En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 21 december 2012

Julrött

De här vackra amaryllisblommorna lyser inte upp vårt kök i dessa juletider, dom fotograferades i januari och hörde alltså förra julen till. I år kom jag på för sent att jag skulle ta fram lökarna så dom har inte hunnit halvvägs ännu, har inte ens några blomstjälkar i sikte. Några nya har jag inte heller köpt så vi kanske får klara oss utan julblommor denna jul. Det går säkert smärtfritt.

Däremot är inte de röda rodnader som slagit ut på min högerhand och arm helt smärtfria, tvärtom, men framför allt kliar det något infernaliskt. Det började natten till onsdagen med klåda på tummens ovansida och jag sa till K på morgonen att någon måste ha bitit mig under natten. Krafs, krafs.
 Jag kliade på under onsdagen och tänkte väl inte närmare på det men så eskalerade klådan under natten till i går och på morgonen såg jag att nedre delen av tummen var lite röd och svullen samt kändes varm och det blev allt värre under dagen. I natt hade jag fått en kliande fläck högt upp på armen ganska nära armhålan, klådan, rodnaden och svullnaden hade gått en bit ner på armen och ut på handen så då kändes det som om det var dags att ringa vårdcentralen. 

Jag trodde att det skulle vara svårt att få komma dit den här sista dagen före julhelgen men fick en tid klockan två. Det blev till att snabba på eftersom jag hade ärenden att uträtta i stan innan dess, och till min förvåning hittade jag julklapparna jag skulle köpa direkt innanför första butiksdörren jag klev in igenom och fick dessutom hjälp av en trevlig anställd. Det blev till och med tid över att besöka både Maxi, där jag genast hittade födelsedagspresenten till Elsa. Däremot hittade jag inte de karamelliserade mandlarna från Nöttefabriken som jag letade efter men det må ju vara.


Syster Ingrid på vårdcentralen blev mycket förbryllad över hur min hand och arm såg ut och man kom från labbet och tog en snabbsänka och kollade tempen men allt såg bra ut där, så till sist släpade Ingrid in en läkare för konsult och han var väl också lite grubblande men misstänkte att det var en streptokockbaserad infektion och skrev ut penicillin. 
Allas vår syster Ingrid på vårdcentralen avslutade besöket med att säga att hon tyckte att det var roligt att jag kommit (!) och att jag skulle ringa 1177 om inte besvären gav med sig under helgen. Så nu blir det till att knapra piller i tio dagar och hoppas att i första hand den heljobbiga klådan ger med sig och att eländet inte sprider sig mera.

Men nu är det dags att byta om till vardagsstassen och sätta igång med laxsidan som ska gravas och gravlaxsåsen som ska tillredas. I morgon misstänker jag att K vill ha in granen och klä den och det går ju bra nu när det är städat.



8 kommentarer:

  1. Här i norra Stockholm härjar streptokopkerna rejält i form av halsfluss, svinkoppor mm. Hoppas medikamenterna hjälper dig!
    Här blir det första året utan gran inomhus. Den står på altanen och en minivariant har fått flyttat in istälet :)

    SvaraRadera
  2. Önskar dig en fin julhelg och att handen blir bättre!

    SvaraRadera
  3. Kanske din hand/arm är överansträngd?????
    För den rodnar väl inte av blygsel????
    Ta det lite lugnt och läs en bok, eller två, medan medicinen verkar.
    Önskar dig och de dina en bra helg!

    SvaraRadera
  4. Hoppas den handen inte ställer till problem, men som du ser så fungerar sjukvården oxå i juletider.

    margareta en trevlig Storhelg med alla kära och nära!

    SvaraRadera
  5. inte kul med klåda. Hoppas att du fått rätt diagnos så att antibiotikan biter. God Jul!

    SvaraRadera
  6. Men så tråkigt! Hade inte du utslag tidigare nån gång eller minns jag fel? Hur som helst önskar jag dig god bättring och en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  7. Jag tänkte på bältros men det sätter väl sig på andra ställen.Hoppas du slipper klådan nu i juldagarna.Du hr nog lika kallt där inne i landet,God Jul

    SvaraRadera