En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 4 oktober 2012

Också en förklaring

Tack vare väderrapporten på Tv 4 vet jag nu varför jag den senaste tiden har fått en sån lust att baka. Det beror på vädret. Enligt meteorologen jäser degen mycket bättre och får en bättre smak när det är hög luftfuktighet och att vi har det är ju inget vi kan förneka. Det hänger vattendroppar inte bara i träd och buskar utan även i luften. Visserligen hade vi en underbar eftermiddag i går med både sol och värme, men luftfuktigheten var ändå så pass hög att man nästan kunde ta på den. 

I dag har det varit mulet och småregnat mest hela dagen men eftersom det knappt har blåst något och det är förhållandevis varmt så har det varit ganska skönt i skogen ändå. På en av lägdorna stod det två sångsvanar annars har den sista svalan försvunnit från telefontråden, tranorna har slutat trumpeta och plogar sig nu söderut i imponerande v-formation. Ibland har dom varit så många att dom lagt sig i dubbelplog för att kunna hålla ihop. Björktrastarna kivas fortfarande med kråkorna men det känns som om även dom är på väg vilken dag som helst. Kanske håller den rika bärskörden dom kvar ett tag till för trots att både bybor och thailändare härjat bland bärbestånden finns det gott om både röda och blå bär kvar i skogen.
I natt kommer jag nog att sova lite extra gott för i eftermiddags fick jag mail från högskolan att min inlämningsuppgift blivit godkänd. Nu får jag tillgång till de fem sista lektionerna när dom kommer ut och även om det kommer att ta tid för att bli klar med kursen, ja även om jag inte skulle klara av att slutföra den  så kommer jag att ha lärt mig så mycket mera än jag visste innan jag började kursen. Ni får nog räkna med att det kommer en och annan kufisk bild här på bloggen framöver, bilder som är behandlade och manipulerade på olika sätt. Det gäller ju att träna på det man lär sig. Jag är fortfarande ett blåbär.


 

20 kommentarer:

  1. längtar efter dina "kufiska foton" !
    Här är oktoberhimlen grafitgrå med en aningens mild purpurtrevnad åt öster. dagen är annu fräsch och ofrördunklad.
    gomorron Cici

    mw

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har dagarna varit av mera heldunkel karaktär.

      Radera
  2. Ljuvliga bilder från din höst! Så fint med det låga perspektivet....

    Jaså degen jäser bättre när det är fuktigt? Det visste jag inte.

    Här i väst har vi haft ett antal suveräna dagar nu. Strålande sol och skön värme. Och höstfärger har vi. Så fantastiskt vackert. Kameran får göra rätt för sig. Det blir mängder med bilder på löv....

    Härligt med biljetten till andra delen av kursen!! Misströsta inte nu. Jag vet att du klarar den galant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att du ska stanna på västra sidan om Kölen eller också skaffa dig ett par riktigt rejäla sjöstövlar för här på östra sidan har vi inte någon sol, bara regn.

      Radera
  3. Instämmer med Beppan - men här är alltid fina bilder att njuta av.

    Lycka till med jäsningen :D och ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur ni har det men här är vädret förskräckligt. Det kan inte ens vara nyttigt för degar.

      Radera
  4. Så fina naturbilder man nästan hör hur vattnet porlar.Det har ju varit otroligt mycket tranor i sommar och alla är inte så glada i dem men det är mäktigt att se dem flyga i väg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även här har det varit ovanligt många tranor som trampat runt i bondens kornåkrar. Och nu håller vi på att regna bort! Såg på FB att vägen mellan Ålund och Hortlax rasat på en sträcka vid länsgränsen. Man bör nog vara försiktig nu när man är ute och kör.

      Radera
  5. Jag tycker att jag tydligt kan se resultatet av fotokursen. Vilka vackra bilder! Den översta var otroligt vacker och blåbären var inte illa de heller.

    Kram / Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kerstin! Man får ju hoppas att det går åt det bättre hållet när det gäller fotarbetet för oj vad jag får slänga mycket nu när jag håller på att rensa i arkivet.

      Radera
  6. Jag förstår att det är en fotokurs som du deltagit i. Det skulle jag också behöva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en högskolekurs som heter Digital bildbehandling, den jag går nu. Helt på distans precis som den jag gick i våras som hette Visuell kommunikation. Inte direkt fotokurser men det blir ju lite så indirekt. Jag skulle gärna vilja gå en fotokurs här hemma, en där man går ut och fotar och får handgripliga goda råd. Jag gick en kurs hösten -11 för att lära mig hur systemkameran fungerar, en grundkurs, men jag skulle vilja gå en fortsättningskurs också.

      Radera
  7. Oj, en fotokurs skulle jag också vilja gå.

    SvaraRadera
  8. Det ska bli spännande att se dina bilder, även om du är nybörjare. Det brukar alltid ge inspiration att få se andras bilder och du tar väldigt fina.

    Så ni har regn nu, för vi har äntligen fått lite solsken efter allt regnande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär sig mycket av att studera andras bilder, både bra och dåliga sådana. Och mycket är en smaksak.

      Så mycket regn som vi har fått de sista tre dagarna har vi inte fått någonsin vad jag minns.

      Radera
  9. Du är ju ett väldigt duktigt blåbär måste jag säga,alltid fina bilder.Såg det där om att degen gäser bättre i hög luftfuktighet.Det har vi ju i överflöd i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eländes väder, är det bästa jag kan skriva. K har mätt över 100 mmm från och med fredagen. Han får tömma mätaren varje dag och lite till. Träsken och bäckarna svämmar över vägar och lägdor. Inte kul!

      Radera
  10. Lycka till med fortsättningen på kursen. Ser redan resultatet på dina vackra bilder! Visst är det fantastiskt att ha tillgång till och lära sig nytt i vår ålder. Rätt inställning har du i alla fall - huvudsaken är att ha roligt. Vad det sedan blir av det vet man inte i början. Själv började jag återigen måla akvarell, har gjort det då och då under livet, men tiden har inte funnits. Men nu märker jag att det är så bra för själen och jag är fortf på "lekstadiet" där. Att ha varit så duktig och presterat hela livet släpper nu gradvis. Idag kommer äldsta dottern förbi och tar golven och vi hinner nog också ta en promenad i solen.
    Helgen är ju snart slut, hoppas den var fin där hos dig.
    Fortsätt delge oss dina bilder, gärna också kufiska.
    Ha en bra vecka!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att jag kunde skriva att helgen har varit fin men ur vädersynpunkt har den varit en katastrof. Inomhus har vi det varmt och skönt så ur den vinkeln har helgen varit bra.

      Jag blir avundsjuk på de som kan måla, jag önskar att jag hade haft talang för det men tyvärr finns det inte den minsta lilla. Roligt att du har hittat igen en hobby som du trivs med. Kanske får vi se någon av dina alster på din blogg framöver.

      Radera