En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 25 november 2012

Mera storstad

Den här stolta kissemissen ligger och bevakar tunnelbaneperrongen i Kristineberg. Den är i brons och betong och heter "Resande med djur" (här detalj) och konstnären är Carina Wallert. Varje gång vi systrar passerar geparden går vi fram och stryker den på nosen och säger att vi inte skulle ha något emot att ha den i våra egna trädgårdar. 
Ett besök hos syster G brukar innehålla en promenad och visning av Kristinebergs Strand och Hornsberg Strand som går utmed Ulvsundasjön. I det senare området byggs det för fullt och det är både bostads- och kontorshus. Utsikten över sjön är fin men det är bara de yttersta av de höga och tättbyggda husen som kan ta del av den.

Mitt i all nybyggnation i det före detta industriområde är det ett av de gamla husen som fått stå kvar och det är Stora Bryggeriet som uppfördes i slutet av 1800-talet med stadsarkitekt Gustav Lindgren (!) som formgivare. 1975 tog ett dotterföretag till AB Stockholmsbryggerier - Kabi-Vitrum - över lokalerna och därefter andra företag som Pharmacia och Pfizer. Just nu har Octopharma sin verksamhet här. Oavsett vem som huserar innanför väggarna så är byggnaden otroligt vacker och man blir glad över att det får stå kvar.
Affisch för Stora Bryggeriets "Salvator öl" av Caleb Althin

Här syns samma byggnad  från norra sidan där man ersatt en antagligen riven del med en glasvägg som blir som en enda stor spegel. Ganska snyggt, faktiskt. Från sidan ser man in i industrilokalen.

Vi hann också med ett besök på Galleri Kontrast, ett fotogalleri. För att komma dit tar man enklast tunnelbanan till Slussen och går ett kvarter upp mot Hornsgatan, inte långt alls. Hornsgatan verkar för övrigt vara ett riktigt blåshål, så lång den är. Den blir väl som en vindtunnel mellan vattendragen som omger Söder. Jag var glad att det var 7+  när vi stretade fram längs alla matserveringar, konstbutiker, gallerier och övriga butiker innan vi till slut tog en buss mot Kungsholmen.

Det var inte långa stunder vi tillbringade i syster G:s lägenhet men någon gång hann vi pusta ut där innan vi gav oss ut på nya stadsvandringar. Trots att huset där hon bor ligger nära Essingeleden, tunnelbanan och dessutom har brommaflyget som passerar rakt över på låg höjd ligger det idylliskt inbäddat med parker på två sidor. Inte helt fel om man nu envisas med att vilja bo centralt i storstaden.


Så var det dags för systertrion att skiljas för denna gång. Syster N tar tåget mot Göteborg och jag det som går mot norra landsdelen och syster G stannar kvar där hon är. Fast hon följer förstås med till tåget och vinkar av oss. Tack för den här gången!



10 kommentarer:

  1. Himmel så aktivt ditt besök i storstan var, och jättefina bilder som vanligt. Jag gillar verkligen glasväggen som blir en fin brytning till den gamla delen. Tack för rundturen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte så ofta jag hälsar på i Stockholm och inte blir det så många dagar åt gången heller så det gäller att planera in vad man vill göra.

      Radera
  2. Det är fint att de sparar gamla byggnader och gör något nytt av det. Så glasväggen är häftig, istället för en tråkig putsad fasad utan fönster, som det oftast var förr.

    Du hann med den hel del och jag förstår att du tyckte det var skönt att komma hem till tystnaden igen. Så känner i alla fall jag, när jag varit inne i en stad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar säga, och det är faktiskt sant, att på tredje dagen börjar jag längta hem. Ordspråket "Borta bra..." är väldigt sant för min del.

      Radera
  3. Du har hunnit med mycket på din resa till systern som vanligt,trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är jobbigt att gå på asfalt och stenläggningar så fötterna börjar längta efter mjukare skogsmark ganska fort.

      Radera
  4. Hej Cici. Nu har jag beundrat dina Stockholmsbilder. Jag är född i Högalids församling (såg bilden på kyrkan) men familjen flyttade ut till Österhaninge när jag var tre år. Jag tror att jag ska skriva lite om mitt "Stockholmsliv" i något kommande bloggavsnitt.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen då har du dina rötter på "rätt" sida om stan! Jag har bott i Årsta, Björkhagen, Bagarmossen och Skarpnäck innan jag flyttade hemifrån. Jag ser fram emot dina stockholmsminnen.

      Radera
  5. Trevligt att du botaniserat i mina hemtrakter! Hornsgatan är lite av ett blåshål. Men trevlig ändå med alla småbutiker. Och nu är trafiken inte lika intensiv, som för några år sedan.

    SvaraRadera
  6. Hornsgatan är mycket trevligare nu än jag minns den från min ungdom. Det beror nog både på den minskade trafiken och småbutikerna. Den har fått en helt annan karaktär, blivit personligare.

    SvaraRadera