En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 17 september 2012

Höstliga bestyr


Det är bäst att jag skriver några rader här i bloggen så att ni inte tror att det hänt något. Ja, jo, hänt har det förstås, det händer saker hela tiden och det är orsaken till att det är lite långt mellan inläggen här just nu. Det är barn som flyttar, det är barn som fyller år, potatis, det lilla som blev, ska upp ur jorden, äpplen ska ner från grenarna, vinbär och lingon ska plockas, rensas och packeteras. 
Potatisen ja, den är ett riktigt sorgligt kapitel detta år. Aldrig har vi haft ett så dåligt potatisår som detta år. Det blev mest grispotatis, men vi ska väl ta reda på det ändå. Egentligen var det inte värt jobbet att ta upp dom ur jorden, men till man är ju tvungen. Till nästa år ska vi lägga igen det nuvanade landet och öppna ett nytt. Jag hoppas att K lyssnar på mig och tar dit ett rejält lass med sand att blanda ner i jorden, dels för att göra den mera lätt arbetad, dels för att få den varmare.
Om det är ett oår vad gäller jordäpplen så är det desto bättre när det kommer till dom som hänger i träden. Visserligen hade dom gärna fått mogna lite mer men dom är många och i fint skick. De jag tagit hand om så här långt har jag ångkokat och passerat, hällt i fryspåsar som står i plastburkar och fryst in. När massan stelnat lyfter jag ur påsarna ur burkarna och har en fyrkantig plastpåse med äppelmos att stoppa ner i en av frysboxarna.
Lätt rafsar man ihop en hink med lingon i höst. Under tiden som K rodde över Hundtjärn med mjärdarna, så att han kan hämta hem dom med bil, plockade jag bär. Nu har jag en massa lingon kvar från tidigare, men det är svårt att låta bli att gå ut med bärplockaren en sån härlig höstdag som det var i går, söndag. I dag har jag rensat och packeterat dom och det blev ganska exakt tio liter. Vi får väl äta blodpudding, strömming och köttbullar lite oftare så att dom går åt.
När jag var liten brukade vi alltid få efterrätt till middagen och på söndagar kunde det vara lite lyxigare än den där fruktkrämen eller saftsoppan det vanligtvis var. Ibland var det brulépudding, eller skakirumpa som vi barn kallade det, men skulle det slås på riktigt stort så var det våffelstrutar fyllda med vispgrädde och toppade med lingonsylt. Den där efterrätten har aldrig slagit i min egen familj men jag kommer ihåg hur himla gott jag tyckte att det var. Jag ska nog köpa mig några strutar och prova hur det smakar nu för tiden.

Så fort jag har chansen sätter jag mig framför datorn och lyssnar på lektion 3. Ibland tror jag att jag bara blir mer och mer förvirrad ju mer jag får lära mig. Förhoppningsvis trillar det på plats så småningom, men det blir mycket experimenterande med bilder kan jag berätta.

Sen har jag hittat igen Fotosidan.se och lagt in bilder och tittat på andras. Ojoj så många duktiga fotografer det finns! Det gäller att inte få mindervärdighetskomplex utan att försöka lära av det man ser.

Nu ska jag nog ta en kopp kaffe med gubben som kommit hem från sin snickarkurs. Kanske blir det en bit av äppelkakan som jag bakade i helgen och så lite marsansås till... Jo, så får det nog bli.


21 kommentarer:

  1. En hektisk tid är det minsann nu. Intensiv skördetid - det gäller att hinna före mask o frost.... Potatis har jag inte satt en endaste en i år. Andra gör det så bra! Äpplena håller däremot på att ta kål på mig. Vet inte hur många kilo jag plockat in. Gjort mos på en del och en härlig äppelkaka, men det återstår massor!

    Tack för tips på frysvarianten med påsar - man har ju alltid för få burkar!

    Ingen lingonplockning hinns det med för oss i höst. Tyvärr - för jag älskar att plocka lingon en solig höstdag. Tack och lov har vi en hel del kvar i frysen. Jag tar fram ett kilo i sänder och "rårör" i matberedaren. Enkelt och så gott. Sockersnålt.

    Fotosidan är riktigt inspirerande. Man lär sig mycket på att se andras bilder. Tips o trix - och fallgropar. Allt är ju inte njutbart... det bestämmer man ju själv!

    Det är ju det vi lär oss av och utvecklar den egna fotostilen - studerande och experimenterande!! Härligt att vi får göra det oavsett ålder och bakgrund!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan känna att det hade varit bättre att börja kursen efter jul då det är en lugnare tid, men man gör ju i den takt man själv känner för. På något sätt vill jag ändå inte bli alltför långt efter utan hänga med när nya lektioner kommer och då gäller det att man klarat av första uppgiften om lektion 6 ska vara öppen. Den här kursen är mera krävande än den förra tycker jag men den är också en praktisk kurs som man kommer att ha stor användning av, tror jag i alla fall.

      I dag har åtskilliga äpplen blivit till mos, så nu börjar det finnas att ganska stort förråd. Såg att Nina Stjärnkraft hade torkat äppelringar i ugnen, det är ju också ett sätt att ta hand om frukten. Det mesta i ena äppelträdet, Säfstaholm, har nu plockats ner och ligger och väntar att omhändertas men Silva är än så länge oplockad. Puh!

      Fotosidan är inspirerande men allt man går med i kräver ju sin tid och blir ytterligare en tidstjuv. Men kul är det!

      Radera
  2. Det är då verkligen inte konstigt om det inte duggar tätt med inlägg här hos dig.... Herregu' så himla mycket som du har att stå i! Vad får du alla dina krafter ifrån människa? Oh, vad jag önskar att jag hade ett uns av din energi och ditt kunnande.

    Varm höstkram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch då, nu ska du inte vara blygsam. Jag såg att du hade kommit med på en "noskurs" så du har nog lite att stå i, du också. Hoppas att vi får rapporter om vad ni lärt där.

      Radera
  3. Plockar bär i skogen gör jag inte.Äpplena har blivit några pajer å mer ska jag ta rätt på dom har ju gett mycket frukt i år.Såg på tv ett tips på rönnbärssylt,äpplen, vaniljstång,socker.Vilket bra tips med påsarna frysta till en fyrkant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men lite tur(!) så hinner sidensvansarna plocka av rönnbären innan jag hunnit så långt att jag tänkt tanken rönnbärsgelé, eller sylt för all del, men om du gör den där sylten får du gärna tala om hur det smakar.

      Radera
  4. Har slutat att sätta potatis - hade i och för sig inte så mycket i mitt land...anledningen är att mördarsniglarna äter upp blasten så fort den sticker upp. Så är det med allt grönt ätbart de gör och inte hjälper det att jag går "hårdhänt åt" med sniglarna - grannarna gör inget och då är det inte mycket till hjälp det jag gör. En snigel hinner lägga 400 ägg på en sommar - så det är lätt lindrigt sagt för humhum att ha dessa sniglar i trädgården. Skönt att ni slipper dem norröver då vintrarna är för kalla för dem. Får väl börja odla litet på gården i norr när jag blir "panschis" och är det litet längre perioder - framför allt på våren/sommaren.

    den där krämen kommer jag väl ihåg - också hur den smakade

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där snigeln är verkligen ett otyg och trist när inte grannarna bryr sig. Jag undrar om enris kan vara ett medel att hålla dom borta. Inte ens en snigel torde väl gilla att försiga snigla sig fram över de stickorna. Risen hjälper i alla fall att hålla småsorken utestängda om man stoppar in det i springor och hål som finns i grunden.

      Ska man odla potatis kräver det verkligen att man är en längre tid på orten. Och som sagt, i år blir potatisen en bristvara och säkert ganska dyr i affärerna.

      Radera
  5. Ja, så kan man göra med äppelmoset. Jag har slut på urdiskade mjölkkartonger och dotra har sanslöst mycket äpplen. Gott om lingon är det också men inte en bärplockare i sikte i det härliga höstvädret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det konstigt att man kan ta hit folk från andra sidan jordklotet för att plocka bär när så många här i landet går arbetslösa. Varför är det ett arbete som arbetsförmedlingen inte kan dela ut?

      Radera
  6. Visst är lingonen härliga i år, och många. Jag behöver inte heller plocka mer, men det är svart att låta bli. Har gjort sylt på ca 15 liter, det räcker till gröten ett år.
    Potatisland har vi inget, men en liten plätt där jag stoppade ner några potatisar för 4 år sen. Sen har det blivit några kvar i jorden, så varje år har jag kunnat ta upp ca 10 stånd. Ett alldeles utmärkt sätt att "odla".
    Tänk om vi hade ett sånt äppelträd som det du visar på bild. Vi har bara ett träd och den frukten ser för jävlig ut, angripen av, jag vet inte vad.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är tur att man inte är tvungen att klara sig på den egna odlingen utan kan fara till affär´n och fylla på förråden då de sinar. Hörde på radion i dag att det ordnas sidor på nätet där äppelträdsägare kan erbjuda folk att komma och plocka frukt, sånt som annars slängs bort. Det var en bra idé tycker jag. Våra äppelträd är förhållandevis unga och detta år är egentligen det första som gett rikligt med frukt. Det är ju just på gränsen att det går att odla äpplen här, men några sorter klarar sig även här, i alla fall med lite tur.

      Radera
  7. Hej Cici,
    Du är flitig som vanligt, men det är roliga sysslor. Bär och frukt ska skördas hemma och det är mer än nog att syssla med. Att ocks¨å träffa barn och barnbarn är alltid lika roligt. Jag blir nostalgisk då jag tittar på ditt foto på lingonen - plockade mycket lingon och var mycket i skogen då jag bodde i Umeå. Här plockas ingenting, jo äpplen i dotters trädgård. De har 8 äppelträd så litet blir det, men äppelträden ger inte lika mycket frukt i år.
    Ha det gott!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är som om vårt land är en gungbräda när det gäller hur mycket frukt och bär det finns att tillgå. Det är sällan som det är bra i norr om det är bra i söder, och tvärtom. I år är det tydligen vår tur både när det gäller bär och frukt. Fick till och med en liten skörd av skogsmoreller, vilket är första gången.

      Radera
  8. en intensiv skördetid. Plommonmarmelad, olika äppelkakor. äppelmos. Vet ju hur det är på vintern. Tagit reda på äpplen för vinter. Såg att ICA tog 22:- för svenska äpplen.
    Sedan har det varit 50årsfirande, och 18årsfirande och tårtor som har bakats. MEN- allt är så roligt tycker jag. Och så blir det lingonplockning i helgen (vid bra väder.)

    margareta


    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas jag att det blir ett kanonväder för lingonplockning hos dig. Det får ju inte vara för varmt, det är svettigt nog ändå att gå omkring och plocka. Snart ska det väl lugna ner sig och bli dags för invintring, i alla fall för oss här i norr. Vägkäpparna är på plats sedan länge och tidningarna är fulla av reklam för vinterdäck. Fast man tycker att det var nyss man bytte till sommardito.

      Radera
  9. Åh, jag minns de där strutarna med lingon och grädde. De kom väl efter den stekta kycklingen och Lorangan vid söndagsmiddagen? Bra tips att frysa in i plastpåsar i burkar. Ska testa det nu när morötterna är billiga. Jag tänkte göra morotsjuice och frysa in.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att det är fler som har haft den måltidstraditionen!
      Morotsjuice är kanske inte så dumt att ha i frysen, tack för den idén. Själv har jag tänkt köpa hem ett mindre lass rödbetor för inläggning. Jag älskar inlagda rödbetor bland annat till pölsa och den egna är så mycket mildare och godare i smaken. Det gäller bara att ha glasburkar så det räcker.

      Radera
  10. Hej

    Oj vad potatis...och vilka fina bilder. Den där Findus snabbkräm fanns när jag var liten, men förpackningen såg lite annorlunda ut. God att ha på mackorna...haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack om det vore så väl men de där räcker inte långt. Vi brukar få så att vi har hela året. Det känns ovant att handla potatis i affär´n.
      En av mina grannar här i byn lägger också sylt på sina morgonsmörgåsar, är det typiskt skånskt kanske. Hon kommer nämligen från Skåne.

      Radera
  11. Strutarna med lingon och grädde, ja de minns jag. Med fasa! Jag kan fortfarande nästan bli illamående av bara tanken på kombinationen, nej, det var inte min favoritefterrätt. Hellre då sagogrynssoppa med russin.
    Men burken med snabbkräm väckte minnen!
    Irene

    SvaraRadera