En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 15 augusti 2012

Gratis

Temat denna vecka på Onsdagstema är GRATIS. Då kom jag att tänka på utflykten jag och I gjorde till Umeå för att besöka Skulpturparken där. Om du inte läste det inlägget kan du se det  FÖRST HÄR och SEN HÄR. Allt vi fick se och uppleva i den parken var gratis, precis som all offentlig konst är. Tyvärr ilar vi ofta förbi dom utan att ta oss tid till en stunds gratis konstupplevelse. Vad vi sedan tycker om det vi ser är en annan sak.

På vägen till Umeå stannade vi till i Robertsfors för ett besök i denna gamla charmiga villa mitt i byn.

Där finns atelje Blickpunkten och vid denna tidpunkt en utställning vi, och framför allt mitt sällskap var intresserad av.
I Västra Hjoggböle, två mil söder om Skellefteå, finns keramiker Margaretha Holmlund med egen keramikverkstad.Där har hon varit verksam sedan 1978. Margaretha har mellan åren 1980-2000 deltagit i en mängd utställningar, både i Sverige och utomlands. Hon arbetar i första hand med bruksgods och skulptur, och undervisar dessutom i keramik på Edelviks Folkhögskola, Burträsk . (Texten är lånad på nätet.)

Bilderna får tala för sig själva men det var alldeles gratis att gå in där och titta. 









30 kommentarer:

  1. Vad du gör och ser mycket roliga, olika saker! Det är jättekul att se dina bilder och jag tänker alltid: "undrar vad Cici gjort idag"! Heja dig!

    Tack för roliga historien!!! Jo, ja. Jag fick nog be Fader Vår..... ;)!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänkte väl det. Jag fick också dra en vers.
      I dag har det verkligen inte hänt något spännande, om man inte tycker att städning och bärplockning är jättekul. Roligt kan det förstås kännas när städningen är klar och bärplockning kan vara både avkopplande och lite av ett gympapass.

      Radera
  2. Det var mycket du fick uppleva under den utflykten. Vackra bilder du visar! Och alldeles gratis får jag titta på dem. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att man vill dela med sig när det bjuds på upplevelser alldeles gratis.

      Radera
  3. Det är så roligt med alla denna kreativitet som flödar omkring oss om vi bara stannar upp och tar en chans att upptäcka det. Allt tycker man inte om, men det hindrar inte att man uppskattar tanken, viljan eller kunskapen bakom.
    Så mycket du hittat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag och min vän I var också till Bildmuséet i Umeå denna dag och där fick vi en lektion, ja faktiskt två, av konststuderande som vaktade utställningssalarna, och genast fick vi andra ögon att se med. Det som verkat meningslöst hopplock fick mening. Sånt är kul.

      Radera
  4. Kul att kika på konst i olika form och fason. :-)
    Brukar själv gå in på gallerier ibland och kika runt.
    Skulpturparker är också trevliga att besöka och betrakta.
    Snygga konstbilder du bjuder på och intressant är det också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, roligt att du intresserar dig för konst i olika former. Roligast är det nästan om man har någon med sig så att man kan utbyta tankar om det man ser.

      Radera
  5. Konst är alltid trevligt att titta på, oavsett om man förstår sig på det eller inte, lite av en utmaning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många gånger kan man behöva en vägvisare, en som berättar HUR man ska betrakta konstverket.

      Radera
  6. ååå i Robertsfors!? Vi åkte igenom det samhället när vi var och hälsade på nyfunna vänner i Hökmark! Och inte visste jag då att den här fina utställningen fanns där!
    Holmlund!? Vilket sammanträffande - jag har varit gift med en Holmlundare från Bastuträsk. Måste höra med honom om detta är någon släkting, men jag tror inte det.

    Ja tänk så mycket kul och vackert som är gratis! Läste återigen om alla härliga utflykter du gjort.
    Om du tittar in på min "huvudsakliga blogg" - hantverksbloggen
    http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
    och bläddrar dig till 31 juli och 24 juli så kanske du känner igen något
    ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har suttit en lång stund och läst dina blogginlägg. Rengård har jag passerat många gånger men skam att säga har jag aldrig stannat till där. Det ligger lite för nära hemmet för att det ska vara dags att rasta på vägen till Lycksele där ena sonen med familj bor. Men någon gång ska det bli av, absolut. Dessutom påstår dottern at hon hade en klasskamrat som kom därifrån. Jag får ta med henne och göra en utflykt dit.

      Radera
  7. Det finns mycket konst att titta på som är gratis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På många fler ställen än man tror, dessutom. Ofta tar man sig inte tid att stanna och titta ordentligt på det som finns där framför näsan på en.

      Radera
  8. Tack för dina gratistips, nu när son och flickvän flyttar till Umeå för några års studier så vet jag vad jag mer ska besöka (förutom dem) när jag åker till Umeå i framtiden. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glöm inte Bildmuséet då, alldeles nybyggt som ligger mycket vackert vid älven. Också det gratis.

      Radera
  9. Inte för att det på något sätt är något fel på träskulpturerna, men keramiken! Jag säger bara keramiken! Så vacker! SYND att det är lite långt för mig att åka - och det är ju inte gratis :-p

    Nu kliar det i mina fingrar, tur att jag har ett paket lera i ateljén ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag nöjer mig med att beundra andras verk, jag har aldrig provat att arbeta med lera, har överhuvudtaget inga konstnärliga talanger. Men se på vad andra tillverkat är jag kapabel till.

      Radera
  10. Gratistips är ju aldig fel;-)
    Ha en skön dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant som det är skrivet.

      Radera
  11. Fina bilder på det som är gratis, borde finnas mer gratis - utställningar så man ökar intresset hos folk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bor man i en liten större stad finns det nog en hel del möjligheter att se gratis konst, både inomhus och utomhus. Det gäller nog mera att man tar sig tid.

      Radera
  12. Tänk vad mycket det finns att se i varenda buske bara man höjer blicken och mycket är ju gratis. Otroligt vacker keramik på dina fina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man en fd keramiker som vän kan man hamna på en sån här fin utställning. men det finns mycket utomhuskonst som är lätt att förbise.

      Radera
  13. Kul! Får nästan lite dåligt samvete för att man inte gräver mer där man står. Jag bor mitt i värsta kulturbygden och är alldeles för dålig på att ta för mig av alla godsakerna som bjuds... vi måste bättra oss, g & jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa botemedlet mot det är att få gäster som bor en bit bort och som man vill visa upp sin hembygd för. Jag kanske ska göra mig en sväng neråt landet. Är väldigt sugen på den där järnvägssträckningen ni har.

      Radera
  14. Ett trevligt och helt gratis nöje!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man säger att tid är pengar, men i detta fall gäller nog inte det. Det är bara att gå ut och ta för sig, offra lite av sin fritid till lite kultur.

      Radera
  15. Kostar ingenting och dina spännande tips kostar inte heller någonting. Fina fotobilder från dej.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du brukar också vara duktig på att ge tips via fina bilder.

      Radera