En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 26 augusti 2012

Smått. Och gott?

Är det någon av er som har smakat på en vanlig husfluga? Småtuggat så där för att känna på konsistens och smak? Nähä, jag tänkte väl det. Och om man nu har gjort det är det kanske en matupplevelse man snarast vill glömma. 
Nu råkade det sig så att jag häromdagen satt med min temugg i handen samtidigt som jag försökte lösa en sudoku. Då och då tog jag en klunk te. Jag fick även vifta bort ett par envisa flugor emellanåt, något jag inte tänkte närmare på. Jag tar en klunk te och känner att det finns en brödsmula i det, inte så ovanligt eftersom jag brukar doppa mina sportbrödmackor i teet, så jag tar brödbiten mellan tänderna och tuggar lite tankspritt på den tills tanken plötsligt slårt mig att jag faktiskt inte har haft någon smörgås till det här eftermiddagsteet. Lite diskret spottar jag ut det jag fortfarande har i munnen och skärskådar det. Jomenvisst, det var en fluga, det kunde man fortfarande se om man tittade noga. Efter lite munsköljning och spottande i vasken slog jag bort resten av teet och försökte sedan glömma att jag någonsin haft den där flugan i munnen. Vilket gjorde att jag resten av dagen kunde känna precis hur det kändes när jag bet i den! Någon smak vill jag däremot inte påstå att den hade.


En liten död mus låg på stigen jag tog i går. Vad som orsakat dess död vet jag inte men myrorna tog chansen att få sig ett riktigt skrovmål. Den enes död... Det var nog en näbbmus för hundarna var föga intresserad av den lilla varelsen som låg där.

Den här humlebaggens middag är säkert något väldigt smått även om skalbaggen själv är stor som en vanlig humla. Att det var mat som även humlorna gillade märktes. I flera dagar har jag gått förbi de här stjärnflockorna och alltid har det suttit både skalbaggar och humlor i den.



Själv plundrade jag i går svartvinbärsbusken vi har på tomten. Skörden kommer att räcka länge i vinter, säkert både till oss och barnen.
Hinken rymmer 12 liter så på ett ungefär 10 liter gav denna enda buske i år.
Skrivet lite senare på kvällen: Till min förvåning blev det hela 11 liter rensade bär, men efter mycket letande på hinkens undersida hittade jag en märkning som sa att hinken rymde 13,6 liter.
De sista blåbären för i år är just rensade och paketerade så i kväll får jag väl ta itu med vinbären. Först ska jag vänta på middagen som är på väg hem. K har varit till sonen i Staan och hjälp till lite med ombyggnationen i det före detta garaget och han skulle stanna till i Kåge och köpa med sig pizza hem. Det känns inte helt fel denna söndagseftermiddag.


16 kommentarer:

  1. Ingen höjdare med fluga till teet förstår jag! Kan tänka att du kolla noggrannt vad du stoppar i dig i fortsättningen....

    Höjdarbilder har du däremot tagit på både insekter och bär! Den där humlebaggen lyckades jag också fånga på bild för ett tag sedan. Hade ingen aning om dess existens. Tänk vad man får lära sig mycket nytt när man fotar!!

    Jag plockade av mina två svartvinbärsbuskar igår. Det blev ca 1 liter totalt! De ger så urdåligt nu - funderar på att kapa ner dem helt i höst/vinter och låta nya grenar växa upp. Buskarna är gamla och jag har visserligen klippt bort de äldsta grenarna varje år, men nu verkar det behövas något mer radikalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland fotar man något man inte vet vad det är, men väl hemma blir det till att googla och vips har man lärt sig något nytt. Hur länge det sitter kvar i minnet är kanske en annan sak.

      Du kan ju göra en eller flera avläggare på busken och plantera den på en helt annan plats. Lägg ner en lite längre gren mot marken, täck över med lite jord och lägg något tungt som håller grenen på plats. Låt grentoppen sticka upp ett par decimeter. Efter ett tag, till våren kanske, har det kommit rötter där grenen har jordkontakt och man kan kapa grenen och plantera ut det nya skottet.

      Radera
  2. Fy 1000, nej aldrig! Men jag vet att någon gång förlängesedan var det en mygga då jag var ute och joggade.

    Men så du är flitig. Men kära nån en enda buske med såna mängder av bär!
    Om du tittar någa på stjärnflockan så har den utsökta rosa färgade små blomhuvud, svårt för många insekter att komma åt. Men, Humlebaggen och en del andra insekter har en lång snabel, som ger dom möjlighet att nå långt ner i den rosa blomman där de finner . De gillar oxå älgört och tistlar som är lika besvärligt att komma ner i.
    Stjärnflockan är mycket härdigt och växer långt pollenupp i norrland.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rätt att stjärnflockan verkar trivas bra här uppe i växtzon 6. De blommor där insekterna måste jobba för att komma åt nektaren är så bra för oss som vill fota smådjuren. Dom sitter stilla länge på samma plats och rör sig långsamt över blomman vilket ger oss en chans att ställa in skärpan och få en skaplig bild. SEn gäller det att det inte blåser så att blomman också håller sig still.

      Radera
  3. Usch det låter inget vidare. Nog har man svalt en och annan fluga under cykelturer när man var liten, men det var nog mer rakt ner i svalget. Det hände ju att man åkte och gapade (sjöng) för full hals eller pratade med kompisarna :) Brrrr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite egendomligt det där att man hurves över att få en fluga i munnen, men med nöje stoppar i sig en räka. När jag jobbade i äldreomsorgen hände det ibland att någon gammal kunde förfasa sig över att man kunde tänka sig att äta något så fult och oaptitligt som dessa skaldjur. Och när man tänker efter så...

      Radera
  4. Huvvaligen!!

    föredrar den tjusiga humlebaggebilden och de svarta vinbären också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att du inte tänker på baggen i matsammanhang!:)

      Radera
  5. näää varken fluga bagge tänker jag äta utan jag menade att jag njuter mest av ögonfröjden humlebagge och svarta vinbär

    näbbmus i det format du visar och att äta fluga kan jag kanske säga som du sa hos mig på hantverksbloggen känner jag mig litet bortkommen med
    ;-))

    kanske gav jag dig fel länk? till min hantverksblogg...men du visste ju vem jag var ändå
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag var in och tittade på båda dina fina bloggar.

      Radera
  6. Vilka härliga Svarta vinbär sprängfyllda med nyttigheter, men jag får rysningar när jag hör att du har haft oturen att bita i en fluga och råttan på bilden är heller inte något att hurra för.Tur är då att du har stoppat in närbilder på några insekter för de är så vackra om man tar sig tid att titta på dem i närbild för att inte tala om Stjärnflocka som är en favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska inte alltid vara gulligt och sött på bloggen. Ibland får man stoppa in lite som ger rysningar också:)

      Radera
  7. Precis som vanligt levererar du äkta och fina bilder. Jag kände det som jag var på väg till det dukade bordet. på lördag är det dags här i huset. ska bli både gott och trevligt. Ibland så är det liksom bäst att det alltid är som det brukar. Nymodigheter stökar bara till det. Kan tro att det blev en överraskning med flugan men du får väl trösta dig att det inte var näbbmusen som slank in i munnen
    ha det så fint
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det gäller att se det positiva i allt!

      Radera
  8. Tack för namnet på humlebaggen, för jag tog också en bild av en sån för ett tag sen och visste inte vad den hette.

    Det var mycket svarta vinbär du fick av en enda buske. Mina buskar växer alldeles för dåligt och jag måste försöka göra något åt det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod det var så lite så. Det verkar för övrigt vara väldigt gott om just humlebaggar just nu, i alla fall hos oss.

      Ibland behöver man flytta en buske till någon plats den trivs bättre på , eller så kansek man behöver klippa bort gamla grenar ända nerifrån för att förnya den.

      Radera