En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 1 november 2012

Halka och snedsteg både här och där



När man vaknade på tisdagsmorgonen var det tveksamt om det var rådigt att ge sig ut på vägarna. I byn var det oplogat efter nattens snöfall och på väderrapporten låg det en klass 1 varning över vårt område. Vid kusten skulle det regna... Efter en kort telefonkonferens med de andra gymnasterna beslöt dagens chaufför att vi skulle göra ett försök i alla fall. Hon ringde efter en stund och hade då provkört runt byn, mött plogbilen och trodde nog att det skulle gå bra. Så vi packade in oss i bilen och for. Då hade snöfallet övergått i regn. Vägarna var i alla fall plogade i ena filen och S körde lugnt och tryggt så vi kom fram som vi skulle. Det var nästan värre väglag på hemvägen för då var det mera iskana över det hela, men även det gick bra.

Natten till onsdagen bjöd på snöfall även den och nu började det vara besvärligt för lilla Helen att ta sig fram i spåren. Hon hinner inte många meter innan hon blir som en snöboll hela hon. Nej tacka vet jag kallsnö, den fastnar inte i hundarnas pälsar. Den tynger inte heller ner grenarna på buskar och träd så att dom bryts av. Syrenen nere vid ladan räddade jag nog i sista stund. Jag gick runt med krattan och slog av snön på syrenerna, buskar och äppelträden. Skuggmorellen,den lilla kämpen, är däremot förlorad. Snön har bräckt den i tre delar så till våren blir det till att gräva upp den.
Poppeln med alla sina rotskott står däremot rak och säker, inga grenbrott där inte. Sparkarna har fått komma fram efter sin sommarvila och jag tog premiärturen i dag med hundarna. Det är verkligen ett superbt fordon när väglaget känna halt och osäkert.

Dottern och P har nu lämnat Singpore och farit vidare till Vietnam där dom ska resa runt under nästan en månad. Jag hoppas att det ska gå lika bra att maila  och FB:a därifrån som från Singpore.

För några dagar sedan hörde jag i P1 om ett par föräldrar som fått tillstånd att undervisa sina barn i hemmet. Man kan ju tro då att barnen i fråga lider av några allvarliga sjukdomar eller åkommor men så var icke fallet. Nej dom var strängt religiösa judar som var tvungna att be flera gånger om dagen, gå klädd i särskilda kläder och frisyrer och riskerade att bli retade av skolkamraterna. Man tar sig för pannan! Vad tänkte politikerna på som tog ett sånt beslut? Hur  många andra religiösa fanantiker kommer nu att stänga in sina barn i hemundervisning i sin ängslan över att dom ska påverkas av den hemska omvärlden? Läs mera här: Barns rättigheter.


Ni ska inte tro att det är myggfritt bara för att snön ligger djup över vår nejd. I dag mötte jag flera av den här sorten som verkade trivas alldeles utmärkt på snön. Jag vet inte vad det är för sort av alla tusentals som finns, men jag chansar på att kalla dom för vintermyggor. Visst är den fin?



18 kommentarer:

  1. Hoppsan vad snö som kommit hos er! Kanske har jag sagt det tidigare att jag gillar vintern.

    Insekten där kan endera vara en snöslända eller en bäckslända. Jag tror att det är en bäckslända därför att vingarna ligger tätt mot kroppen, men det är ju alltid svårt att artbestämma något utifrån en bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset om insekten! Den är ju kanske dubbelt så stor som en vanlig stickmygga och har vinarnan pressade parallellt mot varandra, på högkant alltså, inte liggande ovanpå ryggen, och flyger lågt.

      Radera
  2. Vad modiga ni är som åker så pass långt på det föret.
    Här har vi som ingen snö ännu.
    Det är ju hemskt det med barnen, dom skulle nog ha det trevligt med andra barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som grannen S säger: Ska man kunna bo här ute på landsbygden måste man kunna ta sig fram i de flesta väglag. I morgon är det min tur att köra.

      Radera
  3. Aj aj, är det detta som väntar öven oss här i "södern"? Men vackert är det - och det finns ju icebug! Om det är en sådan bug på bilden din vet jag inte :D


    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte bara sparkarna som kommit fram ur förråden utan även icebugsen. Jag är fortfarande tacksam för tipset från dig.

      Radera
  4. Hellre skulle jag ta snö, sol och fem grader kallt nu än det vädret vi har, ösregn hela dagarna. Men visst gäller det att ta det varligt på vägarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De senaste dagarna har det varit lite av varje i fråga om vädret, men i kväll är det stjärnklart och kallt.

      Radera
  5. Man kan ju fråga sej varför dom finns i det här landet om dom inte ville leva med i vårat samhälle utan isolierar sig. Varför är dom här!


    Religionen har ju sannorliken ställt till det i alla tider för människor.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara hålla med dig i de här frågorna.

      Radera
  6. Ni verkar ha fått betydligt mera snö än vi har utmed kusten, här regnar det mest den snö som kom har delvis försvunnit och det är fruktansvärt blött och halt.Det blir i alla fall fina bilder med snö i träden och insekter det har även jag mött på mina promenader och höjt på ögonbrynen av förvåning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skiljer ju en klimatzon mellan oss även om det inte är så många mil. Det märks särskilt tydligt höst och vår.

      Radera
  7. Hellre snö och några minusgrader än regn och isiga vägar!!
    Synd på din skuggmorell!! Blötsnön kan verkligen ställa till det i trädgården. Man få hålla koll på träd och buskar och rädda det som räddas kan....

    Gripande artikel om barns rättigheter och de oförrätter vissa utsätts för av sina föräldrar. Dessutom sanktionerade av vårt rättsväsende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blött väder är det nog inte många som gillar men vi har fått smaka på det här också några dagar, även om det börjat slå om mot kallt nu igen.

      Jag förundras verkligen över myndigheternas beslut när det gäller dessa barn. Jag hörde en intevju med den äldsta flickan i familjen. Snacka om att vara hjärntvättad! Varför inte flytta till Israel där det redan finns fundamentalister?

      Radera
  8. Så mycket ljusare det blir ute när snön kommer! Här i Stockholm är det grått och trist ute så jag ser nog fram emot lite snö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snö gör det absolut ljusare och man drar inte in en massa skräp. Bara det håller sig på en rimlig nivå. Jag är inte säker att maken klarar av att skotta snö på taken denna vinter.

      Välkommen till min blogg förresten! Nu blir jag förstås nyfiken och måste göra en svarsvisit.

      Radera
  9. Oj, så mycket snö ni fått redan. Och jag föredrar snö framför det här regnblasket vi har här. Snön gör att allt blir ljusare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men nu har det mesta töat bort, dessvärre.

      Radera