En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 2 september 2012

Trendsättare?



Dagarna rinner iväg i en rasande fart. Lite nytta har jag gjort i veckan, som sånt där som tvätt och städning och då kan man ju känna sig nöjd när det är gjort och kvällen kommer. I går fick jag äntligen, säger maken i alla fall, lite kanelbullar bakade och om det vill sig, om jag vill, så kanske det blir några kakor i dag också. Särskilt sugen blev jag på att göra en kladdkaka efter att hört kladdkakans lovsång under gårdagens skogspromenad. Jag är egentligen inte så där jätteförtjust i den där kladdiga saken, men den hördes godare och godare där i min öronsnäcka så jag kanske ska förgylla söndagen med ett dylikt bakverk.

Bild på tysk kackelacka lånad på nätet
Inte visste jag att jag var en trendsättare men nu börjar jag undra. Knappt har jag tuggat färdigt på flugan förrän jag får höra den ena radioprogrammet efter det andra tala om att vi måste börja äta insekter. Om ni inte tror mig så kan ni gå in här och lyssna på ett av inslagen: http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/4114163.mp3
Jodå, vi måste ta tillvara på det protein som finns och kan vi äta sånt som räkor och kräftor, och dessutom anse att de är delikatesser, så vad säger att inte en friterad kackelacka är mums? Hur många är det inte som förfasar sig över tanken på att tugga på en häst, detta vackra och kloka djur, men som gärna lägger en skiva hamburgerkött eller två på mackan och bara älskar smaken? Många tycker att det är konstigt att inte muslimer äter griskött och i andra delar av världen tycker dom att vi är konstiga som inte äter kött av hund. 


När det gäller modet tror jag att jag är inne på rätt spår. Regnkläder och stövlar, gärna dekorerade med vackra höstlöv. En liten hund vid sidan av är förstås ett måste.

Ha en fortsatt trevlig helg!



7 kommentarer:

  1. För ett X antal år sedan när jag läste till lärare i Härnösand var det populärt att köpa insekts godis. Det var skalbaggar och annat småkryp så som gräshoppor låg insvepta i choklad. Jag kommer inte ihåg hur det smakade men åt dem gjorde jag. Stövelväder är det här med. Ska ut och köpa mig ett par idag
    Ha nu en fin söndag
    Kram

    SvaraRadera
  2. Äckligt att äta insekter, men jag ska lyssna på programmet. Är en radioälskare och har alltid med mig då jag går. Kanelbullar är aldrig fel, men så där prydligt som du har inte jag då jag bakar. Stövelmodet är bra. Just nu finns det korta stövlar som jag är sugen på att köpa, inte kul att bli blöt om fötterna. Nu återgår jag till dagens kaffedrickande.
    kram

    SvaraRadera
  3. Vill inte tro´et. Men ska lyssna på programmet. Vet att hundar äter flugor. Men då måste de "kanske" var chokladglaserade! först.
    Ja nu så börjar vi komma in i färgtrolleritiden!

    margareta

    SvaraRadera
  4. Liiiite fuskade du allt.... Du tuggade ju visserligen på flugan men sen åkte den ut fortare än kvick! Med påföljande munsköljningar :D
    Äta insekter? Nääee tack, den trenden hakar jag inte på Cici :)
    KRAM!

    SvaraRadera
  5. Jag tror att jag kommer att hålla mig till den vanliga födan i fortsättningen också även om jag vet att man kan äta myror och liknande.Det ska mycket till innan jag ens provar då är bullarna du bakat med säkerhet bra mycket godare.

    SvaraRadera
  6. Vet inte om jag skulle kunna äta insekter, även om jag normalt inte är rädd för att prova nya saker. Men insekter....:-(....där går nog gränsen.

    SvaraRadera
  7. Insekterna får vara för min del, men bullar, ja tack!
    Har just bakat en omgång idag.
    Ska testa dom nu till eftermiddags-kaffet.

    SvaraRadera