En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 12 september 2012

Strålande, struligt och truligt.

Efter en varm, solig och trevlig dag då maken och jag varit fram och åter till Lycksele avslutas dagen i dysterhet. Bilderna i stora kameran går inte att ladda över till datorn! Filen är skadad står det, men det går utmärkt att titta på bilderna på kamerans skärm. Usch jag avskyr när saker och ting inte fungerar som det ska. Jag får väl ta med kamera och sladd till Expert i Staan och höra vad dom säger. Att det inte är datorn det hänger på kan jag konstatera då det gick utmärkt att ladda över bilderna från lilla kompaktkameran. Med lite tur är det bara minneskortet eller sladden det beror på.

Jag håller för övrigt på att gå igenom mina bilder och slänger MASSOR. Fy så många dåliga kort jag har tagit genom åren och ändå vet jag att jag slängt en hel del förut. Just nu känns det som jag är helt oduglig som fotograf och om jag ska ta några kort ska jag använda auto. Det är så typiskt att det just då ska bli problem med kameran, eller vad det nu är. 
Jag känner mig lite så där trulig som Lisa ser ut på en av bilderna jag tog när jag var barnvakt i förra veckan. Även om jag vet att det är en värdslig sak och att det nog ska ordna upp sig så småningom.




15 kommentarer:

  1. Ja du visst kan det kännas så ibland. Men som du brukar säga till mig : Du ska se att det vänder så där är det i livet och du har helt rätt. Men när man är mitt i då kan det kännas motigt. Det är ju en sådan årstid också. Om jag förstår det hela rätt så kan det ha smugit sig in en gnutta stress i din vardag. mycket man vill och så räcker inte tiden riktigt till allt. Du ska se att det ordnar sig med kameran och nog har du höga krav på dig själv. Det är ju en underbar bild du presenterar. Inte bara ett foto utan en känsla
    Ha en så fin morgondag
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tröstande ord. Det känns som där är lyxproblem och det är det väl också, men retfullt likväl. Helt klart ökar kraven på dom egna bilderna efterhand och det är väl naturligt om man nu tillgodogör sig det minsta lilla av det kurserna förmedlar.
      Hoppas att din torsdag har varit en bra dag för dig.

      Radera
  2. Oj så fint foto på flickan!

    Så är det. Så många gånger som man får ta med hela rubbet till Expert/dataföretaget för att reda ut problemen man har fått, och kommer ingenstans.

    men de ordna sig!

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bit på vägen att förstå vad som är fel har jag hunnit men ännu inte löst knuten helt. Det kommer föröhoppningsvis eftersom det inte är fel på vare sig kamera, kabel eller dator.

      Radera
  3. Så otroligt fina bilder både på den vackra naturen och på ditt söta barnbarn.
    Ska man bli riktigt på dåligt humör så är det när tekniken strular och man dessutom inte vet vad man ska göra för att få till det,för man vill ju att det ska fungera helst hela tiden.Nu är ju det förvisso väldigt små problem men det spelar ingen roll just när man är mitt uppe i det.Då är det fint att det finns expertis till hjälp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maggan. Det är retligt när man inte är tillräckligt insatt i hur det här med datorer fungerar men nu anar jag var felet ligger sånu gäller det bara att lösa det.

      Radera
  4. Ja. Teknik som strular är trist! Det tar tid och energi. Inte kul alls.
    Du tar jättefina bilder! Det går att känna in sig i bilderna och det gillar jag. Dina foton tilltalar mig!
    Hoppas det ordnar sig med bildöverföringen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir alltid glad när man får höra att de bilder man lägger ut ger lite glädje till de som tittar på dom. Det som stressar mig är väl mest att det här med raw-bilder ingår i kursen jag läser och när det då liksom blir stopp i grinhålet känns det en aning irriterande.

      Radera
  5. Ibland går det inte som man tänkt.... Jag saboterade ett 16 Gb minneskort i förra veckan. Rent slarv. Trodde jag kunde ta ur minneskortet samtidigt som jag lyfte upp datorn - allt med en hand! Tack och lov kunde jag rädda bilderna jag hade kvar å kortet. Bara att beställa nya minneskort. Surt sa räven...

    Det där med bilder - det är väl så att ju mer man lär sig desto högre krav ställer man på sig själv!

    Allt behöver inte vara perfekt. Det viktigaste är väl att bilden berättar något, förmedlar en känsla, gör att man funderar kring den, njuter av att betrakta den.....
    Som så många av dina bilder är!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt med tröstande ord men än har jag inte löst problemet. Jag har alltså fotat i Raw men datorn vägrar att ta emot bilderna, dom finns helt enkelt inte - för det program jag har. Alltså behöver jag uppdatera och det redovisas ju och verkar enkelt men funkar inte för mig. Jag har PS5.1 och kameran är en EOS600D. Vanliga jpeg-filer är det inga problem med. Suck, jag får väl vänta tills någon av barnen kommer hit och kan hjälpa mig, eller om det går per telefon och tills vidare fota i jpeg.

      Hur gör du nu efter kursen, fotar du i Raw?
      Äsch vad förargligt det är när man sabbar för sig själv som du råkat göra. Lyfta upp datorn är nog inget jag ska råka ut för eftersom jag sitter vi en stationär sådan. Ett extraminneskort är nog inte så dumt att ha hemma ifall det skulle behövas. Har funderat på att skaffa ett och så ett extra batteri.

      Tur att du klarade bilderna i alla fall.

      Radera
    2. Sök på Fotosidans forum. Jag tror du kan hitta lösningen på problemet med nedladdning av RAW-filer där! Kolla också med dina kurskamrater - det finns alltid de som har goda råd!

      Ett av råden från Fotosidan: "Skaffa en extern kortläsare. Canon har av nån anledning sett till att inte raw, men jpg går att ladda ner från kameran utan specialprogram. Alternativet är att skaffa www.breezesystem.com : s downloader, den kör jag och den är suverän"

      Minns att jag hade samma problem, men inte hur jag löste det...

      Jag fotar inte alltid i RAW, men ofta. Det beror på vad jag fotar - i vilket syfte. Snabba bilder "i förbifarten" kör jag inte i RAW, men däremot de mer planerade fotosafaris jag går/åker på.

      Det där med rensning av gamla bilder - kill your darlings - blir ju ännu viktigare när man fotar i RAW. de tar plats....

      Radera
  6. Hoppas du får ordning på nerladdningen från kameran. Det är så irriterande att det inte fungerar som man vill.

    En rensning skulle jag också behöva göra. Rensar friskt när jag laddar ner bilderna från kameran, men en omgång till skulle inte skada.

    SvaraRadera
  7. du tar alldeles utmärkta bilder - dessa två är så magiska!

    och det där med att slänga många dåliga det är ju det som är grejen. Man ska fotografera flera olika av samma "motiv" så att man ser och lär sig olika inställningar och får en känsla för vad som funkar när.....
    kan väl kanske vara att dit du skall ladda upp bilderna till...skrivbordet? kanske inte har tillräckligt med plats?
    Boken Kreativ exponering tycker jag är bra - har jag nämnt den tidigare kanske?
    http://www.bokus.com/bok/9789163609411/kreativ-fotografering-med-ratt-exponering/

    SvaraRadera
  8. Ja, i digitalkamerans underbara värld, borde fler bilder vara bättre. Men jag har en benägenhet att tänka"jag går igenom dom senare", när jag vet att jag borde kassera mer redan när jag tittar på dom första gången.
    Skit när prylarna inte fungerar, men du hittar nog hjälp på problemet.
    Bilden på trulig Lisa är toppenfin.

    SvaraRadera
  9. Vilken söt pose Lisa har och söt är hon, men trulig vet jag inte. Det vackra fotot med molnen i vattnet är också fint. Ser att du har tekniska problem med kameran. Jag har inte skaffat mig någon ny kamera, fotar bara till bloggen med telefonen HTC. Här är varmt! Har varit på konsert i eftermiddags, också promenerat med stavar. Ikkväll blir det kamning av katten och bokläsning. Ha en skön helg!
    kram

    SvaraRadera