En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 26 september 2012

Länge sen sist

Om det nu skulle vara så att någon saknat mig här på bloggen och kanske trott att jag flytt landet för varmare trakter, kan jag meddela att så icke är fallet. Visserligen har jag gjort några resor men en av dom gick till Lappland, Lycksele närmare bestämt, och två andra gick söderut till Staan. 
Rondellen straxt före bron i Lycksele byter utseende beroende på årstid och vid vårt besök denna gång framgick klart och tydligt att älgjakten är i full gång. För övrigt var denna dag, förra onsdagen, en väldigt vacker och varm dag och vi satt ute på sonens balkong och åt lunch. 

För det mesta har vi besökt Lycksele på någon av helgdagarna och det gjorde att jag resten av veckan blev alldeles dagvill. Torsdag ville jag ha till måndag och eftersom jag skulle vara barnvakt på fredag morgon blev veckan väldigt kort för mig. Om ni förstår hur jag menar.

På eftermiddagen då barnens pappa hade tagit över ansvaret för barnen for jag till dottern för att hjälpa till lite med flyttstädningen. Fönsterputsning var det fråga om i första hand och denna gång kunde jag konstatera att det inte alls blev så bra att torka med tidningspapper som jag tyckte i somras, jag övergick till min gamla metod med skrapa. 

På lördagen dök båda sönerna med sina barn upp här i stugan och sen var det full rulle resten av den dagen. Mycket matlagning blir det när det är sju personer som ska äta i stället för två och stugan kan kännas en aning trång. Men jag är så glad över att barn och barnbarn tycker om att komma hit så jag tänker inte klaga.
Det mesta av söndagen upptogs av dotterns flytt, men vi var ju många som hjälpte till så det gick egentligen väldigt smidigt.
Många dagar har varit väldigt fina med sol, blå himmel och höstfärger i träd och buskar. Därmed har också nätterna varit kalla och frosten har slagit till tre nätter i sträck. Många björkar, som hela sommaren haft glesa kronor, står nu kala och till och med asparna fäller sina blad för fullt.
När jag i morse steg upp för ett toabesök och på väg tillbaka till sängen tittade ut genom fönstret blev jag genast klarvaken. Det låg snö på taken! Visserligen inte något tjockt täcke men tillräckligt för att man skulle se att det inte bara var frost. Nåja, det är ju ändå slutet av september och inget att förvånas över och nu på förmiddagen syns inga spår av den vita varan. Däremot lät väderrapporten för morgondagen lite oroande. Kanske blir det betydligt större mängder då. Det kan ju bli en överraskning för sonahustrun som kommer hem i morgon efter en vecka på en av medelhavsöarna.
 Så fort jag får chansen sätter jag mig och tränar digital bildbehandling, lyssnar på lektionerna och läser studieboken. Efter lite vånda kunde jag till slut bestämma mig för vilken bild jag ska använda till insändningsuppgift 1 (den lägger jag inte ut här) och nu försöker jag få ihop en vettig dokumentationstext. Rubrikerna Varför och Budskap är klara men Kurslitteratur och teori är kvar att knåpa ihop, men jag har bestämt mig för att bli klar i dag och skicka in uppgiften. Sen är det bara att fortsätta med lektion 4 som ligger och väntar. 

Ha det gott och jag ska försöka att vara lite flitigare på bloggen framöver.


22 kommentarer:

  1. så kul då man har barn och barnbarnen omkring sig någon! dag. Allt surr och inte stopp på något sätt och hungriga är dom oxå.

    Rondellen var ju kul för årstiden! spännande med andra tider på året? vad för motiv det då kan bli.

    trevlig foto, oxå om det inte varinsändningsfotot.
    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får vara glad att ha barnbarnen så pass nära att det finns många tillfället att träffa dom. Visst kan det blir livat och trångt, men vadå?

      Radera
  2. Klart jag saknat dina blogginlägg, men jag ser ju på annat håll att du är synnerligen aktiv!! Samma här förresten. Fullt upp - bl a att ta hand om äppelskörden som är ovanligt riklig detta år.

    Blogga ska man dessutom göra för att det är kul. saknas tid och/eller inspiration så blir det bara pannkaka.

    Snö redan? Men du bor ju ett antal mil söder om mig! Konstigt.... Här har vi haft två frostnätter, men ringblommor och hängpelargoner har klarat sig. Vill inte göra höst i trädgården ännu! Det får vänta någon vecka. Imorgon bär det av västerut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är som jag misstänkt länge, att det är varmare i Boden!
      Jag har tagit in blomlådorna med pelargoner i dag och ska ställa in dom i den svala köket i Holgers så fort det slutar hällregna. Vinterhalvåret är här.

      Radera
  3. Det där med bloggandet tar jag med ro, finns det viktigare saker att göra så får det gå före. Jag har själv gjort långa uppehåll i sommar pga olust och dålig inspiration.
    Visst är det roligt när barn och barnbarn kommer och hälsar på, vi är också lyckligt lottade som får mycket besök av dem.
    Snö har vi inte fått :), i Skåne brukar den inte komma förrän jan-feb om den nu överhuvudtaget kommer.
    Kan avundas er lite när jag ser den fina vita snön i ert fagra landskap.
    Nu håller vi på att skörda, äpple och päron. I år blev det lagomstora och fina skördar, nästan ingen mask och dylikt.
    Lycka till med dina fotolektioner.
    Ha en skön fortsatt dag
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi skördar också äpplen, en och annan blåklocka och prästkrage kämpar fortfarande på och det kan återstå många fina snöfria dagar ännu. Men det kan svänga tvärt.

      Radera
  4. Kul att du är tillbaka,för lite har funderingarna gått om vad som kan ha hänt. Men nu förstår jag att du haft fullt upp med barnbarn, flytthjälp och städning.

    Oj, redan snö hos er. Hoppas det dröjer länge innan vi får det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, snön smälte bort fort och så kan det hålla på ett tag. Nu har vi haft två frostfria nätter, dvs det är molnigt nattetid, och i dag regnar det. Mycket.

      Radera
  5. Och du har full rulle som vanligt hörs det som. Inte undra på att bloggandet får stiga åt sidan - vilket det också SKA, om man har vettet i behåll ;o)

    Det där med fönsterputsning medelst tidningspapper: använde du samma tidning som i somras? Jag har märkt att det är rätt stor skillnad på papperskvaliteten, ju mindre glättad yta desto bättre. Riktigt gammeldags tidningspapper ska det vara :o)

    Menar du verkligen att det inte är oväntat med snö hos er så här tidigt?! Jösses Amalia, det har ju just och jämnt hunnit vara sommar en kvart, för sjutton! Här får vi nog vänta på snön, för f.n. är det Syndaflodens yngre syster som forsar över öarna. Regn, regn och mera regn. Hoppas innerligen att det inte ska bli en sån vinter att det är gröna gräsmattor ända fram till nyår ...

    God fortsättning med kursandet, duktiga du!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det kan vara stor skillnad på papperskvaliten skriver jag under. Det märks om inte annat när man ska tända i spisen. Ändå är det från en och samma tidning, Norran, som papperet kommer. Man kan känna att vissa sidor är hårdare och styvare och försöker man använda dom att tända med är det knappt att det går, det glöder lite och slocknar. Det har inte med tryck att göra för det kan vara vilka sidor som helst. Kanske beror det på om det är återvinningspapper eller inte?
      Sommaren är kort och det mesta regnar bort... och det gjorde snön den här gången också, men när det likt blivit kallt är det lika bra att det är snö som kommer för det blir så mycket torrare och framför allt ljusare. Sen behöver det ju inte vräka ner som det gjorde i vintras. Det blir så besvärligt med takskottningen.

      Radera
    2. Det var bättre förr. Med tidningspapperet i alla fall :o)

      Jag har faktiskt i obehagligt färskt minne bevarat dina bilder från fjolvinterns snötak. Uj, uj, jag hoppas verkligen att ni slipper få lika förbenat mycket den här gången ...

      Radera
  6. Har förstått att du inte haft tid för blogg,men ibland när det blir länge så hinner man tänka,bara det inte hänt nått.
    Du är flitig å duktig i ditt fotande.
    Ja usch för vintervägar.Har varit en sväng till Öjebyn idag det är tråkigt med mörkret just nu när man måste vara på vägarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, helst vill man färdas dagtid på vägarna nu innan det blir snö. Särskilt om man ska köra på E4:an där man har möte stup i kvarten och inte kan ha helljuset på.
      Annars knallar vi på här som vanligt och inget drastiskt har hänt, det är bara allmänt mycket att göra.

      Radera
  7. Vad roligt att jag hittade din blogg! Underbart vackra bilder du bjuder på :)
    Här i Stockholmstrakten hoppas jag att det dröjer ett par månader till innan snön kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid roligt med nya besökare på bloggen och du är varmt välkommen. Jag har varit in på din blogg som snabbast och läst lite och det känns roligt med lite Stockholmsnyheter eftersom jag själv är född och uppvuxen där.

      Radera
  8. Vilken humoristisk "rondellskyltning" i Lycksele! ;-))
    När jag är på min gård norr om Vilhelmina så är närmaste stad ju då Lycksele, men det är inte ofta jag är där....kanske vart tionde år ;-)))
    Det är alltid kul att umgås med barn och barnbarn och det blir också trångt för oss när vi är däruppe på gården, men herrejisses det är ju bara en vecka de är där....och oftast är vi ute väldigt mycket och då finns det ju hur mycket plats som helst.
    Antar att det är Moderskeppets distanskurs du går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycksele är en liten trevlig stad som ordnar mycket, har flera marknader varje år bl a. Och så finns ju Gammplatsen, stans ursprungsplats där både kulturbotanisk trädgård och flera museer ryms.

      Kursen hör till Jönköpings Högskola och leds av Mattias Karlsson som är den som också har Moderskeppet. Både den här, Digitalbildbehandling och den jag gick i våras, Visuell kommunikation, är väldigt trevliga, gratis och helt på distans. Göran Segeholm är en av lärarna och han är mycket bra och trevlig, nästan snäppet över Mattias. Dom två ihop är super.

      Radera
    2. jooo jag känner till dem ;-))

      Radera
  9. Vilken rolig rondell. Har har vi ett trafikljus på E20 där många kör mot rött och ställer till olyckor så just nu bearbetas Trafikverket.
    Snö vill vi inte ha än förstås.
    Härligt med barn o barnbarn. I dessa tider får man ju vara glad att de in dragit iväg till andra sidan jorden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid roligt att köra in i Lycksele och se vad som finns i rondellen och alltid är det så välgjort.
      Rondeller är att föredra många gånger före korsning, i alla fall tycker jag det.
      Alla våra barn har bott utomlands i vissa perioder men verkar ha stadgat sig nu och skönt är det.

      Radera
  10. Mmmmm. Jag undrade nog vad du sysslade med!...... ;)! Skönt att höra ifrån dig och att allt är bra med fullt upp med annat än bloggande!
    Snö. Känns avlägset här i Mälardalen än så länge. Känns som de sista sommardagarna precis gått men att det är längre gånget än så ses ju på växtligheten.
    Trevlig helg önskar jag dig!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir det lite väl mycket, särskilt när man behöver tid för att kunna koncentrera sig längre stunder och då blir bloggandet det som får stiga åt sidan.
      Just nu är det plusgrader och regn men det kan slå över snabbt och det börjar vara dags att sätta på vinterdäcken för halkan brukar vara som värst i början av vintern.
      Ha det bra!

      Radera