En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 10 december 2012

Foton och böcker - dock inte fotoböcker


Jag sitter här framfär datorn och våndas bland mina bilder. Vilka ska jag välja, vilken bearbetning är bäst av just den bilden? Som om det spelar någon roll. Antingen blir dom godkända eller så blir dom det inte. Och? Bilderna jag tagit i dag har dock inget med fotokursen att göra.

Det är tur att man har hundarna som måste ut mellan varven annars skulle man väl aldrig komma sig härifrån. Tur också att både K och jag blir hungriga emellanåt så att jag måste ställa mig vid spisen och laga till något. I kväll blev det stekt fläsk och makaroner, skivad sötpaprika och surkål. Som lite kvällsfika kunde jag bjuda på en skiva mjuk peppar kaka som jag bakade i eftermiddags. Hela huset fylldes av juldoft när kakan stod i ugnen och gräddades.

Lite juligt har det blivit utomhus också nu när vi fått lite mera snö. På vägen genom byn går det ganska bra att sparka nu men på grusvägarna är det sämre, där blir det tvärstopp emellanåt och då gäller det att inte ha för hög fart för då finns det risk för att man gör en volt över sparken. En spark kan verkligen tvärstanna.
I morgon är det dags för vattengympa igen. Dagarna går så fort, jag tyckte att det var tisdag nyss. Vår bussige badmästare, eller vad man nu har för titel när man basar över ett badhus, förlängde terminen med ytterligare en gång, så det blir inte sista gången i morgon utan den näst sista. Han måste gilla oss. Eller så vill han förbättra statistiken över besökare det här året.


Några böcker jag läst av de senast inköpta:


SpinnsidanSvartvintern
Två av Marianne Cederwalls böcker, två mycket lättlästa, lite småspännande men kanske inte något som Nobelpriskommittén kommer att grubbla över. 


Vad jag älskade
                                                   Siri Hustvedt: Vad jag älskade

Man kan ju säga så här. Det finns böcker och det finns BÖCKER. Den här hör till den sista kategorin. Man får gärna vara lite konstintresserad eftersom det finns en del långa texter om det, men annars innehåller den kärlek, psykologi och gastkramande spänning. Det är ingen deckare, inte heller en thriller i den vanliga bemärkelsen, men det är en bok som innehåller mycket känslor och ett intelligent språk, väldigt välskriven. En författare jag kommer att leta efter i bokhyllorna.
Vill ni se lite mer vad dom handlar om går det ju alltid att googla.

Dags att gå ut med hundarna för sista gången den här dagen.



11 kommentarer:

  1. Hej Cici
    Siri Hustvedt låter mycket intressant.
    Jag ska kolla på biblioteket.
    Tack för tipset.

    SvaraRadera
  2. Du bor otroligt vackert!
    Böckerna ska jag tjuvläsa lite i när jag är i bokhandeln nästa gång så får vi se om de får följa med hem också. Mycket hänger på språket tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Cederwallskans böcker har jag läst (ja, lyssnat på då, om man ska vara petig) med stor behållning! Som du säger, så är det ingen litteratur som kommer att tilldelas något Nobelpris, men underhållande så det förslår. Bra så, för det är ju inte alla gånger man orkar med något som kräver att hjärnan är inkopplad med alla kretsar ;o)

    Ni ser ut att ha fått lagom med snö för att julen ska bli riktigt julig i år. Även i Åbo är det precis så där så det räcker, både av snötäcke och kyla. Vad snömängderna därhemma beträffar vill jag inte ta ut eländet i förskott, för skotta blir det garanterat när jag väl får återvända till "Rucklet". Fast goda vänner har faktiskt rapporterat att de sett till så att jag åtminstone ska slippa in till huset utan att behöva pulsa i meterhög snö. Humanismen lever således, och för det är jag oerhört tacksam.

    SvaraRadera
  4. Snart har du fixat slutuppgiften ska du se - och slipper våndas...!
    Bästa idéerna brukar komma när man gör något helt annat än stirrar på bilderna - bakar eller går ut med hundarna t ex.
    Jag hade föresatt mig att vara klar till 1 juni. Hade inte mycket annat i tankarna en period. Men vilken härlig känsla när allt är färdigt!

    Vintrigt vackert hos dig! Får titta på bilder på snö några dagar till. En stor fördel är ju att det blir ljusare med det vita täcket. Här finns inte ens en gnutta, klockan är över 10 på f m - och ännu mörkt! Jag är så påverkad av denna brist på dagsljus. Känner mig riktigt låg. Skönt att det vänder snart....

    Tack för boktips!

    SvaraRadera
  5. Du har så rätt - en spark kan verkligen tvärnita. Har ingen spark numera men minnen från ungdomens stundom isiga väg till bussen och den skarpa kurvan. Där gällde det att hålla tungan rätt i mun.
    Tack för tipset om Marianne Cedervall, hon kan kanske vara något för bokcirkeln. I den behöver vi både böcker och BÖCKER. Undrar om jag törs föreslå Hustvedt också?

    SvaraRadera
  6. Tack för boktipsen!
    Marianne Cedervall har jag inte läst, trodde jag läst ALLA som skriver i gotlandsmiljö, det har tydligen blivit jätteinne att göra det.
    Du har samma vintriga väder som oss.
    Gubben har hand om sparkkörningen nu (vi har bara en), han behöver den som stöd på promenaden. Men här är föret bra, ingen som sandar och rejält med packad snö.

    SvaraRadera
  7. Spark har jag inte sparkad sen - ja jag vet faktisk inte. Men, den färden fick ett plötsligt slut då någon hade grusad på vägen.

    margareta

    SvaraRadera
  8. Så fina vinterbilder du har fotat det är som fina vykort.
    Marianne Cedervalls böcker har även jag läst eller rättare sagt lyssnat på och tyckte väldigt mycket om dem,jag har lyssnat på tre stycken vet inte hur många som hon har skrivit.
    Jag förstår att det blev en härlig doft i ditt kök när du bakade den mjuka pepparkakan det var länge sedan jag gjorde någon sådan kanske att jag borde baka en nu då det dessutom snart är jul.

    SvaraRadera
  9. Tack för boktipsen, den sista verkade intressant och den har jag skrivit upp på min boklista.

    Underbart ljus i dina bilder, så kalla de ser ut, men fina.

    SvaraRadera
  10. Har en bokslukarperiod nu. Har läst några lättsamma böcker av Nora Roberts. Cederwalls böcker var också lättsamma och perfekta att läsa några kapitel innan jag somnade.

    SvaraRadera
  11. Hej,
    Nu hitae jag inlägget om böckerna. Jag har nyligen läst Marianne Cedervall och de var underhållande och lättlästa. Av Siri Hustvedts böcker har jag bara läst en, "Sommaren utan män" och den var hyfsat bra. Hon har en mycket speciell stil. En av hennes första böcker handlade om hennes sjukdom, Någon sorts nervsjukdom eller neurologisk sjukdom, hon fick kramper. Hon anses vara en mycket skör person. Jag ska absolut leta reda på "Vad jag älskade", hon är en spännande författare. Jag tycker mer om hennes mans böcker. Per Auster.
    Oj vilken utläggning. Nu ska jag sätta på musik, tända ljus och njuta. Först nästa vecka ska jag göra min matlagning till jul:gravad lax o inlagd sill.
    Ha det gott i Adventstider!
    kram

    SvaraRadera