En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 17 december 2012

OK, jag ger mig - i år också

Jag erkänner - det blir en jul i år också, fastän jag i det tysta stretar emot så kommer den allt närmare. Så det är väl bara att sätta igång. I helgen har jag bland annat stekt köttbullar på ett kg blandfärs och bara det är en stor avvikelse från vad som är vanligt. För det första att det inte är älgfärs och sen att jag stekte bullarna i stekpanna och inte i ugnen. För att det skulle gå undan lite använde jag två stekpannor så det blev inte en sekunds overksamhet vid spisen. Till slut kunde jag paketera 104 köttbullar fördelade på fem plastpåsar, förutom de två som gick åt till avsmakning. Som avslutning blev det rengöring av spis och fläkt. 

Saffransbullar har jag också fått ihop några påsar av och stoppat in i den avfrostade och rengjorda frysen. Nu gäller det bara att komma ihåg att jag har dom där så att jag inte hittar dom till påsk när ingen längre vill ha de gula bullarna. 

I samma veva som jag avfrostade frysen gjorde jag rent i kylskåpet också, så nu der där riktigt snyggt ut. Och i kväll har jag kokat en dubbelsats knäck.

Så jag är lite på väg med julförberedelserna. En laxsida ligger i frysen och väntar på att gravas dagarna före julafton, en förpackning med prinskorv ligger också där och några burkar med inlagd sill. Min favorit vad gäller julmat är min egengjorda sillsallad så jag får inte glömma att köpa sill till den i veckan.

Och så var det det fär med julklappar. Inte en enda är inköpt ännu, men K har paxat för två av de tre. Sen ska det till en 7-årspresent också. Hm, det måste nog till en stadsresa till veckan.

Klockan är 12:12 den 12:e i 12.:e år -12 på den här bilden och jag roar mig med att stryka lite tvätt. Inte så högtidligt kanske som alla bröllop som tydligen ägde rum överallt. Det torde vara lite lättare för de brudparen att komma ihåg bröllopsdagen jämfört med datumet 2/7 1966 som K och jag glömmer varje år.

Hur som helst gick inte jorden under denna dag som vissa befarat utan ett par dagar senare blev det till att stiga upp tidigt för att hinna in till Staan före klockan åtta, där barnbarnen behövde lite tillsyn. Det var mycket snö att skotta på morgonen, då liksom nästan varje morgon sedan dess, men som tur var hade plogbilen kört på stora vägen om än inte genom byn. Det märks att kommunen dragit in på snöröjningen, plogbilen kör inte alls lika ofta i vinter. 

Mellan varven försöker jag komma igenom lektionsrepetitionerna och har nu kommit fram till lektion 9, den sista innan jag ska försöka skriva dokumentationen till bilderna jag har. 

I morgon, eller idag, jag ser att klockan har hunnit passera tolv, är det sista veckan före jul och en ny vecka väntar, en vecka full av diverse julförberedelser för många misstänker jag. Bäst att ta sats genom att krypa ner i sängen. 


18 kommentarer:

  1. Det går undan i svängarna ibland och jag håller med, det blir nog jul trots att allt inte hinns med alla gånger. I år tar vi det lugnare och gör inte så många måsten ändå tycker jag att tiden bara rusar iväg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helst såge jag att tiden gick så fort att jul och nyår redan var förbi. Jag tror att jag är lite allergisk mot storhelger.

      Radera
  2. Det är mycket man vill göra själv nu för tiden eftersom man vet hur mycket jox det är i t.ex. färdiga köttbullar. Här har allt gått i stå eftersom snor och hosta hindrar mig. Får se hur mycket jag hinner när/om snuvan torkar. Det lär ju bli jul ändå även om man inte hunnit allt.
    Och man kanske skulle tänkt lite mer på det där med datum när det var dags för vigsel. 7 mars är också märkvärdigt svårt att minnas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen höjdare precis att stå vid spisen när snuvan rinner och hostan tär på krafterna. Jag hoppas att din förkylning hinner lägga sig före jul.

      Radera
  3. Har också fixat en del julförberedelser redan. Gör alltid köttbullar på ren eller älg. Tycker det är godast. Har bakat lussebullar men de är redan slut, märkligt :)
    Julveckan kom så fort i år...
    Ska slå in lite julklappar i kväll men har några kvar att ordna med också, tyvärr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att du var en infödd stockholmsbo men när jag läser vad du vill ha i dina köttbullar börjar jag misstänka att du har dina rötter från norr- eller västerbotten. Vi brukar ha älgkött, har haft god tillgång på det i många år, men i år har vi bara några köttsoppaben kvar i frysen.

      Radera
  4. Vill var på Teneriffa utan almanacka!

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag var som vanligt folk och stod ut med att flyga skulle jag göra dig sällskap. Eller vad tror du om Madeira, det låter grönare.

      Radera
  5. Man säger alltid i år ska jag inte,ändå blir det en massa jobb.
    Alla vill ha allt som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, särskilt den som aldrig står vid spisen eller sköter städningen. Som vanligt ska det vara.

      Radera
  6. Inte lätt att hitta "lagom-nivån" ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar om det har hänt någon gång att det har blivit för litet?
      Det har det förstås, av de som borde få mera, men säkert inte bland oss som har det mesta redan.

      Radera
  7. Här var det full julförberedelse, läser jag. Vi skippar nog köttbullar i år och har bestämt att ta det väldigt enkelt, för vi blir själva. Känns skönt att inte behöva stressa alls. Vi har bara valt ut en del favoriter och sen får det räcka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köttbullar kan alltid vara bra att ha och dom ligger förpackade i flera påsar så att man kan ta det man behöver för tillfället. På julafton åker vi in till yngresonen i stan och träffar övriga familjemedlemmar där, men till kvällen åker maken och jag hem till vårt. Inget är som den egna sängen och så blir det bättre för hundarna så.

      Radera
  8. Det verkar som du är på god väg att fixa Julen även i år.Högtiden innebär en del saker som man gör för att det följer så många minnen med dem och man tror att det inte blir någon julkänsla om man inte gör som förut det är därför vi stressar upp oss helt i onödan.Jag försöker tänka i nya banor även om det inte är helt lätt för "måttan är smal".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom är det traditioner från flera håll som ska samsas och gärna skapa nya åt de yngsta.

      Radera
  9. Vi kommer nog inte undan julen och alla dess självförvållande bestyr.
    Morgondagen är det städning och en skinka ska in i ugnen, köttbullar ska stekas och klockan fem kommer tre glada ungdomar och äter "litet julbord".
    Det är barn till min son, som dog för 6 år sedan. Jag är glad att de har som tradition att i julveckan komma hit.
    På fredag åker jag till min äldste son och firar jul där. Sambon är tillsammans med sina flickor. Han skjutsar mig och stannar över natten och åker tillbaka. Hem kanske något barnbarn ställer upp. Jag hoppas att jag
    snart är mitt gamla jag och inte får panikkänslor när det är mycket folk.
    Jag önskar dig en riktig fin och fridfull julhelg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ju fler man är i en familj desto svårare är det att få ihop julschemat, men jag ser att du har lyckats bra med det. Jag hoppas att du får må bra över jul. Ja annars också förstås och jag tycker mig ana att kurvan i alla fall är på uppgående.

      Ha det riktigt bra i helgen!
      Kram

      Radera