En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 22 augusti 2012

Ett, två tre, på det fjärde ska det ske...


Ni känner ju till den gamla ramsan: 
Ett, två, tre,
på det fjärde ska det ske,
på det femte gäller det,
på det sjätte smäller det.

Det är det som är Onsdagstemat denna onsdag, ett väldigt knepigt tema tycker jag. Men så var jag ner till Logen i byn i kväll för att tillsammans med S och V förbereda morgondagens PRO-möte. Det är Norrlångträsk som ansvarar för höstmötet och då står det alltid surströmming på menyn. I kväll har vi gjort så mycket det går att göra i förväg (Ett, två, tre...). I morgon förmiddag fortsätter vi med att skrubba potatis, hacka dill och lök, skära tomater, lägga upp smör och bröd och brygga kaffe (på det fjärde ska det ske...). Sen far vi  hem och tvättar oss bakom öronen och klär upp oss en smula (på det femte gäller det) så att vi är klara att ta emot alla pigga pensionärer som kommer (på det sjätte smäller det).



Kanske räknade dom den gamla ramsan inför starten av Blå fenansimmet i Lycksele i lördags, en tävling som äldstesonen ställde upp i. Där gäller det att simma snabbast tvärs över Umeälven och i år vann sonen. Leo var väldigt stolt över sin pappa och ville absolut att jag skulle ta en bild på den fina pokalen hann fått. 


Denna dag har bjudit på både sol och regn men den har varit varmare än vad gårdagen var. Hundarna och jag var och beskådade en damm som bävrarna har byggt över Mullbergsbäcken en bit ovanför Sörträsket. Det är effektiva byggare det där och markägarna är inte särskilt glada åt vattenriket djuren har skaffat sig, så antagligen kommer bygget att rivas inom en snar framtid. Vad nu det innebär för de husvilla bävrarna. Antagligen bygger dom snabbt upp en ny damm för att säkerställa boendet inför vintern. Inte ett helt enkelt problem det där. Enkelt var det inte heller att försöka fota dammen för på den sidan det gick att komma sig fram utan sjöstövlar, var det risigt och tätvuxet.

I luften blir tranornas stäck längre för var dag. I går såg jag en plog på ett tjugotal fåglar och i träsken samlas sjöfåglarna inför höstflytten. Det är snart dags att städa upp sommarstugorna och ta upp båtarna, nätterna börjar åter vara mörka och vi får tända ljusen.





18 kommentarer:

  1. Det var en flott løsning og det var deilig å få følge med deg. Takk skal du ha.
    Ha en fin kveld.
    Mormor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland trillar lösningarna över en som av en händelse. Tack för kommentaren.

      Radera
  2. Ja, när surströmmingsburkarna öppnas då smäller det! Kul lösning och fina naturbilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det pyser åtminstone. Tack för titten.

      Radera
  3. Vilka fina trasmattor som väggdekoration! Ja tack, jag kommer gärna på samkväm.

    Hur lång tid tar det att simma överLuleälven och hur många grader har vattnet. Tuff pappa och fin pokal. Är det en vandringspokal?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mattorna är skänkta av någon eller några av de äldre väverskorna i byn. Naturligtvis är du välkommen om du har vägarna förbi.

      Nu var det inte Luleälven sonen simmade över utan Umeälven och jag vet inte hur långt det är där dom simmar, men jag vet att det tar ganska lång tid att gå över där när isen ligger.

      Radera
  4. Det blev ju en jättebra lösning på onsdagstemat och trevligt med en sådan start på höstens möten!
    Åh vilken fena att simma över älven - antar att det är ganska kallt även så här års - fin pokal och jag förstår att Leo var stolt över sin far :)
    Ja, det är bara att inse att hösten närmar sig...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag grubblade länge över hur jag skulle kunna lösa veckans tema och hade i det närmaste givit upp innan det slogmig att jag kunde använda det här.

      Nog är det kallt i älven, särskilt den här sommaren, men många, däribland sonen, använde våtdräkt.

      Hösten är här helt klart med kyliga nätter, bara fem grader i natt, och mycket morgondagg.

      Trevligt att du tittade in.

      Radera
  5. Härlig blogg men jag blir alltid lika vemodig när fåglarna flyger söderut,suck!Det var kanske tranor jag såg flyga ut över Öresund häromdagen fast jag trodde det var gäss.Synen var hur som helst vacker.Tack för din fina kommentar om min mammas demens,den värmer må du tro!Önskar dig sköna dagar,kram!

    Marianne Redtopp (som alltid glömmer att logga in,fniss)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här flockar sig svalorna nu och det dröjer nog inte så länge innan dom drar söderut. När man ser dom sitta i allt längre rader på telefontråden, då är det snart dags.

      Radera
  6. Vilken härlig loge ni har att äta stömming i.Ja den ramsan har nog alla ramsat som barn.Klart att killen ska vara stolt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Logen har fått ställa upp i många sammanhang, den är väldigt praktisk att ha. Nu kommer nog före detta Bönhuset som omvandlats till Bygdegården, att få ta över en del av tillställningarna.

      Radera
  7. Hoppas det blev en trevlig träff! Ser fint ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det blev trevligt och gästerna verkade nöjda.

      Radera
  8. Jag kanske ska dra den ramsan så jag ev. kommmer igång lite bättre med mitt vardagsliv kanske.... Näe förresten, jag får nog hålla mig till min egen takt jag ;)

    *KRAM*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får väl läsa ramsan i den takt som passar dig. Inte rabblar jag upp den lika snabbt som man gjorde då man var barn och stod där på bryggkanten.

      Radera
  9. Vill inte ens tänka på hur det måste lukta i det rummet när så mycket surströmming ska luftas ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det luktar väldigt gott kan jag som surströmmingsälskare säga. Däremot är en loge så pass luftig att doften snart försvinner. Burkarna öppnar man som mest brukligt är, utomhus.

      Radera