En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 12 november 2012

Inga nyheter är goda nyheter

Så har det gått en hel vecka sedan förra inlägget - igen! Det är kanske så här det kommer att vara ett tag, trots att jag tillbringar mer tid än någonsin framför datorn. Det skyller jag förstås på kursen jag går, eller kanske på att min hjärnkapacitet inte är stor nog utan kräver ständiga övningar och repetitioner.

I helgen hade vi i alla fall besök av Yngresonen, Elsa och Lisa och då får man förstås ägna sig åt dom och inte åt datorn. Man får också låta morgonprogrammen på radion vara till förmån för barntv. 
Elsa och mamma A var ju till Köpenhamn nyligen för att hälsa på Ingrid och Troels, våra underbara danska vänner, och med sig tillbaka hade dom bland annat två askar handgjord choklad. Den ena asken var från Ingrid och Troels, den andra från A och Elsa. Det här är en sån där choklad som man liksom inte kan räkna till kategorin snask utan till delikatesser, och dom ska avnjutas lite i taget och långsamt. Mmm.

Några stora händelser har väl inte passerat sedan sist och lika bra är väl det. Nu tänker jag förstås på vad som händer i vår lilla värld och inte i den där stora där den ena katastrofen efter den andra sker. Vi håller ett öga och ett öra mot den asiatiska delen, särskilt Vietnam, men det verkar lugnt där också och dottern hör av sig på FB då och då och verkar ha det riktigt bra. Gott för dom.
En nyhet denna dag var att solen plötsligt behagade titta fram på eftermiddagen, Det känns dom om det var länge sedan. Den vita fina snön är ett minne blott efter dagar av plusgrader och regn. Svinhalt är det där man minst anar det och hade jag inte haft stavarna med mig i dag hade jag druttat omkull minst fem gånger. Den första innan jag ens hunnit fram till grinden. Nu hade jag kängorna och inte icebugsen på fötterna, dom brukar jag inte ha när jag ska gå i skogen men jag får kanske tänka om. Och sätta en cykelhjälm ovanpå vintermössan.
Nu råder mörkrets tid. Redan vid tretiden på eftermiddagen är det i det närmaste svart ute och det hade suttit bra med snö som ljusar upp så fint. Det behöver nödvändigtvis inte bli till i morgonbitti när vi ska till badet och helst ingen snöstorm före söndagen eftersom jag ska ta tåget till Stockholm sent på lördagskvällen. Jag ska dit för att träffa mina systrar, träffa tre gamla klasskamrater, gå på soppteater och helst tre, fyra fotutställningar. Sen har jag ett uppdrag från K men det får vara hemligt än så länge. Men vet aldrig vilka som läser bloggen.

Sista bilden lägger jag ut särskilt för några som brukar läsa bloggen, dom brukar bli glada när bilder av det här slaget dyker upp.



18 kommentarer:

  1. Vilken härlig bild. Tack Cici.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid roligt om man kan glädja någon! Även O-kända.

      Radera
  2. En skön fåtölj, god choklad + och senaste numret av Fotosidan = hög mysfaktor!! Detsamma gäller förstås besök av härliga småtjejer... :-)

    Även om du inte är alltför flitig här på bloggen ser jag att du är desto flitigare på annat håll - Fotosidan!! Visst är det intressant och givande att titta på bilder. Vet inte hur många timmar jag suttit och kikat och funderat - och lärt mig en hel del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo nog är det lätt att fastna på Fotosidan och egentligen har jag inte tid med det nu men jag får väl säga att det är praktik som ingår i kursen - även om bilderna där inte är särskilt bildbehandlade.

      Radera
  3. Mmmmmm....håller med om att sån där choklad ska avnjutas med alla sinnen.

    Barnbarn hos dig också i helgen, ser jag. Det är verkligen mysigt att få rå om dem då och då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sista chokladbitarna åts upp i går kväll så vi har varit riktigt sparsamma med delikatesserna.
      Barnbarn är ju livets efterrätt sägs det så dom njuter vi också av förstås.

      Radera
  4. Gott med härlig choklad,bloggningen har avtagit här också,tråkigheter är inget att blogga om,det känns mest så nu för tiden.När Alvin är här blir det också mycket barnprogram så klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Energin går lite på sparlåga den här årstiden men vi får hoppas att den kommer åter när det blir ljusare tiden.

      Radera
  5. Din hjärnkapacitet är det med all säkerhet inga fel på och dina bilder är så fina! Speciellt det första svartvita, på sötnosarna !!! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gökboet, lite pushning behövs alltid!

      Radera
  6. Underbart med en träff av vänninor i huvudstaden. Den vackraste !
    Kan du behöva efter all pluggandet.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den stad jag är uppvuxen i men som jag sällan, för att inte säga aldrig, längtar tillbaka till. Men vacker är den!

      Radera
  7. Åh, är det skridskois? Det längtar jag efter har nere där det är stupmörkt kl fyra. Skulle ljusa upp tillvaron med lite snö. Och passa dig för halkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte det är tillrådigt att ge sig ut på isarna efter mildvädret som var, men jag såg faktiskt en bild i Norran om en isseglare. Vi längtar också efter snö nu eftersom den har försvunnit. Men den kommer nog endera dagen.

      Radera
  8. Det där känner jag igen, utan att jag går nån kurs. Man tillbringar timmar vid datorn (i mitt fall mest med Traderaauktionerna), men det blir ändå inget gjort.
    Vackra bilder bjuder du på.
    Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man svårt att få tiden att gå ska man sätta sig framför datorn, alldeles riktigt. Och absolut livsfarligt är det att lämna något på spisen för att "som hastigast" kolla om man fått mail eller om det hänt något på FB!

      Radera
  9. Mmmmm. Vad gott med riktig choklad!
    Hoppas du får det trevligt och roligt i huvudstaden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara stor skillnad på choklad och choklad. Nu är den i alla fall slut för den här gången.
      Det blir säkert både trevligt och roligt i Stockholm men jag vet att jag, oavsett var jag befinner mig, längtar hem på tredje dagen. Men det tänker jag inte på nu, nu tänker jag bara på allt trevligt jag ska uppleva.

      Radera