En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 6 augusti 2012

Måndagstema

Hastig och lustigt halkade jag in på en fotosida, Måndagstema, och det var så länge sedan jag var med att jag har glömt hur man gör. Porträtt var i alla fall dagens uppgift och då har jag valt denna bild på barnbarnet Lisa, taget i söndags. 
Deras mamma och pappa var på partaj och flickorna sov över hos oss mellan lördagen och söndagen. Flickorna ville å det bestämdaste att vi skulle gå till  byns gamla skolmuseum och leka skola där. Så det var liksom bara att lyda och följa med. Jag skulle vara fröken, och vi hann med både morgonpsalm och lektioner i matte, geografi och biologi. Dessutom rymdes det en rast med lek på Bygdegårdens lekplats.

18 kommentarer:

  1. Oh så fina töser och jaa, vad gör man inte för sina barnbarn ♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ställer upp på mycket men det är tur att dom har föräldrar som ganska snart hämtar igen dom.

      Radera
  2. Vad trevligt lärde dom sig något

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu för tiden är även förskolebarn så upplysta så det mesta kunde dom nog redan. Storasyster börjar riktiga skolan till hösten men läser riktigt bra redan. Det är nog så med många av förstagliarna i dag.

      Radera
  3. Härlig bildserie på de go´a småtjejerna!!
    Leka skola är ju trevligt - särskilt när barnen ska vara fröken.
    Då kan man få uppleva mycket intressant.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl risk för ombytta roller nästa gång dom kommr hit. Huvva!

      Radera
  4. Så härligt med ungar! Skrattar glatt med luckan i tandraden, obekymrat. Leka skola var så kul. Syrran och jag gjorde alltid det med farmor och farfar när de kom på besök. Och de var förstås snälla och ställde upp som elever.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns att man ibland lekte affär och de vuxna fick komma och handla. Frön från skräppa var kaffe, maskrosblad kunde vara fisk och stenar var nog både kött och ägg.

      Radera
  5. Vilken härlig ålder på de här gulliga flickorna! Den gamla bygdegården med skolinredning var perfekt att leka skola i. Jag läste ocksaå ditt inlägg om den hisnande luftfärden i Norsjö. Att se naturen från ovan är spännande. Sitter inte så mycket vid datorn, ryggen är besvärlig. Tack för din kommentarer om inställningarna. Ska sätta mig och fixa det snart. Idag har jag varit i Sollentuna centrum med bussen och handlat presentkort till barnbarnet E som fyller 8 på torsdag. Senare vid 4-tiden går jag min dagliga stavgång.
    Ha en skön vecka!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sitta lär ju inte ska vara bra för någon, i alla fall inte längre stunder, så har man en besvärlig rygg förstår jag att du inte vill sitta framför datorn några längre stunder. Man borde ha ett sånt där höj- och sänkbart bord.
      Presentkort är nog inte så dumt att ge i present, även till de yngre.
      Duktiga du som håller igång med stavgång!

      Radera
  6. Vilka söta flickor och jag förstår att du hade kul som lärarinna, för det ser ut som om de var ordentligt skötsamma.

    Det var längesen jag också var med i såna fototeman. Men väntar nog till hösten i så fall innan jag sätter igång igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet från förut då jag var med i Fototriss att det tar en himla massa tid om man ska vara artig och kommentera hos alla, så jag får väl se hur många gånger jag hänger med i Måndagstema. Dessutom börjar högskolekursen Digital bildbehandling i slutet av denna månad och frågan är hur mycket tid man får då att följa fotobloggar.

      Radera
  7. Spännande miljö för småflickor. Roligt att en gammal skola finns kvar.

    Man blir inspirerat av småflickors hyss.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog världens minsta skola och den fungerade som sådan på 1800-talet någongång. Efter ett par flyttningar finns den nu bredvid Bygdegården, Logen, sågen och bagarstugan. Ett litet kulturcentrum i vår by.

      Radera
  8. Det är nåt visst med skola. Nu när träden susar lite höstaktigt vill man köpa nytt papper till bänken, nya kollegieblock och pennor. Hoppas dina söta barnbarn får det bra o roligt i skolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. O ja, den där rullen med bänkpapper, vilka minnen som kommer, särskilt från de första klasserna. Inget var väl så spännande som när vi fick den där bokstavsväskan, en ny och skarpvässad blyertspenna (som snart blev ganska vältuggad) och ett nytt fint sudd.
      Undrar om det är lika spännande i dag när barn som Elsa bara flyttar en våning upp från förberedande och behåller samma lärare?

      Radera
  9. Vad roligt att leka skola en sån fin miljö! Blir ju sugen själv ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gammal fin miljö, visst, men det kan kanske vara bra för barn av i dag att se under vilka förhållanden deras farfars far gick sina två eller tre terminer i skolan, för jag tror att han gick i den här.

      Radera