En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 13 augusti 2012

Jakten på blått

Då var det dags för Måndagstema igen och denna vecka är det Blå/Blue. Blue kan ju vara en känsla, om än på engelska, blå kan man känna sig - om man är ny och ovan. Egentligen samma ord, blå och blue men ändå så olika. 

Nu är det inte så mycket känslor det handlar om utan helt enkelt färgen. Blå, blå, tänker jag. Himmel förstås och vatten. Blommor finns det många blå, men vad mera. Och så börjar jag gå husesyn och trampar nästan på Helen där hon ligger somen liten pladuska på den blårandiga trasmattan.

I köksfönstret står den stora tunga glastallriken som jag fick av mina systrar i 50-årspresent. Den har stått på lite olika platser men nu har den hamnat här, i det lilla västra köksfönstret och det lyser med i fantastisk blå färg när kvällssolens ljus träffar den.

Tyget på kökssoffan och på stolsdynorna vid matbordet går också i blått.

Ett blått glasfat till i köket och det används som fruktskål. Det är tjockt, bulligt och med en upphöjning i mitten, som ett nav. Maken fick det då han besökte ett glasblåseri i Norrbotten, men det är så länge sedan att jag  varken minns vad tillverkarna heter eller när det var.




Nu får det räcka med blå pinaler inomhus, jag går ut i trädgården i stället. Där är bärbuskarna inlindade i ett lysande blåa nät för att freda bären mot fåglarna. Så egennyttiga är vi. Men jag kollar så inte några fåglar har fastnat i näten, vilket har hänt. Det är inte roligt för dom kan sno in sig ordentligt och trådarna i nätet är starka och vassa.

Och i hammocken ligger yngsta barnet Lisa och myser under en blå picknickfilt, en filt som svågern i Göterborg har skänkt oss. Barnbarnen brukar använda hammocken och filten som ett slags koja och ibland utbryter små krig om hur stor plats man egentligen får uppta i denna gunga.

På farstutrappan sitter ena sonen och läser i det härliga sommarvädret. På fötterna har han blåa foppatofflor, kanske den vanligaste svenska fotbeklädnaden sommartid. Jag vet att jag ojande mig mycket i början över hur gräsligt fula dom var och alla sa att dom var ju så sköööna. Förra sommaren skaffade jag mig också ett par, fast ett par grå  lite diskretare men inte vackrare. Dom sitter på mina fötter mest för jämna måste jag erkänna, för dom är ju faktiskt så sköna. Dessutom kan man spola dom rena varje kväll så att dom är fräscha till nästa dag.


På plattorna nedanför bron står hela min grönsaksodling i två blå krukor, sallad och kryddor inköpta på Ica. Det känns alldeles lagom nu för tiden. Ingen ogräsrensning, bara lite vattning emellanåt om det inte regnar.

Men nu är det dags för skelleftefamiljen att åka hem efter två övernattningar här. Barnbarnen har haft med sig sina kuddar och täcken för att känna sig lite  mera hemma och för att bespara oss tvätt. Även här kommer den blåa färgen igen.

Vår lilla familj bestående av maken och mig kan tvärt bli en storfamilj. I går afton var vi plötsligt nio familjemedlemmar som satt runt bordet på altanen och frossade på nyplockade jordgubbar. Alla fick äta precis så mycket dom ville och orkade, för nu är det jordgubbsfrossartid här. Lite sent kan tyckas, så här i mitten av augusti men bättre sent än aldrig. Och dom har ju en sån underbar smak. Inga jordgubbar har så mycket smak som de i Norr- och Västerbotten!

Har man övernattande gäster blir det en del tvätt även om dom har kuddar och täcken med sig och i dag slumpade det sig så att två av underlakanen var blåa.

Vad är det som lyser där då, i vedtraven som står på tork, veden vi kommer att elda om två år kanske, den som ska in i vedboden före hösten. Ett tjockt knallblått rep som tillsammans med bandet håller traven, om man nu kallar något som är stort som en friggebod för trave,  på plats.

På vedbodens baksida står den blå vattentunnan bland björnbär, libbsticka, och faktiskt lite kryddor. Jag glömde att jag hade dom också när jag skrev om krukorna.

Det fanns faktiskt en hel del blåa saker, förutom himmel. vatten och blommor, att fota. Men för att ni inte ska bli alldeles blåögda avslutar jag med en bild på jordgubbsskålen från i går kväll.




18 kommentarer:

  1. Blått är en fin färg den gillar jag,din matta var jättesnygg blått vatten å himmel tänker man på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mattan köpte jag på Byske marknad häromveckan. Har handlat just mattor där några gånger och blivit väldigt nöjd. Har en vävstol men den är nedmonterad sen flera år.

      Radera
  2. Här var det mycket blått i olika former. Mattan var verkligen fin och även lilla hårbollen som ligger på den :-). Jag har ett par likadana blå foppafofflor och de är både praktiska och sköna när man bor på landet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är konstigt vad mycket man hittar när man börjar leta.

      Radera
  3. Det var mycket blått kring dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket mer än jag först trodde.

      Radera
  4. Ingen brist på blått hos dig! Gillar din vackra trasmatta! Det är det visst fler som gör! Mjukt och skönt...
    Björnbär - växer dom så högt upp i landet? Trodde de var mer värmekrävande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanterna på Byske marknad kan man lita på, dom väver alltid rejäla mattor.
      Jag blev glad då jag hittade den här plantan som skulle tåla växtzon 6, men planterade den först på en plats där det är vått (=kallt)ganska länge på våren vilket försenade blomningen rejält. Den började blomma ungefär samtidigt som den första frosten slog till! I fjol flyttade jag den till en torrare och därmed varmare ställe och dessutom gjorde jag en läande vinkel av två stora tjock plexiglas som jag hittade i förrådet. Så i år är det första gången blommorna hunnit bilda kart och dom är ganska stora nu. Med lite tur så får vi smaka de första bären detta år.

      Radera
  5. Du har letat blått både ute och inne, högt och lågt men jag tror inte att jag blir blåögd trots alla fina blå nyanser. Jordgubbarna satt ändå fint på slutet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska vara måtta på allt!

      Radera
  6. Oj, mycket blått var det här. Gillar vovven som tar en tupplur på den fina mattan :0)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helen är visserligen inte blå men hon är bra ändå.

      Radera
  7. Jag älskar blått! Det är den finaste färg som finns. Ändå har jag ...... mycket rosa och lila i mitt hem!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blått har nog varit min favoritfärg hela livet, men de färger som passar mig bäst är grönt och rött. När det gäller inredning har det nog skiftat genom tiderna.

      Radera
  8. Blå, blått min älsklingsfärg. Din trasmatta gör att jag genast tänker på skärgården och bryggan. Och så lilla lurviga, ligger där som en kudde.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att de flesta tycker om den färgen just för att den symboliserar himmel och hav. Det har något med frihet att göra.

      Radera
  9. Vilka härliga blå nyanser du omger Dig med, de blåa krukorna har även jag och en hel del annat också som är i den blåa färgskalan då även jag tycker om blått.Det blåa vackra fatet i glas det var allt en fin present det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är konstigt vad hemmablind man kan bli. Först trodde jag att det skulle bli svårt att hitta något i blått värt att fota, sen blev det nästan för mycket.

      Jag är väldigt glad för fatet. Det hör till saken att jag sparar på hästar, i det lite mindre formatet, såna som går att ställa på boaseringslisten, så det här fatet ingår lite i den samlingen kan man säga.

      Radera