det konstigt? Det är konstig. Den döda fortsätter att tänka och tycka, hon får hjälp och stöd av sin skyddsängel Arayan och hon ångrar att hon tog livet av sig. Efter sig lämnar hon sin man och han får ett litet, nej ett stort helvete. Honom är det synd om.
Njaee, det här är inget som tilltalar mig. Man bör kanske tro på ett liv efter detta för att ta till sig boken.


Tusenskönor

Så kommer jag till avdelningen deckare, eller kriminalromaner kanske man ska kalla det.
Kristina Ohlsson. "Tusenskönor"  Pocketförlaget  398 sidor  utgiven 2010.
Här får vi möta Fredrika Bergman som arbetar i Huset på Kungsholmen i Stockholm, polishuset alltså. En lite klurig och spännande, välskriven och aningen annorlunda deckare, höjer sig över mängden. Detta är nummer två i en serie.

Änglavakter
Nummer tre i samma serie är "Änglavakter"  482 sidor  utgiven 2011. Samma huvudpersoner men en helt annan mordhistoria, spännande och otäck. Något för den som gillar kriminalromaner.

Korparna
Tomas Bannerhed: "Korparna"  Månpocket  Utgiven 2011. Belönad med Augustpriset.
Här pratar vi litteraturkvalitet. Berättelsen rör sig på landsbygden i Småland. En bondes kamp för att klara av sitt lilla jordbruk, hans hustru som försöker balansera sin mans sviktande psykiska hälsa, en son som lever i skräck för att fadern ska ta sitt liv, som känner sig tvingad av fadern att en dag ta över gården trots att han drömmer om ett helt annat liv. Sonen finner trygghet bland fåglarna. Ännu en bok jag inte vill vara utan.

Sju jävligt långa dagar

Till sist ännu en "måstebok". Jonathan Tropper  "Sju jävligt långa dagar",  gillaböcker,  utgiven 2009  351 sidor.
Judd kommer hem från arbetet för att fira sin 34-årsdag. Han får sitt livs överraskning när han i sovrummet finner sin fru i säng med hans chef.  Separation, arbetslöshet och pappans död följer i rask takt. Till allas förvåning har pappan bestämt att hans efterlevande ska sitta shiva, en judisk sorgevecka. Detta utspelas i USA i nutid. Under denna sorgevecka, dessa sju dagar, händer ALLT. Det är en vansinnigt rolig och sorglig familjedrama som jag rekommenderar å det varmaste. 

Brinnande kärlek, även kallad
Studentnejlika, Cinnoberroser, Studentlyst, Studentlykta och Högfärdsblomster. 



14 kommentarer:

  1. Haha, Helen blev ju en helt annan hund efter friseringen! Cillas uttryck ändrade kanske inte så mycket, men jag häpnar över hur mycket päls det går att klippa bort från en lagotto utan att den förvandlas till en kinesisk nakenhund.

    Du är verkligen en bokslukare du och det där med ert byabibliotek är ju jäkla smart! Böcker mår bra av att vandra; svunnen är den tid när jag fyllde hyllorna med meter efter meter av litteratur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket päls blir det.

      Och många böcker också för den delen. Jag har också sparat böcker som om de vore mina käraste ägodelar men insett att det inte går i längden. Om man inte har en STOOR bostad med ett bibliotek. Men det är faktiskt roligare att dela med sig av det man läst, man kan i alla fall inte hålla på och läsa om böckerna. Jag har åtskilliga metrar hemma jag borde göra mig av med men det får väl bli någon gång i framtiden. Utrymmet är ju begränsat även i byabiblioteket.

      Radera
  2. Visst är det skönt när man fått hundarna fixade och lite snygga igen. Helen påminner lite om min Grim med all päls innan klippning. Ser att du inte kör med trimmer på henne, vilket jag gör med Grim. Hans päls växer så fort och det är lika bra att ta så mycket det går varje gång.

    Tack för boktipsen, för nu har jag skrivit upp två av böckerna på min boktipslista. Jag gillade Kajsa Ingemarssons bok, kanske just för att jag tror på ett liv efter detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helen har jag bara klippt en gång tidigare och det var i fjol på försommaren. Det är egentligen ingen klipppäls men eftersom hon ofta är i skogen slits pälsen och behöver förnyas emellanåt.

      Så bra att du fick lite boktips och böcker är som all konst, ingen gillar allt men alla gillar något.

      Radera
  3. Det måste vara skönt för hundarna att bli av med lite päls. Särskilt under sommaren. Det är klippning som gäller förstår jag.
    Vi hade strävhårig vorsteh - där skulle pälsen trimmas = ryckas. Inte så kul för hunden - eller mattes händer...

    Igelkottens elegans ligger hemma hos mig. Började läsa men fastnade. Ska ta itu med den igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag klipper med sax, en sån där dyr sak som jag köpte på en klippkurs och som är en välsignelse när man ska klippa en tjock päls. Jag har också haft trimhundar, mor och dotter borderterrier, så jag vet hur det känns i fingrarna. Särskilt som jag ställde ut dom och dom behövde hållas i snygg skick.

      Igelkotten behöver kanske några sidor innan man hur bra den är. Hoppas att du kommer igång med den igen för det är den värd. Så var det det därmed smaken...

      Radera
  4. Den där Helen skulle jag vilja pussa på nosen!
    Kristina Ohlsson skriver riktigt bra deckare.
    Korparna var en lycka att läsa.
    Och eftersom vi verkar ha rätt lika smak ska jag ta till mig ditt sista boktips, Sju jävligt långa dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ge henne den där pussen med hälsningar från dig.
      Om jag har uppfattat dig rätt kommer du att gilla "Sju jävligt långa dagar" väldigt mycket. Tror att du har den sortens humor.

      Radera
  5. De här med bybibliotek är ju en underbar sak.

    Själv läser jag just nu Frederik Bremer , Grannarne.
    Ont blod, är en bok som jag har läst 2 x och kommer aldrig att göramej av med.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man läser en bok man fattar tycke för vill man i regel dela med sig av den och eftersom mina bokhyllor för länge sedan är fyllda startade jag byabiblioteket. Där kan vem som helst lämna sina böcker och den som vill låna får skriva upp när och vad h*n lånar. Det har fungerat bra, så här långt.
      Sen finns det ju alltid vissa böcker som känns så personliga att man vill ha kvar dom i sin egen hylla.

      Radera
  6. Såå söta de är dina hundar, jättegulliga både före och efter.
    Den enda av alla dina böckerna som jag läst är Igelkottens elegans, dvs jag lyssnade på den, klart intressant men jag blev lite besviken på slutet. Lite som slutet i alla de hundratals högstadieuppsatser jag rättat och kommenterat. I dem var det förstås oftast att de ramlade ut sängen och vaknade ur en dröm.
    Ska nog ta med mig din lista till bibblan, försöker sluta köpa, bara låna eller ge bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att det svåraste med att skriva en roma är att knyta ihop allt och få ett vettigt slut. Många gånger kan jag uppleva att det blir ett hastverk, att författaren inte riktigt har tänkt igenom hur h*n ska avsluta det hela. Lite snopen blev jag nog också över slutet.

      Radera
  7. hej,

    Jag väntar hem " Sju jävligt långa dagar " och jag kan varmt rekomendera " konsten att tala med en änkling " av samma författare.

    Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jonas!
      Tack för boktipset! Jag ska lägga in en bokbeställning på adlibris endera dagen och då ska jag nog ta med den du tipsat om.

      Radera