En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 29 oktober 2012

Resenärer

Vintern ser ut att ha bestämt sig för att stanna. Sidensvansarna har plundrat de sista rönnbären, de som fanns kvar när björktrastarna gjort grovjobbet. Rönnarna som dignat av röda bärklasar blev kala på några dagar. Det är otroligt vilken aptit fåglarna har inför sin höstflytt. 

Någon fågelsång att tala om hörs inte nu, till och med sångsvanarna har tystnat. Isen har ganska snabbt krympt det öppna vattnet till ett minimum. Det blev nog för lite till slut, till och med för sångsvansfamiljen.


Däremot var det full konsert uppe vid Hundtjärn i fredags och visste jag inte bättre skulle jag kunnat tro att det under isen fanns en hel valflock för så sjöng det, högt i alla de tonarter. Både sopraner och basar deltog och några pauser var inte inlagda i konserten. Jag försökte filma för att få med ljudet men det blåste för mycket och dessutom satt Helen nedanför mig och gnällde. Hon kunde inte fatta varför vi skulle stå där ute på bryggan i kallblåsten och lyssna på de där läskiga ljuden. Båda hundarna var förbryllade över vad dom hörde.

I dag fick vi sällskap av ett hundratal gråsiskor som både uppe i björktopparna och nere på vägen kalasade på björkfrön. Dom var förvånansvärt orädda av sig men det är väl så viktigt för dom att äta upp sig inför den långa resan så att det går i första hand.


Jag gick bort till bäcken där det förut låg en bäverdamm som senare revs av markägarna. Dom var inte så intresserade av att ha stora våtmarker och översvämmade vägar, vilket man kan förstå. Undrar just vart bävrarna tog vägen, för jag kan tänka mig att det blev bråttom att bygga ett nytt vinterviste. Eller kanske att dom mottogs som flyktingar av andra bävrar med sitt på det torra. 

Nu låg isen på bäcken men på ett ställe hade någon som korsat bäcken och lämnat egendomliga frostspår efter sig.

Snömannen kanske?

Yngresonen kom i dag  hem från Iaido-tävlingar och graderingar i England. På en bild jag hittat på  FB ser jag att han har en medalj hängande om halsen men vilken valör det är framgår inte. Jag får väl ringa i morgon och höra efter. 

Knappt hade han kommit innanför dörren så var det dags för sonahustrun och äldsta barnbarnet Elsa att ge sig av till Köpenhamn för att hälsa på extra mormor Ingrid och Truls. Elsa har ju skollov denna vecka, hennes första lov sen hon började riktiga skolan. Det blir säkert kul att få vara ensam med mamma på en långresa. Lisa får ta hand om pappa i stället. Eller om det blir tvärtom.

Själv ska jag resa de tre milen till Byske i morgon och utföra diverse gymnastiska rörelser i inomhusbassängen där. En resa är en resa.


28 kommentarer:

  1. gaaaaaaaaaaaaaahhh Vilken bild på mina favoritfåglar sidensvans!! Gör en tavla av den! sååååå vacker!

    ja de andra är också vackra - gråsiskorna är så söta med sina rosarödapudrade bröst.

    Tycker faktiskt synd om bävrarna att de får sitt bygge rivet, men jag kan förstå markägarna samtidigt. Men att man inte rev det tidigare på säsongen. Litet tjaskigt att riva det så sent....

    Laido hmmm visst är det en budogren? Fantastiskt att tävla i det och få medalj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det om dömet! Det fick mig att bestämma mig för att det skulle in bland mina fåglar på Fotosidan.se. Jag blir lite osäker ibland hur jag ska göra med manipulerade bilder. Den här var från början överexponerad men jag tänkte jag skulle göra ett försök att ta den tillvara, så jag mörkade ner den och justerade färgen lite.

      Bävrarna blev nog inte upptäckta förrän det var höst men det är ett dilemma. Det börjar vara ganska gott om bäver här i trakten nu. Har tänkt att jag skulle ut på bäversafari och få mig några bilder, men det var så himla myggigt i somras och nu är det alldeles för kallt för att sitta still i någon timme.
      Budogrenen som sonen sen många år håller på med heter iaido och han har tagit någon eller några EM-medaljer genom åren. I år skulle han försöka gradera men trodde att det var ytterst liten chans att lyckas eftersom han redan har den högsta graderingen som finns utanför Japan. Jar erkänner direkt att jag egentligen vet väldigt lite om sporten och aldrig har sett honom tävla. Däremot vet jag att svärden är både fruktansvärt dyra och vassa.

      Radera
    2. Oj EM-medaljer - inte illa!

      Tänkte bara tala om att de där vindkraftsverkshusen fotograferade jag från bilen under färd mellan Malåträsk och Skellefteå någonstans....

      Radera
    3. Pratade med sonen i dag, en bronspeng blev det, en individuell. Ingen av de som graderade i högsta dan blev godkända. Som vanligt.

      Radera
  2. Fem månaders blogg-uppehåll, det känns lite ovant.
    Men allt verkar vara sig likt. Du har som vanligt jättefina bilder.
    Sidensvansar är vackra fåglar.
    Hos mig är det regn och tråkigt. Men jag har tagit min 20-minuters-promenad två gånger idag och orken börjar komma tillbaka. Jag har skrivit i min blogg vad som hänt mig.
    Jag längtar ut i skogen med kameran. Nu har höstglöden ramlat av träden, nu får jag vänta på
    grönskan. Jag gillar inte vintern, vilket kanske beror på att jag är så frusen.
    Ha det bra!
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen tillbaka till bloggvärlden Viola. Jag har varit in och läst och komenterat på din blogg nu.

      Radera
  3. oj vilken vacker bild på fåglarna!! Är det sidensvansarna det? (fågelnovis det är jag det)
    Vi fick årets första snöfall igår men (tackolov) sen så regnade alltihop bort igen. Så nu har vi samma gamla vanliga blöta igen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är sidensvansar coh det är en lätt fågel att lära sig känna igen. Dom har otoroligt vackra färger och fjädrar som ser helt konstgjorda ut om man skulle råka hitta några från vingarna.
      Här har det varit snö och regn om vartannat i snart två dygn. Det är ovanligt mycket att skotta så här tidigt på året. Det lär komma mer snart.

      Radera
  4. Oerhört vacker bild på sidensvansarna. Det ser ju ut som en tavla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du har chansen så försök fota sidensvansarna. Dom är tacksamma fotoobjekt med sina former och färger.
      Är det så att du är intresserad av foto kan jag rekommendera dig att gå in på Moderskeppets sidor. Där finns många gratisfilmer och så kan man ju anmäla sig till Digital bildbehandling eller Visuell kommunikation, två riktigt bra kurser för den som är fotointresserad, allt på distans och gratis. Den första är mer inriktad på hur du kan använda Photoshop och Camera Raw, den andra är hur man på bästa sätt kan kommunicera med sina bilder.

      Radera
  5. Jag blir alldeles tagen av dina vackra bilder....såååå vackra men menar du att ni har så mycket sn redan.Tydligen har jag missat väderrapporten,hmmm! Undrar om det stämmer som jag har hört....att fåglar kan äta flera gånger sin egen vikt?? Tittar jag på "mina" talgoxar och mesar så verkar det vara så.En stor talgboll försvinner i ett nafs och igår kom en vacker hackspett till bordet.Älskar att sitta och titta på dem,mmmm!
    Apropå biopsin så glömde jag säga hur det kändes...Verkligen inget att vara orolig över för det kändes inte mer än ett vanligt blodprov i armen.För mig var den mest oroande tanken "stället", i halsen! Man känner sig väldigt utlämnad men det går fort och innan man vet ordet av...klart :-)
    Ha en sköööön Måndag vännen,kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi har mer snö än så för det har snöat, och ibland regnat, i två dygn nu. Det är bara att acceptera att vintern är här. Ljusarae blir det i alla fall.
      Det stämmer säkert det där med fåglarna. Skulle tro att dom gör av med mycket energi och behöver täcka behovet.

      Bra att veta att det inte var så farligt med biopsin, ifall man skulle behöva göra det någon gång.

      Radera
  6. Skrev jag måndag?? Jisses,jag fick nog ett hål i huvudet också igår *blink*
    Ha en skön TISDAG,kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör ju inget om det är skönt både på måndag och tisdag. Onsdag var inte så dum den heller.

      Radera
  7. Domherrar å sidensvansar är nog favoritfåglar så vackra.Gör du tavlor du tar så fina bilder.Vi har snö nu också.Hoppas att den blir kvar det blir ju lite ljusare ute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ju prova att skriva ut bilden och se om den gör sig bra i den formen också.
      Hos oss är det dags att plocka fram sparkarna nu. Plogbilen var förbi både i går och i dag, men man får vänta till nästan mitt på dan innan den kommer. Det finns risk för att det kan bli besvärligt på vägarna i vinter eftersom dom inte ska åka ut med plogarna förrän det är ett par decimeter snö. Det blir mer och mer inskränkt service ute på landsbygden.

      Radera
  8. Vilka fina bilder du tagit och speciellt de där spännande spåren på isen.

    Här hörde jag igår något konstigt kvitter som jag inte kände igen. Såg inte fåglarna för de var inne i en gran lite längre bort och jag var inte klädd så jag kunde gå ut. Sen såg jag att de flög därifrån en och en, men avståndet var för stort för att jag skulle uppfatta vad det var för fågel. Men de var ganska små, som talgoxar. Är fortfarande nyfiken och har inte kunnat släppa det och hoppas de kommer tillbaka och att jag har kameran med mig då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske kan du hitta igen fågelsången på P1:s fågelsidor, dom har massor av fåglar där, en jättebra sida. Det är lite knepigt att få bra bilder på fåglar, dom blir lätt mörka mot himlen. Om man inte har ett väldigt bra objektiv förstås. Jag har bara två zoom, det större 55-300 och det räcker inte till alla gånger.
      Hoppas att du lyckas fånga någon av de där fåglarna på bild!

      Radera
  9. Ljuvliga bilder på både fåglar och spår av snömannen. Känns bara lite avlägset med snö och frostiga spår just nu - temp runt +25 och sol...
    Hoppas jag hinner fota sidensvansarna när de plundrar Ariniabusken.
    Beppan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sååå, ni har rymt från frosten och snön! Men det låter inte som om ni ska vara borta alltför länge om du har tänkt hinna fota sidensvansarna.
      Ha det bra i värmen!

      Radera
  10. Hallå Cici! Du är en hejare på haiku. Jag tror att du har smittats av den lilla haikuflugan. Jag tittade i min "fågelbibel" hur stjärtmesen breder ut sig och de flesta håller sig söder om Dalälven. Men det händer ändå att de häckar norrut så en vacker dag har du nog någon i närheten. Otroligt söta! Även här nere är det flockarna med björktrastar, sidensvansar och siskor som dominerar nu. Och någon hade sett 15 sångsvanar flyga förbi. De kom kanske från dig.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, fem av svanarna var säkert familjen från Norrlångträsk.
      Jag kom på mig själv med att försöka snickra ihop en haiku när jag var ute med hundarna på förmiddagen. Man ska nog inte tänka alltför mycket, bara låta det komma. Det kan ju bli en kul ovana.
      Om jag råkar på en stjärtmes ska jag meddela det på bloggen, man torde ju lätt känna igen dom. Söta är dom också.

      Radera
  11. Varsamma justeringar av skärpa, ljus och kontrast räknas inte som manipulering. Ser bilden ut ungefär som du såg den i kamerasökaren kan till och med Naturfotograferna godkänna den, och de är ändå rätt kinkiga när det gäller vilka bilder som får kallas "icke manipulerade".
    Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går efter reglerna som finns på Fotosidan.se och det är ju inte förbjudet att lägga ut manipulerade bilder där men man bör ju tala om vad man gjort. Är det bara ljus, skärpa och kontrast så är det inga problem. Har man dessutom fotat i Raw så måste man ju behandla bilderna, mer eller mindre. På den här bilden tog jag t ex bort en liten kvist som störde nertill på bilden.

      Radera
  12. Du är så duktig på att fota och tar så fina naturbilder Här har Sidensvansarna hushållat med bären för de har lämnat kvar en del i träden kanske att de kommer längre fram och äter upp dem.Uppe i vår tall som vi har framför huset där har de suttit och surrat en hel del sedan de haft kalas de kanske har blivit lite "på örat".Någon berättade om dessa fåglar som hade ätit för mycket av bären att de hittades liggande på marken och sov ruset av sig, så så kan det gå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om bären har frusit och tinat börjar dom jäsa och innehåller då alkohol och sidensvansarna kan bli ganske ordentligt berusade. Dessvärre flyger dom ibland rakt in i väggar och fönster i fyllan och villan, och bryter nacken av sig. En höst fick jag plocka många döda fåglar som flugit in både här och där. Alkoholen kan ställa till det även i djurvärlden!

      Radera
  13. Naturen är vacker oavsett årstid, ilder visar en vit snö som verkar ligga kvar.Sidensvansarna är vackert fotade. Fåglarna som äter sig berusade och förolyckas mot fönster är inte så kul. Spåren i form av snökristaller efter bäver och och andra större djur är också vackra. Vi hade bara litet lätt snöpuder en morgon. Bortsett från en natt och en dags regn o blåst har vi haft delvis skönt med sol. Jag har promenerat 30 min varje dag, men inte idag. Förbereder till helgen.
    Ha en skön helg!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite av snön finns fortfarande kvar när jag skriver det här på tisdagskvällen, men efter blian i slutet på veckan så for mycket. Nu har vi haft en helt annan väderlek, kallt och klart, i ett par dagar, men jag tyckte mig höra något om snö på väderrapporten.
      Den 17:e tar jag tåget till Stockholm och då hoppas jag på fint väder där så att man kan strosa runt på gator och torg.

      Radera