En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 3 oktober 2012

Listor

På mitt sängbord har jag alltid block och penna liggande och när jag på kvällen har krypit ner under täcket och nästan ryser av välbehag och undrar varför jag i hela friden inte lagt mig tidigare, tar jag pennan och blocket och skriver nästa dags veckodag och datum (förutsatt att jag lagt mig före midnatt). Under rubriken skriver jag sedan ett antal punkter, saker som jag tänker att jag ska göra, ibland måste göra, under dagen. Samtidigt bockar jag av de punkter på föregående lista som jag klarat av. Ibland kan jag bocka av alla punkter och känner mig mycket tillfreds med det men ofta är det kanske två av punkterna som får en bock. Inte så sällan händer det att det inte blir någon bock över huvudtaget och jag blir inte ledsen för det utan jag skriver upp det ogjorda på nästa dags lista. Det kan stå "Städa vardagsrummet" fyra, fem dagar i sträck men så plötsligt har andan fallit på och jag kan bocka av även den punkten. 

I dag stod det bland annat: Koka äppelkräm, baka äppelsockerkaka, baka matbröd, köra en tvättmaskin, stryka, städa vardagsrummet och sovrummet. Jag kan säga att de fyra första punkterna har jag klarat av och det var på vippen att jag skulle ta mig upp till dammsugaren som står och väntar i vardagsrummet, men så hamnade jag framför datorn och började pilla med bilderna. Inget blev alltså städat denna dag men både sockerkakan och matbrödet bev gott.


14 kommentarer:

  1. Det gäller att inte ta i för mycket!
    Och komma ihåg att uppskjuta till morgondagen det som inte är nödvändigt att göra idag....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Som tur är kostar det inget att skriva men man kanske slipper ligga vaken och tänka på allt man borde.

      Radera
  2. Att göra listor är en bra sak att göra när man har mycket som ska göras.Under min arbetstid så var vi på en föreläsning som handlade om stress och där fick vi rådet att göra listor på allt som skulle göras och bocka av för varje sak som var gjord.Det praktiserade jag många gånger när jag kände att "bägaren höll på att rinna över" och hade god hjälp av det.I dag har jag en mycket lugnare tillvaro men använder metoden i bland till exempel när vi ska resa iväg någonstans på semester då brukar jag åter göra listor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det där att man inte behöver gå och ha allt i huvudet utan har lastat över det på listan kan få stressnivån att sjunka flera grader.

      Radera
  3. Jisses Cici, vilken ordning och reda. För att inte tala om prestation. Skulle inte du kunna tänka dig att bli konsult åt oss gubbar framöver?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är just för att man inte har så mycket ordning och reda på saker och ting som man kan behöva en och annan lista. :-)

      Så gubbarna behöver en konsult, hm... Jag ska tänka på saken så kan vi återkomma till det senare.

      Radera
  4. men kära nån då, så där gör jag med. Är ett måste numera

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en enkel och billig metod för att inte missa allt för mycket som man anser är av vikt.

      Radera
  5. Vi har skaffat en app på telefonerna, där vi samkör jag och maken. Där skriver vi upp sånt som bör göras och sen är det bara att boka av vartefter.

    Ditt schema för idag verkar lite väl tufft för att orka. Så du gjorde rätt som satte dig vid datorn och tar det lugnt ett tag :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina listor är sällan tidsbegränsade utan det är saker som jag tänker göra någongång framöver och blev det inte i dag så kanske det blir i morgon.

      Appar är säkert bra, men då ska man ha en apparat med sådana finesser. Min går bra att ringa och sms:a med men det är också allt.

      Radera
  6. Jag skriver en massa små komihåg lappar som jag sen inte vet vart jag lagt. Så din ide ska jag nog ta efter. Men Jämans så flitig du varit idag. Ha en fin eftermiddag och kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idén är gratis så ta efter den du om den skulle funka bra för dig.
      Välkommen hem förresten!

      Radera
  7. Tycker också att det är en bra idé, fast jag gör min lista på morgonen, efter frukost, när jag kollat av vädret och känt efter dagens form.
    Sedan har vi vår gemensamma "måste"-lista där stora saker antecknas, som t.ex. måla om ladugården, såga ner träd eller annat som görs vid olika tider på året.
    Jag njuter verkligen när jag får stryka något men blir inte stressad av att inte allt blir gjort. Det kommer förhoppningsvis en ny dag!
    Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Det händer att jag skriver ska-göras-listor också men då gör jag det på den lilla whiteboarden som sitter på kylskåpet så att även karl´n i huset kan läsa på den. Man kan ju alltid hoppas att han förstår piken.

      Radera