En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 15 oktober 2012

Snö på gång

Det är egentligen alldeles för sent för att börja skriva på ett inlägg men eftersom det inte har funnits tid sen i torsdags så får det bli en snabbis ändå. 

Helgen har varit så där trivsamt kaotisk som den kan vara när barn och barnbarn är här. Dottern och mågämnet har huserat i stora rummet på övervåningen men sina ryggsäckar och allt som ska vara i dom. Sånt som inte ska vara med på den långa utflykten har legat i högar på golvet. Listor har skrivits och upplysningar av allehanda slag har hämtats från nätet.

Så kom son och sonson från Lycksele på lördagen och skulle byta till vinterdäck på gammelsaaben. Det var i sista stund kan man tycka, för på natten till söndagen började regnet övergå till snöblask och det fortsatte även när det blev ny dag. Det var nog måttligt kul att hålla på med däckbyte i det vädret kan jag tänka mig, men däcken kom på i alla fall och det var nog huvudsaken. 

I dag har lyckselelborna återvänt hem och mågämnet likaså så nu är det bara dottern kvar förutom vi fast boende. Gubben och jag alltså. I morgon kväll är det bara han och jag för då har asienresenärerna startat den första reseetappen, den till Stockholm. 

När jag var ute med hundarna i dag på eftermiddagen träffade vi på denna lilla parvel som låg på sidan i snömodden och sparkade svagt med bakbenen. När jag lyfte upp den reagerade den knappt, men den levde och gjorde det tills jag kommit hem men då gav den upp andan. Jag såg att det var lite blod på mina handskar så någon skada hade den även om jag inte kunde upptäcka vad eller var. Alldeles innan den dog kröp det fram massor av små avlånga djur i pälsen på den. Jag undrar just hur dom vet att värddjuret just ska dö? 





22 kommentarer:

  1. Hu så ruggigt det ser ut hos dig!! Men en läcker bild på cyklarna i snön. Vi har inte fått något vitt täcke - ännu. Jag klarar mig så bra utan, åtminstone fram till i mitten av december.

    Här har också varit en intensiv helg med gäst, barn och barnbarn. Det har plockats lingon t o m! en hink och tre plockare fylldes snabbt med stora, ljuvliga lingon. Fantastiskt så här sent på året.

    Den där lille stackars kurren måste ju ha blivit påkörd eller så. Trist öde....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar att jag kunde skriva att snön försvunnit men dessvärre har det bara fortsatt att falla snöslask över oss. Inte kul på vägarna här den närmaste milen runt om oss just nu kan jag tala om efter att ha skjutsat dottern till stan och senare till flyget.

      Den stackars kurren var inte i närheten av någon trafikerad väg utan inne i skogen. Tror snarare på en rovfågel eller annan fiende och troligen hade han fått lungorna punkterade eftersom han liksom gapade och kippade efter luft.

      Radera
  2. Ja nu är det vita på gång! Jag hoppas innerligt att vi får något vitt bestående härnere i söder även denna vinter. Det är mycket bättre än det gråa slaskiga blaskiga murriga som "vintern" här brukar vara. Snö lyser upp och det blir torrt och fint. Folk blir som tokiga när jag säger det....så numera håller jag babblan om det ;-))
    men det är klart har man massor med snö i flera månader så tröttnar man ju på det - det kommer jag ju också ihåg....

    söta lilla Kurre stackarn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig - bättre med torr snö och kallt än mörkt och slaskigt. Nu dröjer det nog ett tag innan vår snö blir av den torra sorten, den är en blandning av regn och snö just nu och bara någon mil ut mot kusten blir det bara regn. Dock mötte vi saltbilen på E4:an i kväll för i helgen var det flera bilar som åkte av där. De flesta i våra trakter har nog hunnit byta till vinterdäck vilket kanske inte alla utmed kusten har gjort.

      Radera
  3. Kan ju var lite i tidigaste laget tycker jag. Regn regn här hos oss. Köpte skinnstövlar. P g a regnet så var vinterstövlarna ned satt till halva priset, fint 600.- nu och fordrat med päls.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju ett go´pris så jag förstår att du passade på. Sen kan det ju vara bra att ha ett par gummistövlar till hands tills vidare.

      Radera
  4. Fy, redan snö hos er. Vi får förhoppningsvis vänta ett tag till på snön.

    Stackars lilla ekorre. Det är konstigt att småkrypen vet när det är dags att flytta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bor man i zon 6 får man skylla sig själv! Men jag trivs bra med klimatet här och det blir trots allt lite ljusare med vitt på backen.

      Man kan hoppas att han inte hunnit ligga där i blötan så länge och lida, den lilla ekorren.

      Radera
  5. Ja nu är vintern snart här.
    Min pappa brukade säga att det skall komma snö tre gånger innan den lägger sig. Och det brukar faktiskt stämma, vi får väl se om det gör det den här gången med.
    Så omtänksamt av dig att ta hand om den lilla Ekorren. Jag tänker att den i alla fall fick somna in varmt mjukt och ombonat, ordnat av en som bryr sig. Det visar på vilken stor djurvän du är.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här var andra gången men jag minns att det var snö då ni hämtade Tova och att det sen blev några riktigt fina dagar innan vintern slog till ordentligt.

      Nu ligger lilla Kurre i en ansk ute på bron och jag har inte riktigt bestämt vad jag ska göra med honom, om han ska få bli till föda för fåglar och andra djur eller om jag ska gräva ner honom. Livet är fullt av mer eller mindre svåra beslut.

      Radera
  6. Hej

    Lilla Parvel djuret hade ohyra och dog av det tror jag..stackarn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessvärre är det nog så att de flesta djur ute i naturen har mer eller mindre med ohyra på sig. Igelkottar till exempel fullständigt kryllar av loppor. Den här stackaren dog nog till följd av skador han fått från en rovfågel eller annan fiende.

      Radera
  7. Brrr, snart ser det likadant ut nere hos oss, bra påminnelse för att plocka fram vad man har i långkallingar och varma sockor. Det gör inget om det dröjer lite än, förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör länge med att dra ett par oveallbyxor över jeansen när jag ska ut med hundarna men i dag tog jag faktiskt på mig ett par silkeskalsonger under jeansen när vi for till badet och senare till stan. Jag avskyr att gå med em massa kläder på mig inomhus.

      Men plocka du fram både kallingar och sockar.

      Radera
  8. Här vid kusten har det bara regnat,men uch det vore bättre med några minusgrader å lite snö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snön ligger från och med Källdal kan man säga och det är ganska sladdrigt på vägarna. En bil stod långt ner i ett dike just i Källdal. Som tur var hade den inte voltat utan såg ut att vara ganska oskadd men jag kan tänka mig att den/de som färdades i den var ganska omskakade innan det blev stopp på ekipaget där nere i diket.

      Radera
  9. Jag gillar snö, åtminstone gjorde jag det i Umeå, allt blev så tyst och lugnt lpå gatorna. Du har full aktivitet, mer än jag faktiskt, men det är så det ska vara. Tråkigt för den lilla ekorren. Eftersom du tog så väl hand om honom till slutet, tycker jag det är lämpligt att gräva ned den.
    Här är inte så kallt +9 och idag tittade solen fram en kort stund. I veckan hade vi brittsommar i flera dagar. Jag brukar ha sidenkalsonger på vintern om det är kallt, men förra vintern räckte det med knästrumpor under långbyxorna. Nu ska jag värma mig med en kopp té, tycker det är golvkallt.
    Ha en fortsatt skön höstvecka!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer att bli betydligt tjockare lager om ben och rumpa längre fram i vinter, för då kommer täckbyxorna fram, så bekvämt att ta av och på beroende på om man ska vara inne eller ute.

      Radera
  10. nu ska du få höra vad det var jag fotograferat för något för temat fantasi.....

    det var borsten på en gatsopmaskin. Stod parkerad på Hornsgatan en dag när jag var ute och klickade på lunchen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ja man kan säga att det var så långt bort från en tandborste man kunde komma!

      Radera
  11. Du är väldigt omtänksam o gullig. Jag får o tar emot hjälp för mina svarta tankar. Jag kommer inte att dö med avsikt. Mitt ansvar som mor o medmänniska är större än min deppighet. Uppskattar dina kloka tankar o är glad över att få möta dig så här i bloggosfären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då känns det lugnare, särskilt med det där att du tar emot hjälp.

      Radera