En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 3 september 2012

Måndagstema


Måndagstemat den här veckan är En bit av mitt landskap. 
Då väljer jag naturligtvis att visa ännu något från byn Norrlångträsk som jag bor i, en by med knappt ett hundratal fast boende invånare, men också en by med två fabriker och flera egnaföretagare.Först väljer jag att lägga ut en bild som är ett par år gammal. Den visar en bit av vår tomt en tidig septembermorgon när morgondimman belyses av den uppstigande solen.

Dimmigt var det också i förra veckan och utsikten över kornfälten och Nördträsket, en av byns två sjöar, tonade ut i ett mystiskt intet.


Trafikkaos i Norrlångträsk. Det ska ju alltid finnas en väglus som sinkar alla andra trafikanter!

Men nu har jag inte tid att sitta här längre. Eller jo, jag ska sitta här men i dag har lektion 2 släppts av högskolekursen Digital bildbehandling och den kommer att behandla det här med att fota i Raw, något jag aldrig provat på och det känns väldigt spännande. Jag måste kasta mig över lektionen genast.


29 kommentarer:

  1. Hej Cici
    Det var en mycket fin bild från en tidig septembermorgon.
    Nisse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nisse! Jag minns fortfarande hur vackert det var här i byn när jag gick min morgonpromenad med hundarna.

      Radera
  2. Intressant att höra att ni odlar korn!

    haentrevligdag

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förstås bonden i byn som odlar kornet. Det kommer så småningom att bli kraftfoder till korna.

      Radera
  3. Fina dimbilder från din by!! Ljuset blir så fantastiskt i dimman.
    Bilden på väglusen är bara för härlig!!

    Du ska se att en ny värld öppnar sig med RAW-bilder! Så spännande.
    Måste bara kolla in lektionerna en gång till - lätt att glömma det man inte sysslar med varje dag....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Beppan!
      Jag känner mig riktigt snurrig i huvudet efter att ha lyssnat igenom lektion 2 i dag. Jag har nu ställt om kamerakvaliten så att den tar både jpeg och raw.
      Däremot har jag suttit även denna gång och svurit över WinZip-bilderna som jag inte lyckas öppna. Förra gången fick sonen i Lycksele gå in på min sida och öppna WinZip och därefter skicka paketet till mig. Det kom också i WinZip men kunde öppnas utan problem. Sånt där gör at jag får ont i magen av irritation.

      Radera
    2. Det gäller bara att ha rymliga minneskort!
      Jag har just beställt 2 x 16 Gb. Räcker ett tag.
      Om man inte glömmer att tömma - och rensa.....

      Knepigt med WinZip - brukar gå hur bra som helst att öppna...
      Du kan ju slänga iväg en fråga till lärarteamet och kanske få filerna på annat sätt om problemet kvarstår.

      Radera
    3. I dag har jag med sonen i telefon laddat ner en nyare version av WinZip och vips gick det hur bra som helst att ladda ner bilderna. Det gäller att hålla sig uppdaterad. Skönt att slippa gå och grubbla på onödiga saker. Puh!

      Radera
  4. Kjempefine og nydelige bilder! Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin uke!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Toril och jag hoppas att du får en trevlig vecka!

      Radera
  5. Härliga bilder och rolig och intressant läsning som vanligt Cici och det där med RAW, det fixar du. Det VET jag!
    LYCKA TILL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojoj, om du visste vad det snurrar runt i mitt stackars huvud efter att jag lyssnat på den nya lektionen. Det är tur att man kan lyssna om hur många gånger man vill, för det här behöver jag repetera och repetera.
      Men det är lite av en ny värld som öppnar sig. Först blir man alldeles till sig och vill bara använda raw, sen sansar man sig lite och undrar om det i alla fall inte är tryggare att hålla sig till det man kan. Så nu har jag ställt in kameran på både jpeg och raw. Tar större plats, men jag tömmer ju kameran var och varannan dag så det är inget problem.

      Radera
  6. Turistbyrån borde anlita dig som fotograf! Jag som emigrerade från Jämtland, längtar helt plötsligt norröver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag önska att det är många sörlänningar som läser min logg för vi behöver många invandrare hit upp. Dom får gärna ta jobbet med sig när dom kommer. Och du är naturligtvis alltid välkommen även om det bara är en semestervisit.

      Radera
  7. Likte den saktegående.
    Flott innlegg :-)
    Ha en fin dag :-)
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2012/09/02/mandagstema-56-min-del-av-fylket/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han är söt, det tycker mina tikar också. Ha det gott!

      Radera
  8. Vilken bild du fick till i den första. I fronten det näst intill tropiska och i bakgrunden det trolska som jag älskar så
    Bra jobbat
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det finns stunder när allt är så vackert att man önskar att man kunde stoppa in det i en sån där glaskula som det brukar snö i. Men ett foto kan också duga.

      Radera
  9. Vackert landskap som blir magiskt inbäddat i dimma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mångt och mycket kan jag tycka att hösten är den vackraste årstiden. Inte bara för dimman som gärna kommer fram morgon och kväll utan för alla färger som kommer fram och ljuset som är mjukare än sommarsolens.

      Radera
  10. Hej

    Får vibbar från semestern när jag ser dina bilder. Nu längtar man upp till de trakterna igen kring dina trakter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visserligen är det lite svalare nu än när du var här uppåt, men det är betydligt färre myggor. Dessutom börjar vi ha riktiga nätter här nu och blåbären och lingonen står som spön i backen.

      Radera
  11. Den första bilden fick mig bara att säga "Ohhhhhhh, så vacker" och jag njöt länge av att se bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett väldigt trevligt omdöme av bilden, tack snälla.

      Radera
  12. Svar
    1. Tack, Nett, och det tycker jag även själv att jag gör. Mitt lilla paradis på jorden.

      Radera
  13. Ser att du har +10 grader på din termometer. Hu! Här är det 17 sköna grader och kan nog bli 20 under dagen. Äta insekter ja. Det gör man ju då och då av misstag och har inte dött av det. Men jag undrar om det inte går att omvandla proteinet till någon form av köttbullar eller så, utan vingar och ben att sätta i halsen. Men det finns ju alltid potatis och morötter som alternativ (hoppas jag). Fina (och roliga) bilder har du också. Vad ska det inte bli när kursen är klar!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  14. Underbara bilder från ett landskap som jag gillar av förklarliga skäl...det ligger ju i Västerbottens län...samma som min gård ligger i
    ;-))

    SvaraRadera