En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 14 januari 2013

Bitvargar förr och nu






Bitvargenväghyvel/vägskrapa med reglerbara hyvelblad tillverkad av Bitvargen AB Vägmaskiner med början under 1920-/30-talet. De första bitvargarna var närmast kopior av de från 1932 importerade amerikanska av typen Wehr, vilket gjorde att produktionen snabbt kunde komma igång. Idag har 'bitvargen' för många blivit synonymt med väghyvel. /  Hämtat från Wikipedia




Jag blev tvungen att googla på det här med Bitvargen för att se om det var ett högst lokalt namn på väghyveln, men si det var det inte. Bilderna har jag hämtat hej vilt från nätet.


Som ni ser på de äldre fotografierna är till och med namnet utsatt på maskinerna.

Det gör det inte på dagens JÄTTESTORA maskiner.

Annars har jag skjutsat K till Ögon för efterkontroll i dag och allt såg bra ut. Ja till och med bättre än så, för på det opererade ögat ser han numera som en hök, förutom på läsavstånd. Det blir lite problematiskt med glasögonen, men för tillfället använder han läsglasögonen hela tiden och för allt seende.

Men nu har jag inte tid med det här längre för jag ska fara in till stan så fort K har fått sin kvällsdroppning. Det är inte fråga om att gå på galej utan jag ska till sonen och vara barnvakt där hela morgondagen från mycket tidig morgon, så jag sover där för att slippa gå upp mitt i natten. Lite spännande kan det bli eftersom sonen just ringde och meddelade att Elsa hade fått hög feber och kräkts. Kan inte hjälpas och lite risker måste man ju ta här i livet.


9 kommentarer:

  1. Tack för informationen om bitvargen. Det var nåt nytt för mig. Häftiga bilder. Hoppas att du inte blir smittad nu. Ha det så mysigt nu med barnbarnen. Kram på dig.

    SvaraRadera
  2. Jag trodde att Bitvargen var ett lokalt uttryck, men nu fick jag lära mig nåt nytt (igen).
    Roliga gamla bilder.

    SvaraRadera
  3. Risken för BOMBVIRUS får du räkna med!

    margareta kul med BITVARGEN men fanns det inget med hästar!

    SvaraRadera
  4. Det var en trevlig information om bitvargen jag trodde även jag att det var ett slanguttryck, ja man lär sig hela tiden något nytt.

    SvaraRadera
  5. Vilka fina bilder. Bitvargen har jag aldrig hört förut!
    kram

    SvaraRadera
  6. Jag instämmer med övriga. Bitvargen var ett namn som jag inte hört förut.
    Visst lär man sig ett och annat i bloggen.
    Ja, risker får man ta när det gäller barnbarnen. Men allt smittar inte.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  7. Ojoj! Akta dig! Småbarnsbakterier är livsfarliga! Här har jag just nu huset fyllt av gubbaciller. Det hostas och snoras utan hejd. Får se om jag klarar mig!
    Kram, kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  8. Så roligt att lära sig nya ord, tack för den :)
    Undrar just hur det gick med bacillerna, delade barnbarnet med sig. Det har varit tyst från dig i veckan.

    SvaraRadera
  9. Studier pågår, därav bloggtorkan. Än så länge har jag inte kännt av några bacillusker så jag hoppas att jag klarar mig. Elsa hade bara hög feber ett par dagar, inga förkylningssymtom eller prickar och nu är hon frisk igen.

    SvaraRadera