En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 21 augusti 2012

Hösten är här

Sommarvärmen försvann i ett huj under helgen och i dag håller sig även solen borta. Lite tråkigt för skolbarnen som börjar höstterminen denna dag, men det låter som om vädret blir bättre i morgon. I helgen har Leo och hans pappa varit här och i söndags hade jag sällskap med dom upp till Hundtjärn. Leo skulle ut med båten och meta abborre med lite hjälp av pappa och jag tänkte plocka blåbär under tiden dom var ute på sjön. Det blev en abborre för fiskarna men tyvärr släppte den kroken innan den hann landas. Jag hann få ytterligare några lite bär.
I går var jag sällskapsdam åt töserna i Staan. Dom har många idéer om vad vi bör sysselsättas om med när vi umgås och i går skulle vi leka skola. Igen. Först klädde dom upp sig i stiligaste utklädningskläderna och skolväskorna.
 Sen la Lisa och Elsa upp strategierna för hur och var.
 Elsa kom med ett förslag som Lisa lyssnar till...
 och sedan kompletterande med egna idéer.
Dockan som hängdes upp på spismuren sa ingenting.

Det är  inte bara Elsa som börjar skolan nu utan även jag. Distanskursen Digital bildbehandling på högskolan i Jönköping startar denna vecka och jag har hunnit lyssna av några av de första avsnitten av den första lektionen. Det blir nog något helt annat än kursen jag gick i våras Visuell kommunikation. Spännande, spännande.



17 kommentarer:

  1. Javisst är det höst nu! Helt plötsligt, från att det var full högsommar i förra veckan. Ibland går det för fort....
    Trevlig sysselsättning att vara sällskapsdam där i Staan - med så uppfinningsrika små damer!

    Så det är dags för studierna nu. Känner mig faktiskt lite avis på dig som startar nya kursen! Jag har ju ingen att se fram emot denna höst. Men - jag kan ju ta om i min egen takt, så jag ska väl inte deppa....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så trevligt var det inte med kursen i dag för jag försökte ladda ner bilderna så att jag kunde få upp dom att öva på, men tji fick jag. Det enda jag fick var huvudvärk efter att ha testat minst tjugo gånger. Hur fanken gör man?

      Radera
    2. Bilderna är zippade, ändelse .zip - hoppackade - så ladda ner och öppna med winzip. Evaluation version. Kommer nog som förslag när du klickar på filen bilder i pingpong.
      Det verkar finnas två versioner av bilderna. Använd den som inte har konstiga tecken i början av filnamnet. Den översta tror jag i varje bildpar.

      Radera
  2. Så söta de utklädda flickorna är. Det är underbart att lyssna på barn när de diskuterar och kommer överens om hur leken ska lekas. Förstår att du haft fina dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att det är ett bra sätt att hålla sig ung på. Man stelnar ju inte till direkt av att prova på studsmattan och krypa på golvet för att spela spel.

      Radera
  3. En sån ynest att få vara med småprinsessorna då de är i lektagen.

    Spännande, möjligen delar du med dig några shots av dina studier.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller nog att passa på nu när dom är små för snart är dom väl för stora för att vilja ha gamla farmor med när dom leker.

      Radera
  4. Lycka till!
    Både till stora och små som börjar skolarbetet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Birgitta (och tack för ditt telefonsamtal i dag), lite lyckönskningar sitter aldrig fel.

      Radera
  5. Vilka härliga barn. Glimten i ögonen. Du har en spännande höst framför dig. Så roligt med kursen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns verkligen som en ynnest att få gå högskolekurser så här alldeles gratis. Det enda man behöver betala är studielitteraturen, i detta fall en bok för under 300, en bok man säkert har användning för efter kursen också.

      Radera
  6. En så helt underbar bild från bärskogen! Jag antar att det är frun själv som är igång med bärplockaren där i bakgrunden. Tänk, i år var det första gången någonsin som jag gav mig på att plocka blåbär med plockare. Jag har alltid trott att det ska bli bara mos av bären, men det gick ju hur geschwind som helst, och inte blev det mer skräp i hinken än när jag plockar bären ett och ett heller. Mindre kul var det med ryggen :o/

    Men imorgon ska jag träffa min koordinatordoktor igen och då går jag tamigfan inte från hans mottagningsrum förrän han dyrt och heligt lovat att remittera mig till en reumatolog. Jag har varit tålmodig som få under de gångna åren, men nu får det min själ vara nog med velandet och hattandet! *morrrr!*

    Det ska bli minst lika spännande att få rapporter från din distanskurs som det kommer att bli för dig att gå den, bara så du vet. Jag när fortfarande drömmen om att kunna följa i dina spår, men som det ser ut just nu är det inte ens värt att försöka. Kanske nästa år..? *ber till högre makter*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppriktigt sagt förstår jag inte varför man INTE skulle använda plockare till blåbär och lingon. Om det nu skulle bli lite mera blad och kart i hinken så kan man ju rensa bot det i lugn och ro hemma.

      Bra att du tänker stå på dig i morgon. Jag ska hålla tummarna att han tar dig på allvar denna gång.

      Radera
  7. Det är ju hemskt att hösten i princip redan är här,vi har ju inte haft nån sommar. Ca 10 liter blåbär är vad jag också har åstadkommit. Liksom du äter vi det på filen. Men på vintern brukar det bli havregrynsgröt med lingonsylt (plockade mina första lingon idag), får väl se hur det blir med blåbären då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bär är ett sånt fint vitamintillskott ch särskilt om man inte kokar dom fördärvade först. Lingonen hos oss har precis bara börjat få färg och bara dom som står ljust, så än finns det tid att få ihop några liter blåbär till om bara vädret är skapligt. Jag har en hel del lingon kvar i frysen men kommer nog att plocka mera när dom är mogna. För säkerhets skull. Vi använder dom till havregrynsgröt när sonsonen är här och till stekt strömming, palt, leverbiff, köttbullar mm.

      Radera
  8. Du har så mysiga barnbarn. kul för Dig att få vara tillsammans med dem Ni verkar ha det så trevligt det är inte så konstigt att de kallas för livets efterrätt.Bilden från skogen har verkligen fångat hur härligt det kan vara att få vistas just där.
    Jag får önska Dig lycka till med kursen det blir säkert intressant det är alltid kul att lära sig nya saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnbarn är mysigt. Och lite jobbigt. Dom kan ha lite svårt att förstå att man inte är någon elitgymnast längre. Om man nu någonsin har varit det.

      Om den här kursen är lika trevlig som kursen Visuell kommunikation som jag gick i våras, kommer det att bli jättekul. Och så bekvämt att sitta hemma vid sin dator och få undervisning. Till och med examinationen sker där.

      Radera