En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 20 januari 2013

Först så går det ner, sen går det upp, sen går det...

En köldvåg har svept över landet. Det var oerhört vackert då jag skådade ut över landskapet och det kändes inte ett dugg lockande att gå ut. Har man hundar tvingas man förr eller senare att göra det ändå, men långt in på förmiddagen den kallaste morgonen fick dom nöja sig med att gå ut själva på tomten och göra det nödvändigaste. Då visade termometern minus 31 grader. (Cilla må vara aldrig så kissnödig men hon ska ändå vänta tills Helen är klar och då ska hon kissa över det Helen har gjort. Samma sak varje gång Helen kissar så ska Cilla vara där efteråt.)  Hundarna var ganska nöjda med att vara inne i stugvärmen och först frammåt lunchtid, då temperaturen hade stigit en aning tog vi en kortare promenad i skoterspåret där solen låg på.

Det kallaste jag har varit med om var en av de första vintrarna, om rent av inte den första, som vi bodde här.  Då kunde jag följa termometerns nerräknande tiondel för tiondel för att till slut vara nere på 39,9. Där vände det och och började sakta klättra upp igen. Det var ingen höjdare att vara ute och köra i jobbet dan därpå, som var en lördag om jag minns rätt. Det var hur som helst nästan inte en bil ute på vägarna och att parkera bilen hos vårdtagare utan motorvärmaruttag kändes så där när det var 31 grader kallt. 
K var förstås uppe i Kiruna eller Malmberget och han tordes inte köra hem på kvällen som planerat utan väntade till morgonen därpå. Mig veterligen den enda gång som vädret hindrat honom från att köra fram eller åter denna sträcka. 

Det finns stora aha-upplevelser och så finns det små. En av den där mindre sorten fick jag en av de där kalla dagarna då jag tittade ut genom dörrfönstret och fick syn på den japanska klockan som hänger från brotaket. Jaha tänkte jag, det är därför julgransglittret ser ut som det gör. Jag har väl förstått glittrets innebörd redan innan men nu blev det så uppenbart på något sätt.

Vi går mot ljusare tider trots allt och nu börjar det ljusna vid åttatiden på morgonen, vilket jag märker eftersom klockradion sätter igång vid halv åtta så att K kan få sin ögondroppe i tid. Ljus verkar framtiden även på andra områden och när vi idag fick ett meddelande om att dotra och P kommer hem lite tidigare än beräknat, redan nästa helg, då känns det nästan som om våren är här.

För övrigt sitter jag tidvis som klistrad framför datorn och repeterar lektionerna så att jag kan ge mig i kast med testet. Snart borde jag också få besked om min tredje insändningsuppgift är godkänd eller behöver kompletteras. Det är spännande tider på många vis.


20 kommentarer:

  1. Huvva så kallt men vackert.... Tror jag håller mig inomhus tills kylan lättar lite :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det du, det låter klokt.

      Radera
  2. Riktig grandios kölddimma har du utanför dörren!

    Måste var underbart att fånga den stränga kölden i bild.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men, som sagt, det är skönast att se skönheten när man får beskåda den genom fönstret. Dagens 6-10 kalla grader är däremot helt ok.

      Radera
  3. Temperaturen går verkligen upp och ner. Vi hade -29,5 som kallast på torsdag och + 1,5 på lördag. Det kanske är väderomslagen som gör att vi nu är dyngförkylda.
    Nåja det är inte mycket att klaga över, det går ju över. Hoppas bara att vi inte hunnit smitta våra ungdomar som vi skjutsat till flyget i dag för deras efterlängtade resa till en av paradisöarna på Maldiverna.
    Förstår att du längtar efter de dina men ser att dom har det bra på sin resa.
    Tova vill heller inte vara ute mer än nödvändigt när det är som kallast, hon har blivit känsligare om tassarna efter att hon var sjuk. Hon har också ändrat färg i pälsen på ben, tassar och mage till orange beige.
    Måste åter igen få berömma dig för dina bilder. En del av dom är nästan overkligt vackra.
    Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att man upplever sådana där häftiga väderomslag rent kroppsligt, man blir om inte annat väldigt trött.
      Hoppas verkligen att er ungdomar slipper dras med förkylning när dom är på drömsemester. Åsa och P fick nog en släng av förkylning i början på sin resa, som jag förstod. Det ska blir så roligt att få träffa dom igen och att dom blir här på orten som det ser ut.
      Hundarna har lättare att få köldkramp när det är den här fuktiga kylan och när dom går i lössnö, det är nog ganska normalt. Lagotton kan ändra färg flera gånger under livet, likaså pälskvalitét, men man får ju se upp så att det inte är svamp som orsakar det hela, den där roströda som kan bli på ställen som är utsatta för fukt

      Radera
  4. Det är så vackert när det är rimfrost i träden,dom ser mindre kala ut då.
    Det är ju fina dagar nu när det inte är så kallt.Vi lär nog få mer kyla,det är ju den årstiden nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja oj vad det är långt kvar av vintern. Februari är den månad jag räknar som den mesta vintermånaden. Men vackert är det med rimfrosten.

      Radera
  5. Mmmmm...så underbara bilder. Sitter bara här och njuter.

    Mina hundar är likadana. Först måste Nancy kissa och hon gör det inte förrän jag säger till på skarpen. Sen går Grim dit och kissar och efter det Teo. Men det räcker inte där, för Grim ska tillbaka och kissa sina sista två droppar också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom har sina ordningar dessa fyrbenta. Nu ska jag besöka din blogg för det var ett tag sedan. Det ska bli skönt när jag är klar med fotokursen, den är väldigt givande men tar upp mycket tid.

      Radera
  6. Det är allt i kyligaste laget med -30 om man ska ut och gå. Här bangar vi ur om det är lägre än 15. Kallt i natt men nu skiner solen och talgoxarna är som tokiga efter solrosfrön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldig skillnad på kylan beroende på luftfuktigheten. Nu tycker jag att vi har haft ovanligt fuktig vinterluft denna vinter med därtill underbart vackra frostbjörkar. Maten till fåglarna går åt här också men det har varit lite talgoxar mot vad det brukar vara och fullt med gråsiskor som inte brukar övervintra här annars.

      Radera
  7. Hugaligen vad kallt ni har. Brukar tänka på de som har hundar och måste ut i alla väder. Nä nån hund blir det inte här. Men vackra bilder visar du oss. Man blir nästan religiös så fint är det. Hoppas att allt är bra med er där i kylan. Kramen på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det är bara bra med oss så här långt. Kylan de senste dagarna har varit av mer behaglig temperatur, så där -8, -10. Helt ok.
      Den stora fördelen med att ha hund är just det att man är TVUNGEN att gå ut, flera gånger varje dag, året runt.

      Radera
  8. Vi har kallt i Stockholm också -17 nu. Solen skiner och det är så vackert. Vintervyer är underbara!
    Den japanska klockan är verkligen fin. Ser ju ut som glitter :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minus 17 i Stockholm, det är kallt det. Kan tänka mig att dottern och P, som just nu befinner sig där, fryser efter nästan tre månader i Asien.

      Radera
  9. Jistanes! Och så ojar vi oss (08:or) när det är minus 20 grader! Vi kan nog inte ens ursäkta oss med att vi har råare luft....
    Blev lite full i skratt av din rubrik. Det kunde ha varit min när det gäller vikten :)
    Jag bara älskar alla dina fina foton!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mycket här i livet som går både upp och ner. Jag klev upp på vågen härom dagen och konstaterade att en nedgång inte skulle skada. Men snart blir dagarna längre och vädret lite mildare och förhoppningsvis hundpromenaderna längre. Blir jag dessutom klar med fotokursen blir det mindre stillasittande vid datorn, inte helt fel.

      Radera
  10. Jag är ingen vän av snö och kyla men vinterlandskapet kan var vackert.
    Här i Mälardalen har vi också kallt mellan 18 till 10 grader kallt. Hundägare lär sig att klä sig varmt och
    nöden har ingen lag - man måste ut. Jag minns hur det var.
    Lycka till med dina studier. Här läser jag resekataloger. Vi har bestämt oss. Har du tid och lust - gissa vart vi är på väg.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska genast gå in på din blogg och kolla. Från och med nu kommer jag förhoppningsvis ha mera tid för besök på bloggarna.

      Radera