En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 10 januari 2013

En lugn vrå i världen

Det har varit varannandagsväder här i veckan, så det vackra vädret i går såg vi inte skymten av i dag. I stället för sol och vindstilla har det varit grått och blåst en snål och vass vind. Skoterspåret som var lättgått i går drev fort igen i dag. Trots det har hundarna och jag de senaste dagarna tagit oss upp till Hundtjärn, vilket var ett tag sen. I början på vintern är det inte så många skotrar igång och snön är ofta för kall för att packa sig så att man kan gå i spåren. Nu hade vi ju en period med blidväder för ett tag sen och desutom har flera varit ute och provkört sina maskiner så det är inte alltför tungt att ta sig fram till fots nu.

Bitvargen har härjat i byn och det perfekta sparkföret blev ett minne blott. Jag och hundarna mötte monstret då vi var på väg hem härom aftonen, han morrade å det förskräckligaste, det slog gnistor om tänderna och luktade bränt efter att han passerat. Ända ner till asfaltsvålen skrapade han bort snö och is. Som tur är kommer det ju lite ny snö mest varenda dag så snart kan man susa fram på vägen per spark igen.

Inte varg- men rävspår ser jag lite här och var på mina hundpromenader och jag förundras över hur smidigt räven tar sig fram  i djupsnön. Om en hund skulle gått här hade det blivit djupa gropar efteråt för vovvarna sjunker ner helt och hållet, men inte räven, han flyter liksom ovanpå. Dessutom prickar han bakbensisättningen perfekt där frambenet trampat ner och kursen är ofta spikrak. Här har han rört sig mellan de uppstickan de växterna och kanske är det större chans att stöta på en sork där. 

"I ett hus vid skogens slut, liten tomte tittar ut"...Ja harspår fanns det vid Olofs men någon tomte såg jag inte till. Däremot finns det många mystiska tomtar ute i världen kan jag konstatera efter att ha hört repotage i P1 om hur en 15-årig flickas sexannons som låg ute i 45 minuter fick över 600 mailsvar!  Att en svensk man hyrt in en person i Phillipinerna som framför webbkameran utförde sexövergrepp på småbarn. Ju mer smärta det orsakade barnet desto mer betalade han. 
Vad är det för fel på mänskligheten?!!
Skogen vid Hundtjärn tillhör en lugnare del av världen, i alla fall denna dag, och hundarna och jag vänder om och går hemmåt. Vi får inte vara borta för länge för klockan två är det dags att droppa husses högra öga, det som han starropererade i tisdags. Det verkar ha gått bra, inget som skaver eller gör ont så här långt. På måndag är det dags för efterkontroll. Bekymret nu ligger mera på glasögonfronten. Det går inte att prova in nya glasögon förrän efter någon månad och vem vet när han får komma och operera det andra ögat.

Nu måste jag sätta mig ner och läsa i boken "Bild och budskap" så att jag äntligen kan slutföra examensuppgiften. Det har varit en mycket lärorik och trevlig kurs men nu vill jag få det hela ur världen föratt kunna koncentrera mig på lite annat.


26 kommentarer:

  1. Tyvärr finns det alldeles för många "tomtar" ute i världen. Jag blir så beklämd över hur fruktansvärt illa man kan behandla barn framför allt - men även vuxna som får lida p g a dessa bestar.
    Skönt att vi lever i en lugn vrå - men vi kan ju ändå inte blunda för vad som händer där ute. Men vad göra åt det förutom att förfasa sig? Påverka politikerna att skärpa lagarna kanske.
    Hur många ska behöva plågas - och dö - innan det sker ngn förändring...?

    Härliga bilder från din solskensdag! Solen sken här norröver också - men jag har inte haft möjlighet till någon kamerapromenad tyvärr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar bara vad det är som format dessa "tomtar". Har så svårt att tänka mig att någon som haft en någorlunda normal uppväxt skulle kunna spåra ur så fruktansvärt.

      Radera
  2. Naturen hos dej inspirerar sannerligen till en daglig sparktur med hundarna, som tycker de e kul med snö. Säkert oxå bra för pälsen. Våran veckohund(mån-fred) en klandras, liten svart troll, blir hur sprallig som helst vid våra ute-promenader. Och så gott han luktar i pälsen.

    Ang "tomtar" eller odjur vill jag säga! Vad ska man eller hur ska man? Jag är hård i den frågan. Kastrering eller dödstraff. Ett odjur som har försört hela livet/framtiden för ett barn. Där finns det inget förlåtande.


    Allt dett våld vi har i media måste ju leda till något ont!
    mw

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad ska man göra med monstren? Kastrering lär inte hjälpa, det tar bara bort förmågan att fortplanta sig, tankarna och idéerna som driver personen finns fortfarande kvar. Dödsstraff är inget alternativ, inte för mig i alla fall. Man kunde kanske önska att det fanns något sätt att rehabilitera monstren, göra dom till goda medborgare igen.

      Radera
    2. Kaanske! Vet att det finns projekt på G. 1 på 100. Och då blir man glad!!

      Grunden är ändå barndomen och uppväxten! Men vill ändå hävda att media bjuder till, då man dyngnet-runt sänder våld(mycket sadistiska och brutala) med tillgång för barn och ungdomar.
      Vad tror du händer i ett barns hjärna som dagligen, i tim. får sitta och titta på våldsinslag utan vuxenkontakt?

      mw

      Radera
    3. Jag avstår själv från att se på våldsamma filmer och när det gäller barn anser jag att det är föräldrarnas ansvar att välja vad de yngre barnen får se. När barnen blir större är det naturligtvis mycket svårare att ha koll på deras tv-tittande och jag håller med dig om att det finns alldeles för mycket våldsinslag där.

      Radera
  3. Ni har verkligen en lugn vrå :)Så vackert!
    Här i Stockholmtrakten verkar vintern komma tillbaks igen, mycket snö ska tydligen falla idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi vet lite mera vad vi har: på vintern har vi snö. Frågan är väl mera hur mycket och hur kallt. Ljusare blir det i alla fall. Vintern skulle vara outhärdig här om inte snön fanns eftersom vi har så mörkt under en lång tid.

      Radera
  4. Sånt där gör mig illamående, Fillipinerna alltså, hur är man funtad som människa?
    Men det måste vara en lisa för själen att den fina naturen som du har på knuten av huset.
    Ha en bra dag trots snålväder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan undra om dessa små barn blir ytterligare en länk i denna ohyggliga kedja då de blir stora.
      Jag skulle ha svårt att klara mig utan möjlighet att få lufta tankarna ute i naturen.

      Radera
  5. Himmel vilka fina vinterbilder. Här är nästan helt bart nu; till irritation för G som köpte ny snöskoter i fjol och nu inte kan åka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars G men vintern är ju inte slut ännu , det återstår minst tre månader och vädret kan ändras snabbt.

      Radera
  6. Bitvargen, ja det var ju också ett uttryck för plogbilen ;-)
    Här blåser som själva den för tredje dan i rad. Men jag ska ta sparken nu och ge mig ut på sjöisen. Om man haft segel på sparken hade jag nog bara kunnat stå och åka med, medan hundarna springer av hjärtans lust.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, plogbilen får nog heta plogbil men Bitvargen heter väl egentligen vägskrapa eller något sånt. Här uppe säger alla Bitvargen eftersom den inte bara plogar utan skrapar ner snöbeläggningen rejält, vilket är tur för det kan bli nog svårt att ta sig fram när det blir vår och snön på vägarna blir till modd.
      Visst är det härligt att segla i medvind om så bara på en spark!

      Radera
  7. Vilka vackra naturbilder.När snön ligger tung på grenar och fält och solens gyllene strålar får sätta sin prägel på det hela då är det verkligen så vackert så man tror att man drömmer.
    Bitvargen den minns jag att jag som barn hade respekt för, när jag ser den i dag så ler jag vid minnet det var nog min fantasi som skenade i väg en smula.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kan vara lite skräckinjagande om man möter den på en smal väg, den där Bitvargen, men det är tur att han håller efter på vägarna som kan blir som en svättbräda emellanåt, särskilt i uppförsbackar.
      Jag var till Byske i dag och där var det lite dimmigt och det luktade väldigt konstigt. Inte sulfit från Pite utan något annat.

      Radera
  8. Det är något speciellt med vinterbilder. Vackert och rofyllt!
    Har också undrat över hur vissa djur tar sig fram så lätt i vilket väder som helst. Skaren kan vara rakbladsvass ibland.

    Sexövergrepp mot barn är så fruktansvärt att inget straff är tillräckligt hårt. Dödsstraff är för lindrigt tycker jag...
    Önskar dig en fin helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon skare har vi inte sett till här ännu, den brukar komma senare när solen kommit upp en bit på himlavalvet så att den kan smälta lite av snöytan på dagen och så får den frysa till över natten.
      Ha det bra du med!

      Radera
  9. Oj, så mycket snö ni har. Hos oss täcker snön knappt marken.

    Underbara bilder som vanligt och jag njuter :-).

    Fy för sexövergreppen på barn, vilket får mig att må riktigt illa. Så mycket ondska det finns i världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tur är överväger det goda. Det är i alla fall min tro.

      Radera
  10. Nu har jag varit här inne flera gånger och tittat på de fina, fina vinterbilderna! Vi har fått lite snö igen och det tycker jag är skönt. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte väl att dom såg lite slitna ut. Skoja bara!
      Ha en bra helg!

      Radera
  11. Bitvargen var ett nytt ord på vägskrapa, det har jag aldrig hört. Som jag skrivit tidigare så tycker jag att du är en fantastisk fotograf,så bor du ju så vackert så man blir ju alldelses stum. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Badtanten! Det kanske är först när man sätter en kamera framför ögonen som man ser allt det vackra i sin närmiljö. Sverige är ju ett sånt vackert land. Allt gott till dig!

      Radera
  12. Ja visst blir man så beklämd över de här typerna. De fanns väl förr också men internet kan ju ge idéer som de aldrig kunnat tänka ut själva, vidrigt är det i vilket fall.
    Jag undrar över det där du skriver om rävspåren. Hur kommer det sig att hundarna sjunker ner men inte räven? Är räven snabbare, väger mindre, har större tassar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var liten skrämdes man av "fula gubbar" vilket var ett diffust namn på några figurer man aldrig såg till men misstänkte fanns i skogarna runt förorten. Antagligen ett påfund av de vuxna för att man skulle hålla sig på gården och inte försvinna alltför långt bort. Det farligste av det farliga var nog Tumba-Tarzan.
      Jag har faktiskt inget svar på hur det kommer sig att räven tar sig fram så smididgt men den är ju inte särskilt tung, 8 kg för vuxen hane och 6,5 för hona läser jag i Wikipedia.

      Radera