En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 17 november 2012

Rena natta


Det är lite svårt att förstå att det ännu är drygt en månad kvar dagar som blir kortare för det känns som om dom redan nu är så korta dom någonsin kan vara. En mulen dag som denna börjar det skymma redan klockan två, det finns liksom ingen marginal kvar att ta av kan man tycka. Då återstår morgonljuset att ta av, det vi sjusovare kallar morgon. Det arbetande folket, dom här i byn som är på sin arbetsplats klockan halv sju har inget ljus när dom kliver upp.

I går morse klev faktiskt jag också upp då mörkret rådde. En gång i månaden, alltid på en fredag, behöver Yngresonens familj hjälp med barntillsynen och det är något jag gärna ställer upp på. När jag for i går morse var det både mörkt och halt. Så pass att till och med bilarna på motorvägen höll sig omkring 90. Jag trodde att det kanske skulle vara mera vatten än is på backen i stan men det var nästan tvärt om och jag höll på att sätta en rova det första jag gjorde när Lisa och jag skulle gå på stan på förmiddagen. Undrar just hur många ben- och armbrott lassa fick in i går?

Jag har sen ett tag tillbaka haft ett extern hårdminne stående i bokhyllan och innan dottern for till Asien köpte hon hit en USB-kabel som fattades. Då upptäckte vi att det även behövdes en elkabel. Nu skulle jag passa på att införskaffa den där kabeln när jag var till stan och med Lisas hand i min klev vi in på clas ohlson för att ordna den lilla detaljen så att jag äntligen skulle kunna säkerhetskopiera alla mina bilder. 

Det visade sig att just den kabeln jag behövde skulle kosta så pass mycket att det var en bättre investering att köpa en helt ny hårddisk, en som inte var större än en plånbok men rymde 500GB, och inte ens behövde någon elkabel. Den jag hade hemma var stor (och tung) som en tegelsten och rymde bara 350GB. Redan i går kväll kopierade jag in mina foton och har nu alla mina bilder i ett nätt format som jag kan ta med mig ner till Stockholm. Om det skulle vara så att systrarna får tid och lust att se några av bilderna.

Hela huset är städat, alla blommorna vattnade, sängarna vädrade och bäddade, hundarna kammade och kloklippta, kylskåpet välfyllt och resväskan packad. Det är bara självaste jag som behöver städas upp innan allt är klart inför stockholmsresan. Tåget går inte förrän tio i elva i kväll - natt- så det är ännu gott om tid.

Jag har till och med hunnit läsa "läxan" vi fick i tisdags då vi startade en studiecirkel i Bygdegården. Cirkeln ska läsa "Breven från Bertil"och diskutera omkring det. Boken är en redigering och sammanställning av Maud Webster, en sondotter till Bertil Teglund från byn Djupfors, en by inte så långt härifrån. Bertil brevväxlade under 1970 och -80-talet med K-G Gilstring som samlade in folkminnen från hela Sverige, och i breven finns många berättelser om seder och bruk från dessa trakter.

I torsdags kom lektion 9 i Digital bildbehandling ut och med den examensuppgiften för att slutföra kursen. Det känns som om jag har mycket repetitionsarbete och övningar framför mig innan jag tar mig an den uppgiften och det är ju heller ingen brådska. Inlämningsuppgift 2 blev i alla fall godkänd så än så länge har jag hängt med.

Nu ska jag kolla på SJ:s sida att det inte hänt något uppseendeväckande på norra stambanan, sen ska jag ställa mig i duschen och polera upp mig lite. På torsdag morgon står jag åter på perrongen vid Jörns station och har förhoppningsvis en man som kommer och hämtar mig där.

Ha en bra helg!



10 kommentarer:

  1. Ja nu är det mörkt särskilt när dimman ligger tät och man måste ha lyset på hela tiden tur är väl att det inom några veckor vänder.Oj så trevligt det låter med studiecirkeln det skulle jag också vilja att det startade här jag får väl ge förslag till vår Centrumhörna.
    Jag får önska Dig en trevlig resa ner till södern du kommer säkert att få några trevliga dagar där.

    SvaraRadera
  2. Usch, ja, det är några tunga veckor som ligger framför oss nu, så det passar väl rysligt fint med en "södernresa" innan det totala mörkret lägrar sig över dina delar av landet? Fast inte är det ljus här heller. Några fjuttiga timmar om dagen känns det som. Men samtidigt är det lite småmysigt att kura skymning (eller varför inte gryning) med tända stearinljus och så där. Allt har sin tid, och vintern den har halva året - känns det som för det mesta ;o)

    Trevlig resa!

    SvaraRadera
  3. Du har nog redan åkt,trevlig resa ändå önskar jag dig

    SvaraRadera
  4. Kanske är du här och tittar när du är i STockholm - där jag finns! Men du har väl inte tid å träffa mig över en kopp kaffe på sta´n någonstans. Skicka en mail isåfall till pysselfarmor@yahoo.com

    och bilderna är , trots mörkret, urtjusiga!

    SvaraRadera
  5. Ha det så trevligt på resan och hoppas att tågen fungerar. Det har ju varit en del trassel under veckan(som vanligt).
    Kram,kram /Kerstin

    SvaraRadera
  6. Fantastiska bilder av himmel i olika skepnader.

    Önskar dig en trevlig resa.

    SvaraRadera
  7. Vilka fantastisk vackra bilder. Ha det så gott.

    SvaraRadera
  8. Underbart vackra bilder! Hoppas du får en bra vistelse här i Stockholm. Gårdagen var trist vädermässigt men idag har ju tom solen visat sig en stund :)

    SvaraRadera
  9. jättefina fotos!
    Hoppas tågen håller tiden!
    Har det så trevligt i stan

    margareta

    SvaraRadera
  10. Jag gillar dina foton. Jag går samma promenader varje dag och det är inte mycket till natur. Ibland längtar jag ut till landet och vi får gärna låna sonens stuga. Jag är lite bekväm av mig så det är med blandade känslor - det är omodernt - jag funderar på om vi ska åka dit några dagar.
    Hoppas du har det fint i den stora staden. Det är trevligt att vara där, men jag tycker alltid att det är skönt att komma hem - det är lite "mindre" här.
    Vad flitig du är med dina kurser. Just nu känner jag mig lite instängd. Jag har inte så mycket ork. Jag har börjat spela bridge igen, men det är tröttsamt att sitta i fyra timmar, varav kafferast en kvart.
    Jag ska inte gnälla, det går ju framåt. Tänk att ett så litet kryp kan däcka en människa.
    Du är väl hemma när du läser detta. Välkommen hem säger jag och
    ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera