En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 11 oktober 2012

Aronia

Den här tiden på hösten upptäcker jag alltid lika plötsligt att det på många av gårdarna finns aroniabuskar. Dom i övrigt ganska oansenliga buskarna flammar plötsligt upp och blir gårdens blickpunkt, så vackert! 

Jag vill också ha aronia på vår tomt, frågan är bara var. Det måste ju vara där jag lätt kan se dom, för det ska helst vara flera intill varandra, och det hade varit perfekt att  ha mot vägen, men där blir det en kompakt snövall vintertid så det går inte. Ja , det tål att tänka på.

Under tiden kommenderar jag K att ta fram motorsågen och ta ner en av pilarna som hamnat alldeles för nära hagtornsbuskarna. Det var ursprungligen en lite grövre gren från den större pilen som jag bara körde ner i marken och jag missbedömde avstånden till de andra buskarna. Jag kanske ska prova att stoppa ner en gren eller två från den nersågade pilen och se om dom vill  rota sig på Holgertomten någonstans.

Det är sant som det är sagt att en trädgård aldrig blir klar.


16 kommentarer:

  1. De är färggranna...och du kanske vet att man kan koka sylt och saft av bären. Har ingen aning om hur de smakar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har läst och hört att man kan använda bären både färska och tillagade och det gör dom än mer intressanta.

      Radera
  2. Makalöst vackert! Vilken färgprakt!
    SV: Visst blir man galen av att vänta i kö till sjukvården. Nu hade vi ju "tur" och det var inget farligt men ont har han/gör det och så klart blir man orolig! Nu kan vi som sagt pusta ut och se tiden an. Jag tror, precis som du, att det kommer läka snabbare nu bara för att han hört att inte är ngt farligt! Tankens kraft!

    En kram till dig för din omtanke och den glädje du sprider med dina fina, fina bilder!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det bara att hoppas att det läker som det ska utan fördröjning, för barnens väl och ve går alltid i första hand.

      Radera
  3. En trädgård blir aldrig färdig; Om du tar och kör ner en gren av pilen på annat ställe kommer du att få ett träd på sikt. helst flera Aroniabuskar, precis som du just nu ser blir de så färggranna. Bären kan man göra sylt på. Själv brukar jag gå och snaska på bären.

    Imorse var taken vita, ser i min almanacka att så var det oxå året innan och för 2 och 3 år sedan, ska nog var så.

    mwha en fin dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den pilen jag just sågat ner var en avläggare från den större pilen, en lite kraftigare gren. Det var därför jag missbedömde avstånden, kunde inte tänka mig att den skulle bli så stor på så kort tid.

      Radera
  4. Såå otroligt vackert. Det finns alltid nåt att göra då man har hus och tomt. Ha nu en fin helg och njut av alla fina färger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I fredags hann vi kratta färdigt och få bort lövhögarna och det var tur med tanke på att det har snöat hela helgen.

      Radera
  5. Så vackra buskar du är inte ensam om att ha dem på önskelistan.Helt sant är också att en trädgård blir aldrig färdig och tur är väl det då får man ju fortsätta och fantisera om nya projekt nästkommande sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hunnit till den åldern att jag måste planera för att göra trädgården så lättskött som möjligt framöver. Det ska ju inte vara en belastning utan ett nöje.

      Radera
  6. Bland de vackraste buskarna på hösten! Jag har en Aronia sedan några år. Vet inte hur många foton jag har på bladverket... Så vackert med det röda mot de svarta bären. Nu börjar det vara dags att ansa den ser jag. Bladverket börjar tunnas ut på de äldsta grenarna, som dessutom spretar åt alla håll efter några vintrars snötyngder.
    Tänk om man kunde ringa någon som kom och fixade äppelträd och buskar på ett proffsigt sätt. Jag är urdålig på detta - och rädd att sabotera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man tar bort de äldsta grenarna ända nerifrån så är risken liten att du saboterar busken. Toppar man grenarna blir det bara risbon längst ut på grenarna och glest i botten. Jag brukar vara radikal och såga ner andra buskar jag har till någon decimeter ovanför backen, alla grenar. Gjorde så med blåtryhäcken som blivit för hög och den hann bli riktigt fin på bara den här sommaren.

      Radera
  7. Aronia är verkligen en av höstens riktiga skönheter. På min vanliga kvällsrunda passerar jag ett hus som har en häck ungefär i storlek med den på din bild och den är alltid lika tjusig så här års. Visst har även min egen kopparhäggmispel vacker höstklädsel, men i år blev det ju inte mycket med att njuta av den, eftersom Konrad och jag kom så bra överens med varandra ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja se karlar! Fast en Konrad vore inte helt fel känner jag, han skulle få en hel del att göra här hos mig och så blev inte komposten i Holgers så omfattande.

      Radera
  8. Hej

    Japp, håller med. En härligt röd nyans på de där Aroniabuskarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kan alla behöva lite färg inför de mörka och gråa dagar som väntar framöver.

      Radera