En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 10 september 2012

Böjt



Måndagstemat  "Böjt" passar mig bra denna dag. 
Det har varit fullt upp sen förra inlägget här i bloggen  och  bland annat for jag till barnbarnen i Staan på torsdagskvällen för att hjälpa till när både mamma och pappa i huset behövde vara på annan plats från tidig fredagsmorgon till natten mot lördagen. Med en snäll granne som tog med Elsa till skolan fungerade det som smort. Dessutom fick Dottern en glugg i arbetsschemat och kom och gjorde mig och Lisa sällskap några timmar. 
Efter att jag och Lisa hämtat Elsa på skolan ville barnen gå till den fina Alhemslekplatsen, så med tjejerna som föråkare på sina kickbords tog vi oss dit och där finns det mycket som är böjt.
Den stora klätterborgen, eller vad den nu kan kallas, innehåller flera böjda former, bland annat rör att åka kana igenom, rör att krypa igenom och runda ledstänger och stolpar. Hängande kassar som fångar upp barn som inte klarar att balansera på runda liggande trästolpar, nät att klättra både uppför och nerför finns det också.

Och tycker man inte att det är utmanande nog kan man ju alltid hitta på egna vägar att ta sig fram på.
Det är inte utan att farmor önskade att hon var lite böjligare så att hon vågade ge sig upp i allt det roliga.

Med två av barnen som är i flyttagen, med bär som väntar på att bli plockade, rensade och förpackade, födelsedagsfirande och en massa annat som behöver göras så blir det lite snålt med tid för att blogga. På torsdag kommer lektion tre i Digital bildbehandling ut och jag som bara har skummat igenom lektion två ännu. Hur ska det gå!

Däremot har jag köpt mig en bekväm kontorsstol på Jula och monterat ihop den, så nu sitter jag som en kung vid datorn. I alla fall jämfört med att sitta på en köksstol som jag gjort i över ett år, sen den förra kontorsstolen gick sönder. 

Dags att ta itu med studierna nu när det bara är jag och hundarna hemma ett par timmar.



16 kommentarer:

  1. Takk for et hyggelig innlegg.
    Hr man med smått så får man oftest syn på buer.
    Ha en fin dag.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2012/09/09/buet-curved/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns både smått och böjar lite överallt bara man börjar se efter.

      Radera
  2. Man skulle ha en stegräknare på dom små,det blir säkert en hög siffra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojoj, siffrorna skulle inte räcka till!

      Radera
  3. Visst blir man avundsjuk när man ser dessa moderna skapelser. Enda nackdelen är att komma upp om någon fastnar eller inte vågar klättra ner. Agust har en förmåga att tro på sig själv mer än han borde. Som tur är finns det ofta syskon som kan rädda honom. Det här med tiden tycker jag går i skov. Ibland är det så mycket som ska hjälpas till med och göras hemma så tiden räcker inte. En annan period så sitter man och önskar sig tilbaks. Det är ju jättekul att hjälpa till i lagom mängd.
    Ha en fin kväll
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smådamerna börjar vara så duktiga på att klättra nu så jag har aldrig behövt ingripa.
      Du har rätt i att det här med tiden går i skov, och på något vis kämpar man hela tiden för att komma ikapp för de där lugna stunderna blir aldrig nog långa. Känns det som. Å andra sidan blir det nog långsamt om man inte hade något som låg ogjort och väntade.

      Radera
  4. Låter som om du har fullt upp just nu. Men det är mycket roligt som sker :-). Lycka till med kursen och hoppas du hinner det du vill göra.

    Ser ut att vara en riktigt spännande lekpark för barnen med nya lekställningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en jättefin lekpark. Här i Skellefteå har man lagt igen de mindre lekparkerna och satsat på färre och bättre i stället. Nackdelen är kanske att det blir längre till de parker som finns och att det kanske krävs en vuxen för att följa med.

      Radera
  5. Böjt och skruvat hit och dit var det här och jaaaa man skulle vilja vara litet yngre och rörligare så att en annan kunde hänga däruppe i nätet också! ;-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur att det finns vattengympa, där känns det bra att böja sig åt alla de håll. I alla fall så länge man har huvudet ovanför vattenytan.

      Radera
  6. Masse bøyd og kurvt, inkludert barna som leker seg. Herlig bidrag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många böjar var det på bilderna då jag började titta efter, så jag hade tur denna vecka med temat.

      Radera
  7. Med den stolen kommer du säkert snart in i rutinerna igen.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sitter i alla fall bra mycket bekvämare dentid jag tillbringar framför datorn.

      Radera
  8. Passande ställe att hitta något böjt på, ser ut som en fin lekplats!
    Jag skulle nog också välja att stanna på marken och undvika liknande klätterställningar, de är mer anpassade för yngre barn än klumpigare och större. Senast jag själv klättrade runt och passade ett barn slog jag skallen i flera hårda stolpar. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland slumpar det sig väl.
      Barnbarnen försöker få mig att delta i det mesta dom gör men hittentills har jag nöjt mig med små försiktiga hopp på studsmattan.

      Radera