En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 28 september 2012

Fredagskväll i stugan

Så blir det åter helg och jag vet knappt vart dagarna har tagit vägen. Som vanligt. Jo, i går var det ett riktigt ruskväder och hundarna var väldigt snabba att göra det dom behövde på morgonpromenaden. Det är inte ofta den blir så kort som de blev denna morgon. 

Morgon och morgon förresten. Klockan var halv tio när jag vaknade för jag hade somnat först halv fem. Hundarna snusade fortfarande men K var uppstigen och nerstigen till bottenvåningen och köket. Norran låg skrynklig på bordet, ute vräkte regnet ner. Med bara några plussgrader och kraftig vind var det iskallt ute och det blev till att bylta på sig under regnkläderna. 

I dag har det varit soligt och ganska härligt ute. Vantarna fick bli kvar i byrålådan när det var dags för skogspromenaden, mössan likaså. Ett riktigt fönsterputsarväder med andra ord, så på eftermiddagen tog jag mig själv i kragen och satte igång och faktiskt slutförde fönsterputsningen på övervåningen. Några som inte blev nöjda med arbetet var alla flugor som tänkt övervintra i hål och springor som finns i fönster och karmar. Med en penna petade jag bland annat i skruvhålen i fönsterkarmarna och det riktigt rasade ut hela gäng med  flugor. Innan jag stängde igen de putsade fönstren sprayade jag med ett insektsmedel för att ta död på dom som inte kom fram och sådana som tänker krypa in där framöver. 

I morgon är det lördag och full arbetsdag. Först är det samling vid Bygdegården klockan 9 för höststädning här i byn och arbete med bron som ska gå över Älven, sen har jag tänkt att jag ska hinna åka till dottern och mågämnet för att hjälpa till med de sista flyttbestyren. På söndagkväll blir det besiktning av deras lägenhet så att nästa hyresgäst kan flytta in. Om ett par veckor startar det unga paret sin långresa till Asien och blir borta tre månader enligt planerna. Singapor, Vietnam, Phillippinerna och slutligen Thailand. Tja, så kan man ju också tillbringa de mörkaste vintermånaderna. 

Jag ska i alla fall stanna i Norrlångträsk. Hela vintern.


12 kommentarer:

  1. jag småler när jag ser de första två bilderna för så ungefär kände jag mig igår när jag gick hem från jobbet...hes så att när jag sa något så väste jag bara som ormen Sir Väs i Robin Hood-filmen ;-))
    men efter 14 timmars sömn så känner jag mig litet piggare inte som ett körsbär, men ändå så pass att jag kommer att trav iväg till min stickkurs på Handarbetets Vänner.
    Ungdomarna kommer att uppleva väldigt mycket och jag tycker det är underbart att man tar sig tid och råd att göra en sådan resa. Den möjligheten hade jag gärna velat ha själv när jag var ung. Har ändå rest en hel del genom åren bl.a. har jag varit i Asien en hel del. Singapore är en upplevelse liksom Hongkong och Bangkok.

    Norrlångträsk är nog inte fy skam heller att besöka! ;-)

    ha en skön helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att budskapet i bilderna går hem!
      Som förälder kan man känna lite ångest när ens barn drar iväg så där, men hon är varken den första av barnen eller ens hennes första resa och visst förstår man dom.

      Hoppas att du blev piggare så att du fick ut max av kursen.

      Radera
  2. Såg ordet "vantar". Nej inte ännu!

    Jaså mognar körsbären hos dej däruppe? Då jag ser dina härliga körsbär; Själv så gjorde jag körsbärssylt.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomen, det är dags för oss att titta över vantförrådet. Visserligen har jag köpt två par av Stickmamman, men dom är nästa för fina att ha på sig på hundpromenaderna så då blir det gamla nötta fingervantar som får tjänstgöra tills jag hunnit proviantera några nya av slit och slängvarianten. Man nöter vantar hårt när man har hundkoppel som glider fram och åter i handen.

      Jag har en liten skuggmorell som härdar ut just precis. Det är egentligen ett rotskott av den ursprungliga plantan, den som dog bit för bit. Rotskottet verkar ha aklimatiserat sig bättre.

      Radera
  3. Du har fullt upp som vanligt. Men å andra sidan, så tråkigt livet skulle vara om inget händer. Ha det så bra i höstrusket. Hälsa dottern och önska lycka till med äventyrs resan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har säkert inte lika mycket att göra som du som fortfarande är i arbetslivet. Det låter som en klyscha men det är faktiskt svårt att förstå hur man en gång i tiden hann arbeta, sköta barn och hushåll (ofta ensam men en gubbe som var borta veckovis, ja till och med månadsvis), hundar och allt annat.
      Jag ska hälsa dottern, hon blir säkert jätteglad.

      Radera
  4. Fina bilder! Är det bilder du jobbat med på kursen?

    Oj, det var en långresa de ska göra, så spännande.

    Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det här är bara "vanliga" foton, men jag försöker förstås träna på sånt jag lär mig under kursen.

      Ungdomarna börjar inte vara så unga längre och det här blir kanske deras sista äventyrsresa innan dom rotar sig för gott. Förhoppningsvis inte alltför långt från oss.

      Radera
  5. Jag tycker också att tiden rusar i väg jag vet inte vart September har tagit vägen egentligen men det är för att man har fullt opp med olika sysslor antagligen.
    Vad rätt dina ungdomar gör som reser iväg och ser sig om i världen annars får de ångra att de inte gjorde det en vacker dag hoppas att de får en angenäm resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan få lite åldersnoja av att uppleva hur tiden rusar iväg.

      Det blir säkert en minnesvärd resa för båda två. Dom är ganska beresta sen förr, särskilt han, så det går säkert bra. Båda har också bott i England och pratar därför bra engelska. I Phillippinerna, där dom ska vara längsta tiden, har dom en bekannt som säkert tar hand om och guidar dom.

      Som förälder är det bara att försöka glömma bort dom lite och inte gå och vara ängslig. Farligheter kan lura utanför den egna stugknuten, eller i en busstur mellan Skellefteå och Umeå. (Syftar på bussen som ramlade ner över Granån för flera år sen och som dottern färdades i. Men tio års invaliditet som följd.)

      Radera
  6. Visst är det bra med hundar som begriper att vissa mornar kräver längre förberedelser än andra :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även dom blir klokare med åldern.

      Radera