En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 27 augusti 2012

Drick det!


Drick det! 
Så lyder Måndagstemat denna vecka. Eftersom det är en grå och regning dag i dag är det inte läge för att göra en vacker sommardrink och fota den. Det skulle jag för övrigt haft svårt att göra hur som helst, det är inte riktigt min avdelning. Det blev till att tänka och leta i arkivet och jag kom att tänka på den dagen i juni då vännen S och jag letade nornor i orkidéskogen. Trötta, svettiga och belåtna av alla fynd vi gjort slog vi oss ner vid en porlande bäck och släckte vår törst. Kanske den godaste drinken denna sommar.


29 kommentarer:

  1. Så bra vi har det som har tillgång till rent och friskt vatten i bäckarna!! Tyvärr är det ju inte så överallt i denna värld...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessvärre är det nog mera ett undantag än en regel att ha fri tillgång till rent vatten.

      Radera
  2. Vilket härligt foto och minne av din dag i sommar :) Bäckvatten, inte illa det att kunna ha tillgång till det... härligt gott förstår jag.
    Men varför kommer jag inte in på din blogg från temasidorna... det verkar som jag är "portad" från din blogg ? Här från din kommentar kom jag in :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag länkar på Måndagstema länkar jag ju till just temabilden ohc jag kollade att det fungerade. Villman se resten av bloggen brukar det räcka med att klicka på bloggnamnet. Jag hoppas att det inte har hakat upp sig någonstans.
      Tack för din kommentar.

      Radera
    2. Jag tror att jag förstår nu vad du menar och hoppas att jag har rättat till det nu. Tack för att du påpekade det hela!

      Radera
  3. Absolut bästa sommardrinken!
    Jag var med på ett sånt där "TEMA" en gång, men det blev helt fel så nu törs jag inte vara med mera.... Jag gör säkert fel nästa gång också :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är med till och från. Det är kul men tar en himla tid att titta på alla bilderna och kommentera dom. Jag var också fel ute första gångerna men kom på så smånginom hur det fungerade. Prova flera gånger tycker jag!

      Radera
  4. Rent vatten är den bästa drycken! Så är det bara. Vilken längtansbild förresten, fin!
    Jag kommer inte heller in till din blogg via länken på måndagstema. Kommer bara till en bloggersida och ett logga in men har ju ingen inloggning. Har försökt tidigare och misslyckats på samma sätt. Nu kunde jag gå in via din kommentar hos mig iaf :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är trevligt att få besökare fastän man har klantat sig. Jag har gjort ett nytt inlägg på Måndagstema och det borde fungera nu om man klickar på den senare bilden.

      Radera
  5. Vilken härlig friluftsbild vid bäcken, förstår att vattnet smakade bra. Så blir jag nyfiken på nornorna, gillar orkidéer.

    Jag har också haft problem att komma in på din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en häftig upplevelse att hitta igen de små orkidéerna som står och tittar ner i backen. Dom finns ju inte på så många platser men harman en orkidéeskog i sin närhet kan det vara värt att leta efter dom ungefär vid den tiden som blåbärsriset blommar.

      Jag hoppas verkligen att den senare länken jag lagt in fungerar, annars vet jag inte vad jag ska hitta på för att få det att funka.

      Radera
  6. ja det är supergott rent fint porlande bäckvatten mmmm
    så har jag suttit ett par gånger också denna sommar. :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var särskilt härligt så där tidigt på sommaren innan myggen och knotten kommit igång ordentligt.

      Radera
  7. En glimt av en riktigt skön dag tror jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En toppendag med tevligt sällskap, fint väder och många nornafynd.

      Radera
  8. Så flott og så bra! Her har vi tenkt ganske likt!Var også innom hundebloggen din og leste et festlig innlegg om en av de fine hundene der! -Margit-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag såg att vi var lite inne på samma spår. Som hundmänniska är man ofta nära naturen.

      Radera
  9. Det riktigt vattnas i munnen..... Men visst är det fantastiskt att vi har så rent vatten i våra bäckar så vi kan dricka det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nu var du vitsig. Det är något vi ska vara rädda om, vattnet som vi ofta tar för givet och både smutsar ner och slösar med.

      Radera
  10. Hittade du nornor också? Den är så söt, den lilla orkidén.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst hittade vi nornor, riktigt många faktiskt. Det var andra våren jag var ute och sökte dom. I fjol hittade jag några enstaka som var på väg att vissna, jag var ute lite för sent, men detta år såg jag fler än jag trodde var möjligt.

      Radera
  11. Du. Jag gillar dig också. Nu vet vi vart vi har varandra. Fint.

    SvaraRadera
  12. VATTEN (källvatten! utan tillsatser en lyx)som vi har i överflöd. Borde var dyrare än champange. Vi t o m spola toa med rent vatten.
    Har vi förstått allvaret. Andra världsdelar svälter p g a att det inte regnar.
    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessvärre har vi inte förstått allvaret, vi fortsätter som vanligt.

      Radera
  13. Dejligt billede med livs givende vand ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En dyrbar vara, även om jag tycker att vädrets makter slösar med den just i dagarna.

      Radera
  14. Kan tänka mig att det där var härligt! En sådan fin skog, ja, jag tycker mig känna doften av mossa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skogen är en del av Brännbergets naturreservat som ligger vid Kågedalen några mil nordväst om Skellefteå och ett par mil från min hemtrakt. Där finns det gott om bl a orkidéer.

      Radera