En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 28 december 2012

Solen lyser även på skrynklig tant

Det är ack så långt emellan dagarna som solen visar sig, men i dag har den faktiskt gjort det och eftersom det är ständigt nysnöat blir det så underbart vackert. Som ett vykort faktiskt. Jag har sprungit runt här i stugan och tagit kort från övervåningens fönster, flyttat bort blommor, stängt av elementen och valt och vrakat mellan vyerna. Ibland mumlar jag små fula ord mellan tänderna när de eländiga telefonkablarna förstör något som skulle kunna blivit en helt underbar bild. Fula grova stolpar med ledningar åt alla möjliga och omöjliga håll. Fast jag måste förstås vara tacksam för att dom finns där så att jag har en fungerande fast telefon.

Sådär ja, då var julen överstökad. Det har varit en relativt lugn och i vart fall trevlig jul för vår del. Julafton hos Yngresonen och hans familj som dessutom utökats med svärmor från södra Sverige. Äldresonen och Leo har också varit med. Efter julgröt med tillbehör,som alla utom mor i huset uppskattar, dröjde det inte länge förrän tomten dök upp och delade ut julklappar till barnen. 

Något paket hamnade även hos de vuxna vid matbordet. Jag t ex blir lika förvånad varje jul över att Cilla och Helen lyckats ta sig till bokhandeln i stan och köpa en bok till mig. Visst är dom smarta? Men inte tillräckligt smarta för att förstå att det inte är meningen att de vuxna ska få julklappar. Nåja, jag förlåter dom för att dom gav mig Mikael Niemis senaste bok "Fallvattnet", som var så spännande att jag redan läst ut den. I bland fick jag för mig att författaren drev lite med mig och att han flörtar med filmindustrin med sikte på katastroffilmerna. Vi får väl se.
I natt var det så starkt månsken att man såg långt bort i landskapet fast det var mitt i natten och all gatubelysning var släckt. Skuggorna var skarpare än vad de någonsin kan bli på dagen. Kanske var det det som var orsaken till att jag fortfarande klockan fyra på morgonen inte hade somnat utan låg och läste de sista raderna i Niemis bok. Jag hade stor lust att gå efter kameran och försöka ta några bilder men insåg att det fanns stor risk att jag väckte både husse och hundar om jag började möblera om i fönstret och dessutom släppte in den 22-gradiga kylan i sovrummet, så jag avstod.

I går fyllde äldsta barnbarnet Elsa 7 år och naturligtvis skulle vi in till stan för att fira henne. När jag stod framför badrumsspelgeln och försökte göra mig till lite med mascara och ögonskugga kom Leo förbi, stannade och frågade vad jag gjorde. När jag förklarade sa han att så brukade mamma också göra. "Så gör de flesta tanter" sa jag då varvid han protesterade å det bestämdaste. "Mamma är inte en tant, hon är en kvinna " säger då denne snart 6-årige besserwissare. Jaha och vad är det för skillnad på en tant och en kvinna frågar Leos farmor då. "En kvinna har klänning och är inte skrynklig" påstår han då. Jag förstår inte vad han menar, hot, host.

Elsa fick för övrigt en glassmaskin av oss i födelsedagspresent, så nu förväntar jag mig efterrätt varje gång jag besöker henne. Hemgjort glass, det är mums det. Och jag undrar om man inte blir slätare i hyn när man äter sådana där kalla rätter.


22 kommentarer:

  1. Jaaaaa det är helt underbart i naturen nu. Ett enda stort julkort är det och ett fantastiskt månsken. Var just ut med vovven nu (vi är hundvakt till yngstemans hund) och det är så otroligt att promenera "i mörkret" utan ficklampa. Får sådana minnen när mamma och jag sparkade i månskenet på väg hem från hennes väninna som bodde 1 mil bort....
    Litet irriterad blir man på stolpar och ledningar på en gård när man försöker klicka fast en vacker vy. Det är samma sak för mig....ja jag har ingen fast telefon med väl elledningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vacker är det men just i denna stund har molnen sänkt sig ända ner till marknivån över vår by och därmed försvann den vackra utsikten. Det är väl varmluften söderifrån som börjar närma sig antar jag.

      Någon belysning behöver man inte för att ta sig fram en sån där "blå natt", däremot är det viktigt att ha reflexer så att man syns.

      Radera
  2. Hela Öland är fullt av luftledningar men sakta ska de nu bytas ut mot nergrävda.De är så irriterande när man ser vackra vyer som man vill fota.Skrynklig ja, jag tänkte att jag skulle fördjupa skrynklorna från 1 jan då det är slut på allt extra godis. Jag brukar lyckas när jag har en lång mental startsträcka.Men jag vill bara långsamt minska några kilo inför vårbruket, ingen hetsbantning. Här regnar det förresten idag och inga vackra snötyngda träd i sikte.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här grävde kraftverket ner sina ledningar för några år sedan, men telefonkablarna fick bli kvar. Olika ägare som inte har förmåga att samarbeta trots att man ringer och påpekar det praktiska med det hela. Finns det inte inplanerat så kan man absolut inte göra det.

      Jag borde nog också ställa mig på den där startsträckan, med risk för fler skrynklor.

      Radera
  3. O, så vacker bild du tagit av utsikten över nejden! Man kan faktiskt se att det är k-k-kallt. -22° ... huvaligen, där ligger vi med våra trista plusgrader ordentligt i lä. Faktum är att jag skulle föredra 22 på minus. Aldrig är Åland så rått och äckligt som när det är runt nollan mitt i vintern :o/

    Vad beträffar luftledningar som "förstör" ens fotograferande, så håller jag helt med dig, att vi får vara tacksamma så länge som vi har fast telefoni som funkar. Jag fasar för den dagen när samhället helt och hållet övergått till den mobila varianten.

    God fortsättning på sig, frun!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog kan jag känna mig lyxig med att få en sån där vacker utsikt bara genom att sätta mig upp i sängen. Men i detta nu inskränker sig utsikten till närmaste granne för nu är nog varmluften från söder på väg upp mot oss och puttar dimmoln framför sig.

      Radera
  4. Jaså har ni fortfarande stopar och ledningar kvar.
    Tur för flyttfåglarna!

    Trevlig att läsa din blogg om dej och dina kära och nära och hembyggden.

    Ett Gott Nytt År med hälsa och "framgång" i dina framsteg med alla fina motiv!

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svalorna tycker nog att det är bra med telefonkablarna för dom kan sitta där i hundratal när det börjar vara dags för höstflytten.

      Vad skulle det vara för idé att blogga om man inte hade trevliga läsare som skrev en kommentar då och då?

      Radera
  5. Barn är alltför härliga och man får sig goda skratt titt som tätt. Även av ditt sätt att berätta, fick mig att stråla upp i ett stort leende.

    Har samma problem här med en telefonledning som stör när jag vill ta bilder.

    Har hittills inte läst något av Mikael Niemi, men det kanske är på tiden att jag gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomen visst är det tur att det finns små sanningssägare i ens närhet så att man inte lurar sig själv. Små barn är så klarsynta och framför allt finns det ingen illvilja bakom det dom säger.

      Klart att du måste läsa Niemis böcker, dom är något för sig. "Populärmusik från Vittula" kommer garanterat att ge dig många goda skratt, så börja med den.

      Radera
  6. Det var en insikt det av en mycket ung man! Haha!
    Härliga bilder! Har visat Stora Syster här och hon blir lyrisk!
    God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Unga män lurar man inte med lite ögonskugga och rouge, inte.

      Så roligt att höra att även de yngre uppskattar bilderna av min närmiljö!

      He ett gott slut på det gamla året och en god start på det nya!

      Radera
  7. Javisst bor du vykorts-vackert. Hos oss är det nollgradigt och slaskigt, grått och trist.
    Barn är ärliga utan att vara elaka. För längesedan gick mitt åttaåriga barnbarn bakom mig och ropade; farmor du ser så ung ut - jag vände mig om och hon utbrast - bakifrån. Jag hade en röd ny skinnjacka och röda stövlar, det var väl det som var ungdomligt.
    Önskar dig ett gott slut på det nya året och ETT GOTT NYTT ÅR!
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vissst är dom söta, barnbarnen!
      Vädrets makter verkar vara emot de flesta platser i vårt land de kommande dagarna, så ta det varligt om du är ute, och ha ett gott slut på det gamla året och in på det nya.
      Kram

      Radera
  8. Så härliga bilder du bjuder på! Vilka vyer du har!!
    Och vilka härliga barnbarn....
    Man blir säkert mera kvinnolik om man äter glass :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man inte ute och reser så mycket får man se till att ha ett rum med utsikt hemma. Helt ärligt, jag skulle ha mycket svårt att byta bort min utsikt om det så var till en lyxvilla.

      Om inte glass hjälper får jag väl leta reda på någon kjol eller klänning i min garderob, jag vet att det ska finnas några där även om dom är rätt ålderstigna vid det här laget.

      Radera
  9. Det är allt bra kul med dessa barn de gör ofta att man får dra på smilbanden.De säger dessutom precis vad dom tycker och lindar inte in någonting i bomull.
    Naturen har under en period varit så otroligt vacker och du har lyckats fånga den bra på bild, men nu börjar det rasa från träden på grund av mildare temperaturer så då försvinner allt det vackra tyvärr.Jag tycker ändå att det ska bli lite skönt med mildare väderlek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Nu har survädret dragit in även över våra trakter och i dag blir det tungskottat. Nog hade det gärna fått vara några kallgrader för mig, men fördelen med blian är att snön packar sig och kanske ger lite skare när kylan återvänder. Gångbara skoterspår är något att längta efter.

      Radera
  10. Mera glass till Tanterna!
    Gott Nytt År Cici.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får väl bli det kommande årets slogan.

      Jag hoppas att det nya året kommer att bli lite ljusare för dig!
      Kram

      Radera
  11. Heja rynkor, det visar bara att man levt.
    Ett riktigt riktigt Gott Nytt År önskar vi här på Solängen! Vi hörs och ses under 2013.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag önska er en god fortsättning på det nya året och det ska bli ett nöjer att få fortsätta läsa om era öden och äventyr!

      Radera