En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 17 augusti 2012

Latmansdag för vissa



 I dag har jag inte gjort många knop. Det har varit riktigt varmt och mitt termostat klarar inte riktigt av det. Jag blir otroligt slö och degig. Hundarna blir tack och lov lika slöa så några längre promenader har det inte varit tal om denna dag. Flera timmar tillbringade jag i hammocken med en skaplig bok och ett par glas iste.
Om man vill ha lugn och ro är inte Norrlångträsk det bästa stället att vara på. Det är traktorer som kör ensilagebollar; bilar, EU-moppar och fyrhjulingar som hastar fram och åter; långtradare som lämnar  och hämtar varor på båtfabriken och sist men inte minst hundar som skäller (där mina två gör sitt bästa för att höras). En levande by med andra ord.

Att ett flygplan startar och landar i Sörträsket hör sommaren till, men i dag när jag låg och hade det som bäst i hammocken bullrade en helikopter in över byn, svängde av på låg höjd nästan rakt över mig och gick ner ett par hundra meter bort, vid träsket någonstans. Tyvärr hade jag inte kameran med mig då, men jag gick in och hämtade den och när helikopterna efter ett tag steg rakt upp i skyn och lämnade byn hann jag få en bild på den när den var på väg bort, tyvärr på långt avstånd då.


Nu var jag i alla fall på benen och hade kameran med mig så jag gick en liten runda i trädgården. Några sista maskrosbollar  finns ännu att beskåda och dom är ju dekorativa.

Fjällspirean blommar för fullt och är omtyckt av alla de insekter. Jag försökte mig på att fota några av humlorna som brummade omkring bland blommor och blad, men dom är ju så stressade och sitter aldrig stilla länge nog.

På astilbens blommor var tempot däremot mycket lugnare. Varje vippa består ju av en massa små blommor och tydligen tar det tid för humlorna att nå nektaren.

 Strandtriften är nästan utblommad men några enstaka blommor finns kvar och dom var begärliga för både blomflugor och humlor.

Någon större nytta blev det inte gjort denna somriga dag och blåbärsplockningen som jag tänkt mig till kvällen fick anstå till en lite svalare dag. Jag har nog snart fått ihop runt 20 liter, men mera behövs om det ska täcka vårt behov av ca 3/4 dl per dag i lunchfilen, plus det som behövs vid andra tillfällen och så kanske barnen vill ha lite. I runda slängar 350*3/4 dl = 262,5 dl . Ja 15 liter till kan nog behövas.

Men nu är det dags för sängen, godnatt!



26 kommentarer:

  1. Uja, plocka blåbär borde man, jo. Dumt att inte ta tillvara sånt som naturen bjuder på helt gratis. Kanske gör jag ett försök idag, för imorse vaknade jag nästan smärtfri i ryggslutet och det har, pepparpeppar, fortsatt så ett par timmar redan. Men några 20-30 liter blir det inte tal om! Jag är nöjd om jag får ihop fem.

    Ta en latdag idag igen, hördu! Det har ju inte varit så mycket sommar att gotta sig åt förut i år, så du kan väl roa dig med att semestra lite hemma på går'n? Bären finns nog kvar på risen imorgon också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet det där "jag ska bara". I går skulle jag bara plocka jordgubbar först och sen klippa större delen av gräsmattan och sen började det hastigt regna. Det till och med haglade i början. Därpå kom ett av sommarens få åskväder och all elektronik räddades undan, dvs vi drog ut sladdarna. Däremot tog jag risken att strykjärnet skulle få sig en smäll och så betade jag av jättehögen med stryktvätt. Sen kom son och sonson från Lycksele och så var dagen slut.
      Efter åskvädret var det också slut på den värsta värmen och nu är det mänsklig temperatur igen.

      Radera
  2. Det där låter som en helt perfekt dag i värmen, en hammock och en bra bok är inte att förakta :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon dag emellanåt blir det tillfälle till en sån där semesterdag. Helst ska man vara helt ensam hemma, hundarna oräknade.

      Radera
  3. Fina bilder som vanligt :-) och jag njuter av vad som finns i din trädgård. Är likadan och blir däckad av värmen och får hålla mig i skuggan i stillhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag gillar mest med sommaren är att det är så pass varmt att ytterdörren kan stå öppen hela dagen. Om jag sen är ute eller inne spelar inte så stor roll.
      Det är mycket kvar av sommarblommorna även om temperaturen sjönk drastiskt efter gårdagens åskväder.

      Radera
  4. Hammock som i slutet av 1950 kallades hollywoodgungan är det bästa och en bra bok, det enda som gäller vid värmen.

    Oj så duktigt du är att plocka blåbär. Sånt klara inte min rygg.
    Däremot svamp går bra, ännu!

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där roliga uttrycket har jag aldrig hört, hollywoodgunga.
      Jag plockar inte så långa stunder varje gång men hundarna ska ju liks ha en promenad då de kan få vara lösa och då passar jag på att plocka nån timme.
      Svamp är jag inte särskilt duktig på att hitta, förutom soppar som brukar finnas överallt.

      Radera
  5. Ja det är mycket varmt å då orkar man liksom inte göra så mycket,det är nog bra för hälsan att ta det lungt å sitta i skuggan mest.Vad du är duktig på att plocka blåbär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att orken försvinner när det är så där himla varmt. Men nu verkar det som om man inte ska behöva dras med det problemet ett tag framöver i alla fall. Det åskade och regnade riktigt ordentligt i går.
      Finns det bara blåbär att plocka så går det ganska fort att få ihop några liter. Jag använder förstås plockare och rensar sen på kvällen framför tv:n.

      Radera
  6. Värmen har varit härlig i veckan och idag också! Latmansdagar ska uppmuntras. Jag har ingen hammockk, dock, men böckerna läses just nu ute. Fina foton på blommor och div småkryp. Maskrosbollen är jättefin den också.
    Ha det gott i helgen!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I och med åskvädret i går har vi nu överlämnat värmen till södra Sverige. Det skulle förvåna mig om sommaren hinner med en sån där värmeomgång till här uppe. Men bokläsning är något nödvändigt även om det för min del mest blir vid sängdags.
      Hoppas att din helg var trevlig!

      Radera
  7. Jag hör till dem som verkligen uppskattar de korta stunder då det är riktigt tyst. Mina värsta dagar är då någon närbelägen camping får för sig att de ska anordna helikopterrundturer över byn. Ett evigt brummande och surrande. Trevligt är det däremot när grannens son som är pilot, tar en sväng över husen med sitt lilla privatplan för att signalera att det är dags för pappa att ta bilen upp till Ölanda och hämta honom.
    Kram,kram/Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så att de ljud/oljud som vi vet betyder något bra, dom trivs vi med, medans sånt vi är obekannt med eller anser är helt onödiga ljud upplevs väldigt störande. Jag tror att jag skulle bli tossig om jag bodde nära ett vatten där det for vattenskotrar omkring och väsnades till exempel.
      Och när det klockan sju en söndagsmorgon dundrar en helikopter genom byn på låg höjd, då är ljudet klart störande. Så som skedde i morse.

      Radera
  8. Välförtjänt vilodag. Efter allt bärplockande så kan du nog ligga i hammocken ett bra tag med det goda samvetet som huvudkudde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väderomslag satte käppar i hjulet för ytterligare hammockgungning och när sedan sonsonen Leo kom hit med sin pappa, jag då var det definitivt slutgungat. Men det finns ju andra trevliga sysselsättningar som tur är.

      Radera
  9. Hej

    Tjugo liter är inte illa pinkat det heller...hehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det räcker ju ett tag men inte ett helt år om vi vill ha det i vår dagliga lunchfil. Så idag blev det ytterligare några liter och skogen är fortfarande full av bär. Det är bara att ta hink, plockare och hundar med sig och gå dit.

      Radera
  10. Först vill jag tacka dig för de fina och uppmuntrande ord du skrivit till mig. Fast jag inte känner dig personligt så betyder de mycket. Det finns skillnad på ljud och ljud. När du beskrev dem du hade runt dig lät de riktigt tilltalande som en levande bygd på landet. När det blir oljud då drar jag öronen åt mig. Det skulle vara kul att se den keramiska utställningen. har jag vägen förbi ska jag titta. jag blev lite sugen att ge mig på keramik när jag såg alstren
    Sköt om dig och kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir det riktigt tyst i byn förutom lite lagom fågelkvitter och humlesurr, så där som sommarstugeägare tänker sig att det ska vara på landet då dom kommer dit, då är det riktigt illa. I alla fall för de som bor där året runt.

      Du kan säkert hitta fina keramikutställningar i din närhet. Ett bra sätt att upptäcka sin närmiljö brukar vara att läsa turistbroschyrerna över sin egen stad.

      Ha det riktigt bra!

      Radera
  11. Lata dagar får man ha - många!!!
    Tussa på med kameran i trädgården är en sysselsättning jag gillar!!
    Fina blomster du har där. Fjällspirea - så vacker! Astilben också...
    Bara att hoppas att frostnätterna dröjer så vi får njuta av blomprakten länge än!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I morgon börjar väl skolorna och då brukar inte hösten vara så väldigt långt borta, men några veckor till med måttlig värme får det gärna vara mera sommarlikt.
      Kom på nu när jag ser din kommentar att jag måste gå in och kolla Måndagstemat.

      Radera
  12. Ibland är det så skönt att bara vara. Men visst borde jag också ge mig ut och plocka blåbär, det borde jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så mycket måsten och borden här i livet. Många gånger mår man bättre av att bara vara. I bland kan man kombinera de två motpolerna och då känns det riktigt bra.

      Radera
  13. har ni haft så varmt, här utanför Leksand har molnen hängt tunga över oss och i morse regnade det lite lätt när jag tog morgonens första promenad med våra hundar. Men inget ont som inte har något gott med sig ! skogen är fylld av de läckraste kantareller ,blåbär ,hallon och snart är även lingonen mogna
    önskar er en fortsatt fin vecka hälsar gör Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kristina, roligt att få en kommentar ifrån dig. Jag har varit inne på din blogg nu och läst glädjande nyheter och jag blir verkligen så glad för er skull!

      Troligen var det sommarfinalen vi hade här i slutet av veckan för sen slog det tvärt om och sent i går kväll var det bara +5 grader ute innan det vände och sakta blev mindre kallt. I dag är det grått, svalt och blåsigt. Då och då kommer det några regndroppar. Det känns väldigt höstlikt plötsligt, just i dag när skolorna börjar.

      Radera