En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 29 november 2012

Grått

Vintern, som i veckan varit blygrå och knappt släppt igenom något dagsljus att tala om, verkar nu ha bestämt sig för att låta oss frysa. Det brukar vara så i början denna årstid, innan snön och den torra luften tagit över. Några ynka flingor ligger på backen men trots att snötäcket bara är någon centimeter tjockt räcker det för att lysa upp bra nog mycket. Såg på väderrapporten att södra och mellersta Sverige kommer att få rejält med snö och vi bara lite grann. I Frankrike skottade man snö för fullt. Ingen ordning på allting som vanligt.

Det är svårt att hitta fotoinspiration när allt går i grått men när jag var ute med hundarna för en halvtimme sedan kom jag nog på vilket tema jag ska välja till examensuppgiften. Det ska vara tre bilder som ryms inom samma tema, vardera bild i ett orginal och ett som är bildbehandlat. "Låt landsbygden leva!". Vad tror ni om det? Kan det vara något? Det borde vara överkomligt att i min omgivning hitta tre olika motiv som belägger det påståendet. Eller uppmaningen är det väl egentligen.

I dag har jag och K varit på PRO-möte i Fällfors och blivit serverade risgrynsgröt och skinksmörgåsar. Med två Lactrasekapslar som förrätt klarade min mage av både gröten och mjölken och det var riktigt gott. 

Jag känner mig fortfarande lite som en främmande fågel i sällskapet och har lite svårt att bli road av allsång á la 40-tal med dragspelsaccompanjemang. Nog för att spelmannen är duktig, det är inte det, utan mera att allt verkar vara tillrättalagt mera för 80+. Man klagar också över att PRO-skaran krymper och jag tror att man måste tänka om lite grann om man vill ha in de som blir pensionärer nu, modernisera upp hela stuket helt enkelt. Det gagnar inte föreningen att ordföranden ropar ut över hela lokalen att "tacka  vet jag dragspelsmusik, det som spelas på radion nu för tiden är för hemskt!". Nu är inte jag den som har på musikkanalerna utan jag lyssnar på P1 hela dagarna och jag skulle kanske inte gilla all musik som spelas på 4:an och lokalradion men jag är i alla fall uppvuxen med Tommy Steele och Elvis Presley, Everly Brothers, Paul Anka, Ricky Nelson mfl, mfl och jag misstänker att vår generation vill höra den sortens musik när vi sitter där på  hemmet och vill minnas vår ungdom. 




20 kommentarer:

  1. Ursäkta alla dragspelare, det är ett häftigt och säkert svårt instrument att traktera, men jag klarar inte av det. När jag ska börja gå på PRO-möten hoppas jag på Led Zeppelin, Queen och en och annan låt med Steve Miller Band. Plus en himla massa av dagens musik också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du fixar de där träffarna kommer jag dit på studiebesök. Men det dröjer ett tag innan du är där förstår jag.

      Radera
  2. Trist med allt det gråa... Dags för ett rejält täcke med snö nu, både för ljuset och som skydd för växterna innan vargavintern kommer. Läste att kylan är på väg nu.

    Där jag är nu har solen skinit varje dag den senaste veckan. Även om den inte är uppe så lång tid under dagen så är det ju så härligt att se den. Och fantastiska soluppgångar och solnedgångar att njuta av - och fota... Just nu lyser fullmånen in genom matrumsfönstret och solen skickar sina första försiktiga strålar från ngn plats bortom bergen i öster.
    Gissa varför det inte blir nå´t gjort hos mig...
    Har försökt få månen på bild också, men tyvärr kom inte stativet med denna gång heller. Svårt att åstadkomma vettiga bilder utan det.

    Så du har slutuppgiften på gång! Kul!! visst är det lite klurigt att komma på temat/påståendet/uppmaningen. Låt landsbygden leva tycker jag låter mycket bra. Du har ju motiven runt dig!
    Jag valde tre bilder från Lissabon, som jag besökt precis innan slutuppgiften skulle göras - uteliggare i kontrast mot de rika som shoppade på fina gatan.

    Dragspelsmusik kan ju vara riktigt trevligt och njutbart i vissa sammanhang - men förstår att det blir för mycket ibland. Nog måste det till annat också om jag ska ta mig till dessa sammankomster så småningom.
    Visst såg du filmsnutten på den gamle mannen som fick lyssna på sin musik på hemmet?! Underbart....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmed kusten har dom visst fått riktigt ordentligt med snö, här är det det lilla men då och då kommer det en flinga. Kallt har vi så att det räcker det behöver inte bli kallare.
      Kan tänka mig att det är vackert med den låga solen utmed havet och att det lockar till fotograferande. Det är inte så där väldigt lockande att ta fram kameran i det grådask som råder här, men arkivbilderna jag har och som hade passat bra till mitt tema är dessvärre Jpeg-bilder och kvaliteten blir inte det önskvärda när man försöker bildbehandla dom. Så det blir till att fota nya i CR. Inte kossor ute på bete, precis.

      Jag har aldrig varit förtjust i dragspelsmusik, om det inte har varit utomhus. Franskt och sydamerikanskt är godkänt men inte 1-2-3 svenskt. Har tyvärr missat filmen du pratar om, jag ser så lite tv nu för tiden.

      Radera
  3. Vilken häftig bild, den första speciellt. Föll verkligen för den :-). Så snyggt. Kul att se dina bilder, som du jobbat med.

    Temat är perfekt för dig, eftersom du bor som du gör.

    Håller med Marianne om dragspelsmusik och övrig musiksmak också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den fotokritiken!
      Vi verkar vara många som kommer att göra revolution i PRO framöver!

      Radera
  4. Landsbygden är nog så viktigt.

    Personligen känner jag mej ännu inte mogen för PRO men dragspel och folkdans gillar jag skarp.

    Mina bästa Cd:n i bilen är ju Lynn Anderson med My Roses Garden, Lollipopp jerry Williams bl a, absolut 70-tal gillar jag

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bor ju ihop med en person vars musik i stort sett kretsar mest runt dragspel, men det har dessvärre - eller dessbättre, beroende på hur man ser det - inte på verkat mig. Folkdans däremot kan vara riktigt kul att utöva.

      Radera
  5. Nu har vi snö här i Tumba - torr snö och gatorna är inte slaskiga...blir så mycket ljusare. Hela hösten har varit grå.
    Nej sådan PRO kommer jag att bojkotta när det är så dax.
    Temavalet tycker jag låter alldeles utmärkt. Tänk sådan skillnad mellan Norges och Sveriges landsbygd...där är det levande landsbygd. Märks sådan skillnad när man kommer över gränsen hemmavid i norr....mot Hattfjelldal.

    Önskar dig en skön första advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tumba, aha, Botkyrka kommun, i alla fall på den tiden vi bodde i kommunen. Gick på Brukshundklubben i Tumba för många, många år sedan.

      Det är lite lustigt det där att Norge har en levande landsbygd, vilket borde innebära husdjur, men att maten som serveras där inte innebär några höjdpunkter i tillvaron precis.

      Ljusstakar, stjärnor och adventsgran är på plats här nu. Hoppas att er helg också var trevlig!

      Radera
  6. Jag tycker att det känns bra att vi har äntligen fått snö då blir det allt bra mycket ljusare.Jag håller med att man borde spela modernare musik även om jag gillar dragspel men nu kommer ju vi 40-talister och då får det gärna vara lite rivigare musik på våra möten.
    Du tar så fina bilder och temat för ditt examensarbete tycker jag låter som ett bra förslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att PRO-föreningarna kommer att slås ihop så småningom och då kanske det blir lättare att förnya verksamheten. Små föreningar kan bli lite väl personliga ibland och det blir lite av personliga påhopp om man försöker ändra på rådande förhållanden.

      Radera
  7. Grått å trist hela hösten.Vi fick ju snön nu idag å blåsigt värre.Hoppas att det blir fint nu när vi har advent.Elvis ska det ju vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni har fått MYCKET mera snö än vad vi har fått. Blåst spik har det gjort i helgen, men särskilt mycket snö har det inte kommit.

      Elvis får det bli - även om jag höll på Tommy när det begav sig.

      Radera
  8. PRO ja! Inte hör vi till den grupp 80-plussare som sitter där på träffarna.Jag går inte dit.Håller med om att de har fastnat i forntiden när det gäller kraven på program.Kommunen här ordnar en pensionärsträff varje år. Samma sak där. Min mamma 90+ är inte heller mycket för dragspel men min mormor född 1884 tyckte att det var fint minns jag. Här kom första snöeländet igår! Jag kanske måste flytta norrut för att slippa vintern.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste nog ta tjockaste långkallingarna på dig om du tänkt dig hit, för det är kallt. Vi har lite snö, just precis så det lyser upp, inget att skotta direkt, men ett par mil härifrån har det vräkt ner av det vita. Sonen i Staan var visst ut och skottade tre gånger i söndags.

      Kanske jag får slå mig ihop med några av de yngre PRO-arna och skriva ihop något till nästa möte, men jag har en känsla av att det inte kommer att falla i god jord.

      Radera
  9. Hej, jag blir lite full i skratt när jag läser om PRO. Min väninna och jag gick med i fjol, vi hoppades att det skulle finnas en del roliga aktiviteter och kurser som vi kunde gå på.
    Så gick vi på vårt första möte. Vi blev presenterade, servades kaffe med kaka och sedan så börjades presentationen av höstens program. Då var det en bokläsarklubb, men vadå bokläsarklubb vi har biblioteket 5 min ifrån där vi bor.
    På programmet fanns det en del möten som handlade om olika bank och försäkringstjänster, men herregud inte behöver PRO hålla möten om sådant, det kan man gå till banken och få reda på.
    Ja så var det en äldre herre som var alldeles salig när han berättade om penisionärsdansen på torsdagseftermiddagar.
    Sedan blev det underhållning av två 75-80åringar som sjöng gamla låtar från 30-40talet.
    Min väninna och jag kände att där hörde vi inte hemma. Vi gör en massa saker tillsammans utan att behöva vara med i PROs avdelning i Malmö.
    Men en sak som är bra, deras tidning,Pro-penisionären, den prenumerar jag på.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, så träffande du beskriver det. Jag håller med dig om att tidningen är en fullträff och kanske man ska dra igång en diskussion i den om hur möten och aktiviteter ska bedrivas i framtiden. Annars finns det risk att PRO självdör så småningom.

      Radera
  10. Håller med angående PRO, bara tidningen som är bra :)
    Jag får nästan ångest av att läsa utflyktsprogrammet haha. Gillar musiken från 60-talet och vill inte lyssna på dragspel och spela bingo hela tiden.
    Både gubben och jag planerar att gå ur PRO.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror i o f att det kan vara bra att vara organiserad även efter det att man har lämnat arbetslivet men det gäller för de enskilda föreningarna att dom inte stagnerar utan följer med tiden och inser att de yngre pensionärerna kan ha helt andra intressen än vad de äldre har. Sen gäller det förstås att man som enskild medlem engagerar sig och gör sin röst hörd, vilket kanske inte är så lätt när man kommer som ny till en förening där de flesta varit med i en eller flera årtionden. Jag ska fundera på hur jag ska göra framöver, fortsätta att vara med eller gå ur.

      Radera