En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 28 augusti 2012

Uppvaknande


Dags för  Onsdagstema  som denna vecka är "Uppvaknande".


Om man som dottern en varm och solig augustidag dåsat till där man ligger på studsmattan kan det hända att uppvaknandet blir både häftigt och blött!

Soligt kan man inte påstå att det varit de senaste dagarna, nej kallt och regnigt är en bättre beskrivning. Sommar ena dagen och höst nästa, det är tvära kast och inget säger att det inte kan komma några fina varma sensommardagar framöver. 


 

I går var en riktig innedag. Regnet öste ner och blåsten fick det att fara än hit och än dit. Jag gick runt här i stugan och gjorde just ingenting, kände mig lite slö och frusen och bestämde mig för att göra en brasa i kaminen. Det var rätt länge sedan vi sist eldade, det har ju varit en ganska jämn, mild temperatur en längre tid, men det fanns ved i låren och jag öppnade glasluckorna för att lägga in några vedträn.
Då vaknade jag till. 
Så konstig askan såg ut, alldeles jämn och liksom pudrad. Och vad var det som låg där? En stackars fladdermus! Jag tog lite tidningspapper och petade lite försiktigt på honom (eller om det var henne) men det fanns inget hopp om något uppvaknande där inte. Stackarn måste ha flugit omkring mellan väggarna där inne i förtvivlade försök att komma sig ut och varken människorna eller hundarna i huset hade hört något.
Jag la honom/henne på en vit servett och fotade sedan från alla håll och kanter. Detta egendomliga djur med sina mjuka och kantiga former, sin lurviga päls och glatta skinn. Huvudet påminner i profil mycket om en hunds, tårna om en fågels och huden mellan benen om en ödlas. 
Jag tror att jag ger den namnet Sotis. I morgon ska jag begrava Sotis. Det får väl bli där jag har begravt hundarna genom åren, nere vid planteringen nära ladan.

Gårdagens mera ihärdiga regn har i dag övergått till en dimmig och tidvis regnduggig dag och det lockade ut mig på en fototur. Många knäpp blev det men jag har inte hunnit gå igenom dom ännu.
Ett smakprov ska ni få i alla fall:





50 kommentarer:

  1. Vilka märkliga varelser de är, fladdermössen, fast du fick den att se nästan gullig ut. Man blir lite beklämd över sättet den dog på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom är nog lite mera skrämmande när dom flyger omkring och man inte kan kontrollera dom. Nog känns det onödigt att denskulle få dö i kaminen.

      Radera
  2. Wow....vilken bild du lyckades fånga med kameran, med båten i dimman. Den är verkligen fin.

    Stackars lilla fladdermus. Jag kikade noga igår när jag tände kaminen för första gången sen i maj, så vi inte fått besökare där. Men som tur var så var det tomt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Raija!
      Vi har aldrig sett till några fladdermöss här så jag var helt oberedd på att det skulle ligga en där. En grönfink förvirrade sig in dit en gång men den lyckades jag ta ut och släppa fri.

      Radera
  3. Uppvaknande på flera sätt. Det ena trevligare än det andra...

    Din dimbild är fantastiskt vacker! Gillar den där softa, finstämda - lite trolska stämningen. Och önskar jag vore mer morgonpigg och kunde ta mig ut när det är som vackrast, just när solen - eller åtminstone ljuset - är på väg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant.
      Det ar softbilder överallt i går eftermiddag, ja mest hela dan. Bara att gå ut och leta lämpligt motiv.
      Några av mina snyggaste bilder som jag tag med Cybershoten, innan jag hade stora kameran, tog jag i soluppgången när det var morgondimma. Det gällde bara några minuter, sen var dimman och det där trollska försvunnet.

      Radera
  4. Stackars fladdermus som inte kunde komma ut utan dog inne i kaminen. Du fick några fina bilder i alla fall.

    Båtbilden är riktigt läcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur att man inte vet vilket öde som väntar, särskilt om man är fladdermus.

      Radera
  5. Dimbilden är grymt vacker! Perfekt med sina dova toner och den vita båten utan en färgklick. Jag är glad att du lät mig vila ögonen på den efter skräckupplevelsen med fladdermusen. Visst de bilderna var bra men läbbiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Det var inte meningen att skrämma någon med den stackars fladdermusen. Han var för övrigt alldeles stel och ofarlig.

      Radera
  6. Skøn opvågning og så behøver man ikke at vaske sig :-) Nyd dagen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej man ska ju vara rädd om vattnet. Ha det gott du också.

      Radera
  7. Oj, så mycket du bjöd på här! Första uppvaknandet är underbart - och kladdigt!

    Fladdermusen är så fin, tänk att få den möjligheten att göra närstudier. Fast nog är det väldigt synd om stackaren.

    Och sista bilden - SÅ vacker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir oftast lite av varje på min blogg, den är mera av en dagboksblogg eller brevblogg med många bilder, inte en ren fotoblogg.

      Radera
  8. Hu jag gillar inte fladdermöss för jag har blivit jagad av en stor en. Men jag kan inte annat än gratta dig till fin fina bilder av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får passa på när man har chansen att studera ett djur som oftast bara anans när det flyger förbi. Riktigt söt när man tittar på huvudet. Har sett flygande hundar på Seyshellerna en gång och dom är jättesöta fast dom egentligen inte skiljer sig annat än i storlek.

      Radera
  9. Sista bilden är sagolikt fin.
    Stackars lilla fladdermusen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket.
      Jag hade gärna släppt ut stackarn om jag bara hade hört den när den flög där inne.

      Radera
  10. Deilig å bli vekket på en slik måte!
    Flaggermusen var ikke så heldig, men slik er livet, og døden, for alle levende.
    Takk for din hilsen og for at du orket å finne meg til tross for feil link! Takk også for at du sa fra om det! Har slettet den gamle og lagt meg inn på nytt! Tusen TAKK! -Margit-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dottern blev i alla fall glad.
      Så bra att du fick till din länk så småningom.

      Radera
  11. Ibland hör jag några konstiga surrande ljud från min kamin. Tänk om det är en fladdermus, vill ju inte ha en flygande runt i rummet. Intressant att få se hur den såg ut och båtbilden var ju bara så fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske bara är en humla som förvirrat sig. Men jag har faktiskt haft en grönfink i kaminen en gång för länge sen. Då var det en av hundarna som blev väldigt intresserad av kaminen och fick mig att titta efter. Pippin var ilsk och bet mig men var i övrigt oskadd och flög iväg så fort jag släppte den utomhus.

      Radera
  12. OJ! vilken upplevelse och du blev väl riktigt klarvaken. Det flög en fladdermus in i vårt vardagsrum en gång och jag var livrädd. Och när man ser klorna så hade det inte varit kul att få de i sig.
    Dottern verkar bli glad åt det uppvaknandet.Ha de gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att den kan riva en människa med klorna, dom är nog mest till för att klättra och hålla sig fast med.
      Dottern är glad i hundar och blir gärna pussad på.

      Radera
  13. Ja sådan en hundetunge kan sandelig få én vågnet, he-he. En af Rimkogerens og mine tidligere hunde elskede at slikke vores ører, hvilket vi ikke fandt så sjovt, og derfor benyttede han sig af chancen, når vi sad og blundede i sofaen. Det gav en brat opvågning, kan jeg love, for tungen kunne kringle sig ind :)

    Flagermusen vågner ikke mere, men også den fik du nogle fine fotos af!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag kan riktigt känna hur det skulle killas om man blev slickad i örat av hundarna. En puss på kinden kan vara lagom.

      Radera
  14. Ja med en vovve i närheten kan man allt bli brutalt väckt ibland. Coola bilder på fladdermusen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom vet hur dom ska bära sig åt. Det går ju också bra att sätta sig eller lägga sig på matte så att hon vaknar.

      Radera
  15. Svar
    1. Jag tror att dottern tyckte det i alla fall.

      Radera
  16. Att somna har sina sidor, även om man inte har inte gosig hund som hoppar på en. Ett år hade vi tama talgoxar som gärna landade på oss när man hade varit lite för länge stilla. Även det blev en burdus uppvaknande ...
    Stackars fladdermus! Grannen fick två fladdermöss i sovrummet härom året, de - både fladdermössen och grannarna - blev helt skräckslagna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där kan man lära sig att det inte lönar sig att sätta ut en fågelskrämma!
      Fladdermössen ska nog hålla sig utomhus, det är nog bäst för alla.

      Radera
  17. "Häftigt och blött" :) Och kärleksfullt, får man allt lägga till :)

    SvaraRadera
  18. Ja med vovve i huset kan det bli roliga uppvaknanden;-)
    Stackars lilla fladdermus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina hundar brukar tränga ut mig ur sängen om jag sover för länge på morgonen. Av någon anledning flyttar jag mig efterhand som dom tar över mitt utrymme.

      Radera
  19. STRÅLANDE FOTO!

    Trevligt att se fladermus på nära håll!

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Margareta!
      Det är inte ofta man har möjlighet att titta närmare på dessa djur så jag passade på nu.

      Radera
  20. TACK, så hjärtligt för din kommentar inne hos mig.
    Jag ska absolut kolla deras hemsida..

    Jobbar din dotter heltid idag..??
    Det kommer jag aldrig att kunna göra igen, detta p.g.a min fibromyalgi-värk.
    Jag gjorde ju även GBP-operationen i maj -11, då både jag och läkarna trodde jag skulle bli bättre i min värk, men TYVÄRR så har det blivit värre.
    Å min läkare TROR att nackvärken beror på just fibron, (kan ju mycket väl VARA så, jag vet inte).

    Men, jag ska absolut kolla upp sidan, än en gång, TACK.

    En sak till.. vilka gosiga hundar du har.... :o))
    Å sen vilka otroligt vackra bilder du tar,,, duktigt..!!

    Ha en skön fortsättning på veckan & Trevlig kommande helg.. // Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,hon jobbar nog mer än så ibland.
      Det är mycket troende inom läkarkåren när det gäller nackvärk. Hoppas att sidan ger dig något. Dummare blir man i alla fall inte. Ha det bra!

      Radera
  21. Kikade äntligen in för att se vad du har haft för dig i veckan. Härligt för dottern att få sola på bryggan, kanske inte s¨å kul med hundens slafsiga puss? Jag tror aldrig jag sett en fladdermus så det var kul med bilden. Alla bilder du visar är fantastiska. Jag gillar verkligen den sista med dimman över vattnet. Själv har jag idag kokat ärtsoppa på Seniorträffen. Hela veckan har vi här njutit av härligt väder. Igår satt jag på balkongen och skalade äpplen från dotterns trädgård. Jag skar i klyftor och frös in dem i kanel o socker. Bakade också en äppelkaka som blev mumsgod.
    trevlig helg
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha är det så man kan frysa in äpplen. Bra att veta när det snart är dags för äppelskörd. Äppelkaka är inte så dumt att ha till kaffet, jag blir riktigt sugen.

      Radera
  22. Det var stakkars Sotis.
    Det er noen forunderlige skapninger, flaggermusene.
    Takk or fin bildeserie og det var da synd at det ikke var håp om oppvåkning for den.
    Ha en flott kveld :-)
    Mormor på muren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och ha det gott själv!

      Radera
  23. Jag har alltid varit fascinerad av fladdermöss. Tänk att var ett "riktigt" djur men ändå ha vingar. Deras sätt att orientera sig är ju också spännande. Lite lustigt att den kom vilse de brukar ju vara fenomenala på att hitta rätt. Kan inte låta bli att jämföra ditt sista foto med en målning. Innan jag fäste blicken helt så trodde jag att var en riktig målning. Så vackert.
    Ha en fin fredagskväll
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den fina komplimangen!
      Det är så roligt att du har börjat att titta in och kommentera här igen. Ha en trevlig helg!

      Radera
  24. Ursäkta att jag säger det men jag föredrar fladdermöss i det tillståndet efter att ha blivit halvt ihjälskrämd av en som,för ett antal år sen, flög rakt in i lägenheten....Brrrrr! Men klart att den ska ha en ståndsmässig begravning....japp!
    Ha en fin lördag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ursäktar dig, förstår dig helt och hållet. Jag antar att inte heller jag skulle tycka att det var så jättemysigt att ha ett panikslaget djur som flyger omkring här inne hos mig:-)

      Radera
  25. Dotter ser inte ut att må dåligt av det uppvaknandet. Vad tur i oturen att du fick chansen till en nära studie. Vi hade en fladdermus boende hos oss i stugan förra hösten, men nu har vi inte varit där och jag har ju bara sett när den flyger runt, runt i mörkret. Härliga bilder.

    Bilder i dimma är underbara och din är inte något undantag, vilken stämning det blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både hund och dotter trivdes nog bra med situationen. Fladdermössen ska vi vara rädda om för dom tar många av insekterna vi inte vill ha omkring oss. Det finns till och med särskilda holkar man kan snickra och sätta upp för att hjälpa dom. Skorstenar är ingen bra plats att söka skydd i.
      Roligt att du tyckte om dimbilden.

      Radera