En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 7 oktober 2012

Droppen Dripp och droppen Drapp...

Visst är det mysigt att ligga i sin säng och höra regnet trumma mot taket, men när det håller på för tredje dygnet i sträck börjar de flesta ha fått nog. Grannen har fått en egen insjö utanför sin trapp,  familjen som bor söder om Sörträsket är avskurna från övriga byn och till och med Hundtjärnbäcken är så hög att den strömmar över vägen. Maken har mätt över 100 mm fredagen inräknat och det regnar fortfarande. Vägen mellan Fällfors och Piteå ser ut så här på ett ställe vid länsgränsen.
Foto Ulf Gustafsson
På fredagen hann jag plocka en del av havtornsbären men till slut gav jag upp för fingrarna blev så stela av kölden och vattnet på busken att jag började tappa fler bär än vad jag la i hinken. Då tog jag fram krattan och började fösa ihop rönnblanden som täckte marken och även började sprida sig inomhus. Det var ett bra sätt att få värme i kroppen om inte annat. Jag kände att det började småregna men inte värre än att jag fortsatte att kratta. Då ropade K att jag hade telefon och när jag kom ut igen hade det börjat regna riktigt ordentligt och jag fick ställa undan krattan. Sedan dess har det regnat i stort sett utan avbrott. 

I morgon blir det tidig uppstigning, i alla fall för dottern som är inhyst här en vecka innan hon reser ut i stora världen. Hon ska vara i Umeå vid åttatiden i morgonbitti och behöver ta bussen som går från Skellefteå tio i sex. Räkna sen att det tar trekvart att köra härifrån in till stan plus att hon ska parkera bilen. Så vid fyratiden börjar det väl röra på sig här i stugan. Kanske bäst att göra en tidig kväll.


18 kommentarer:

  1. Usch vilket väder! Regn i all ära men när vägar försvinner då är det nog :-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon måtta får det vara men vädrets makter rår. I dag har dom varnat på radionyheterna om att vägar kan vara underminerade så att man tar det försiktigt om det ser blöt ut. Inte kul om det bara är asfalten som är kvar.

      Radera
  2. Den där vägen ser inte ut att vara så hälsosam att köra på! Fy vad det måtte ha regnat. Kraftbolagen gnuggar väl händerna nu av förtjusning över fyllda dammar. Kan man inbilla sig att elen blir billigare?

    Havtorn - växer de vilt hos dig eller odlar du i trädgården? Har smakat saft och marmelad, men aldrig plockat själv eller ens sett busken i växande tillstånd. Det lär ju ska vara det mest vitaminrika som finns.

    Spännande med dotterns resa! Vore jag ung skulle jag jobba som attan och spara pengar ett tag och sedan dra ut och uppleva världen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha! Sänkta elavgifter kan man ju drömma om. Nej dom kommer nog att säga att dom måste släppa ut en massa vatten och att det blir en extra kostnad för dom. E4:an vid Byske är avstängd och trafiken leds genom samhället hörde jag just på nyheterna. Men nu på morgonen har det varit uppehåll så förhoppningsvis sjunker det undan efterhand.

      Havtornsbuskarna har jag planterat på tomten. Det är två, en han- och en honplanta och dom heter Romeo och Julia. Jag har planterat dom på den nedre och lite fuktigare delen av tomten och där trivs dom bra.

      Radera
  3. Men snälla nån vilket skitväder ni har. Visst har vi oxå en massa regn, men inte så som ni. Hoppas att vi klarar oss. Just nu skvätter det på lite, men inte hel grått. Ni får passa på att ta simborgarmärket. Kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, jag tror att jag föredrar att ta simborgarmärket på badhuset i Byske och även om vi brukar klaga på att det är kallt i vattnet där så är det bra mycket varmare än vattnet ute. Men svanarna som simmade på vägen såg ut att trivas bra, i alla fall tills jag och hundarna kom dit och beskådade eländet.
      Nu gäller det bara att kolla hur vi badtanter ska komma oss till vattengympan i morgon. Vilka vägar som är lämpliga att köra.

      Radera
  4. Jamen huvvaligen jag såg på TV vilka översvämningar det är norröver! Och att havtornsbuskarna trivs i odlingzon så långt norrut! De är ju så vitaminrika de bären. Och gott är det också både sylt och marmelad.
    Här har det varit några vackra höstdagar, men i morgon blir det tydligen regn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tur är har vattnet börjat sjunka undan nu, men man bör nog vara försiktig när man är ute och kör, särskilt på grusvägar. Hittentills har jag bara använd havtornsbären som dom är genom att lägga några i lunchfilen, men nu börjar jag ha så pass mycket att det kan vara dags att leta reda på något bra recept.

      Radera
  5. vad hade du tänkt använda havstörnsbären till ?Vet att man utomlands kan köpa saft och marmelad men har aldrig smakad själv?

    Vid Nordsjökusten växer det stora häckar av havstorn.

    mw

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till Anonym, vem du nu kan vara, jag funderar på att leta reda på ett sylt- eller marmeladrecept.

      Radera
  6. Fy vad det är översvämningar överallt nu,brrr!Ur led är tiden...dubbelburr! Igår regnade det,nästan som ett sommarregn,riktigt mysigt att lyssna på,där jag halvlåg i soffan! Idag vräker det ner och blåser,vilket det ALLTID gör,och det är inte det minsta skönt,brrr!
    Havtorn vet jag är mycket nyttigt men jag vet inte om de finns här i Skåne,hmmm?!En tydlig brist i allmänkunskapen,fniss!
    Önskar er en bättre dag idag,förhoppningsvis med sol :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att havtorn trivs utmed kusterna och om jag inte missminner mig växer det mycket på den finska sidan. Den vill i alla fall inte stå i skugga av andra växter, vilket gör att jag måste ta ner en pil som växt upp för nära buskarna.

      Radera
  7. Det var värst vad regn ni fått och att vägar rasat, är inte skoj. Vi hade också en ordentlig regnperiod, men har nu senaste dagarna, förutom i natt, haft uppehåll.

    Jag har också en buske havtorn, men den har inga bär alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är uppe i 130 mm på tre dygn, det både räcker och blir över.

      Man kan inte ha bara en havtornsbuske, man måste ha både en han- och en honplanta och det är den senare som får bär. Så du får kolla vilken sort du har och komplettera men en av den andra sorten.

      Radera
  8. Jag har två havtornsbuskar men har inga bär,så jag måste ha samma sort,jag tog skott nära en buske med bär från Åland,så får väl chansa på att skaffa en hanbuske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Googla på havtorn och läs där så kanske du kan se om det är en han- eller honplanta du har.

      Radera
  9. Men hur har ni det? Ser på Tv att det inte är nådigt med översvämningar och avskurna vägar. Det är inte mycket vi har att sätta mot när vädrets makter sätter den vrånga sidan till. Nu hör jag att SMHI hotar med frost ände ner i våra trakter. Hoppas att det torkar upp hos er.

    SvaraRadera
  10. Droppen Dripp och droppen drapp satt på våran furstutrapp... Kul rubrik. Hoppas det regnat klart hos dig. Här har vi haft brittsommar sedan i söndags. Det var ju Birgitta häromdagen- Spännande för din dotter att ge sig iväg, men litet oroligt kanske. I morgon ska detbli regnväder här, men på fredag har vi sol igen, lovar SMHI.
    Ha en skön helg!
    kram

    SvaraRadera